|
|
|
|---|---|
| Har upptäckt att när jag trycker in kopplingen och släpper gasen så varvar min e39 manuell låda upp. Det sker i alla växlar. Står varvmätaren på t ex 2k så går den upp till ca 2.2k. Den reagerar alltså inte med att "tvärstanna" utan varvar upp i någon sekund innan den går ner. Är det normalt på en BMW 528 manuell låda? | |
|
Kan inte svara för just E39 manuell, men alla nyare bilar har en liten fördröjning när man släpper gasen efter pådrag, lite olika vid olika förhållanden, temperatur osv. Du tror inte att du möjligen kommer förbi kopplingens dragläge alldeles innan du släpper upp gasen, isf får du precis det symptom som du beskriver. FP |
|
| Det här är nå´t jag lagt märke till att min 530 åxå gör. Eftersom jag ej haft bilen så länge så har jag trott att det är som "folke" säger och att det således är en vanesak med koppling/dragläge......men där är kanske en slags fördröjning då. | |
| Testade i dag att först släppa gasen och efter någon sekund trycka in frikopplingen och då uppför sig bilen som alla andra bilar. Men om jag drar in koppling och släpper gas samtidigt så blir det en fördröjning innan varvtalet sjunker. Det kanske är jag som har fel körsätt? Men på andra bilar så reagerar gasen direkt. Pratar enbart manuell växellåda nu. | |
|
Detta fenomen har jag även haft på mina E36, man lär sig att köra på "rätt" sätt efter ett tag.. Det är ovant i början men nu tycker jag snarare att det känns udda att köra andra bilar än bmw då man släpper gasen lite för tidigt.. / Andreas |
|
| Man märker inte av det då man har hög volym på stereon. Det var därför jag blev så förvånad när jag hade stereon avstängd. | |
| Detta är något som jag har retat mig på länge särskilt när jag precis köpt bilen, roligt att någon tog upp detta och att det finns mer som har detta symptom. | |
| Ja, det är rätt märkligt. Antingen har man haft fel körstil i 24 år eller så är det specifikt för BMW. | |
|
Inte specifikt BMW, har märkt detta på en hel del nyare bilar. Har med motorstyrning, avgasrening mm att göra. Om stereon maskerar ljudet, kolla på varvräknarnålen! FP |
|
|
Du ska aldrig släppa gasen! efke |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Har också retat mig på detta. Jag tror att det har med avgasrening att göra, för att förbränna eventuella restmängder av bränsle vid gassläpp. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
>>Bert-Ola d va roligt att d fanns en t Bert-Ola här=) MVH Bert-Ola Kjellsson M POWER- När du älskar att KÖRA!!! |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Ja, inte världens vanligaste förnamn. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.