|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, jag har sökt, och läst löpmeter med inlägg om detta, men blir ändå inte riktigt klok. Har en e34 530 från 88, har btt kylare och har liiite för hög temp lik förbannat... Här säger ni att nålen absolut inte får gå över mitten strecket, men det gör min med ngn mm... Jag har luftat efter konstens alla regler, både termostat hus, stått i backe, varvat utan lock på expensionskärlet, haft full värme på, knackat på termostathuset o klämt på slangar, men lik förbannat är den lite högg. En sak jag läst är att man kan knacka lite på värmeventilerna ifall de håller lite luft, men VAR sitter dom, bre beskrivet, och HUR ser dom ut? Ingen som har en bild med ritade pilar eller nåt? /Team valsjö/Möken | |
| om den står stadigt nån mm över mitten är det nog ingen fara..har du luft i systemet blir den garanterat varmare än så. | |
|
Om du vill se var dina värmeventiler sitter... Länk www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
tack grabbar, ska väl bara ge mej på de där förbaskade ventilerna nu åxå, hjälper inte det så får jag väl åka me lite hög temp! /Team valsjö/Möken |
|
|
Min ligger oxå några mm över mittstrecket,men den ligger konstant där.Så det är ingen fara.Huvudsaken är att den inte "vandrar". |
|
| Hade du bytt termostat och vattenpump? | |
|
njet, har inte bytt vattenpump eller termostat, endast kylaren då den hade en läcka... /Team valsjö/Möken |
|
|
Aah, änligen funkar sidan igen=) Nåväl, problemet har kvarstått, som mest har tempmätaren gått halvvägs upp mot nästa streck, känns inte kul. Igår när jag åkte upp till garaget så kände jag lite på slangarna, de ut från motorn var asvarma, men den in i termostathuset var så gott som iskall!?? Ok att kylaren kan vara effektiv, men så pass? Tänkte då att termostaten kanske inte öppnar och därför detta fel? Ska in till mekonomen idag och köpa en ny, kör utan termostat tills dess, så nu går den iallfall inte varm... Just det, har även testat att steloperera fläkt kopplingen då den inte var så bra längre, men som sagt, lik förBenat blev den lite för varm... Spricka i toppen eller toppackningen säger vissa, men den bubblar inte ut kompression, och den dricker inget vatten o ryker inte vitt, så det verkar nästan osannolikt!? Kan man mäta vattentempen ngn stans för att se vad den verkligen ligger på, termostaten ska ju öppna vid 80grader, så vattnet borde väl hålla sej där då, men mäta i expensionskärlet kanske inte går? /Team valsjö/Möken |
|
|
har även bytt termostat och luftat igen, men samma skit, tempen har som mest gått halvvägs upp mot nästa streck, vad kan det vara??? Lufta ännu mer? Hur? kan man lufta på några fler ställen än termostat hus o exp.kärl? ska man lufta termostathuset med motorn igång, eller avslagen? Vissa säger att pumpen kan suga luft bakvägen om motorn är igång? Ska man spola kylsystemet för att eventuella stopp ska släppa? Måste man släppa på slangen som går mellan vattenpump o toppen(den korta böjda) och fylla den med vatten, eller har ni några trolleritrix? ingen som bor i närheten av Nynäshamn som har lust att slänga ett get öga? Skitkul att ta lån och köpa en "ordentlig bil" som man sen knappt vågar köra pga detta:-( /Team valsjö/Möken |
|
|
ingen??? Får väl sälja bilen igen och hoppas nästa ägare lyckas få bukt på det då:-( Konstigt alltså, Alfan jag körde med i vintras var värsta skithögen, men jag behövde aldrig ligga under den, Bmw:n man betalar dyrt för får man meka med mer än man kör, lite komiskt alltså:-) Mest komiskt är att vi var tre killar som alla meckar bilar så gott som dagligen och kollade på den, inga problem alls var det då... Det är så man skrattar ihjäl sej... /Team valsjö/Möken |
|
|
alltså: Om du har värme och tempmätaren står stabilt precis över mitten är det ingen fara. Precis, absolut, spikandes, kl 12 behöver inte tempnålen stå, bara den inte går upp mot det röda.. Som sagt, har du luft i systemet går bilen varmare än det du beskriver. |
|
|
hm, ja jag får väl gasa tills det rasar i värsta fall, vill inte behöva mecka med en bruksbil hela tiden, har tre andra bilar ståendes som behöver omvårdnad istället så... Men som sagt, om den går halvvägs upp till nästa streck, det gör inget? Det är mest om man kört den varm, stannar typ vid affären och sen åker iväg igen som den går uppåt sådär... /Team valsjö/Möken |
|
|
Du har inte funderat på att kolla tempen med kalibrerat instrument, vad är det som säger att instrumentet i bilen visar rätt? Dessutom är det svarta området mellan blått och rött i instrumentet OK enligt boken om jag inte missminner mig. När man stannat och pump och fläkt stått stilla en stund så kan nålen tillfälligt gå upp lite just när man startar igen, helt OK. FP |
|
|
Det som är skadligt för motorn är egentligen inte tempen direkt, utan det är värmeskillnaderna. Motorn bör vara så stabil som möjligt på den temepn som motorn är inkörd under. Vandrar nålen så bör man leta fel. Efter allt du gjort återstår väl bara vattenpumpen då? Den behöver inte läcka för att fungera dåligt, skovelbladen kan gått av eller ärjat upp (om de är av metall). Mäta tempen kan du åka in på nästan vilken verkstad som helst. De brukar ha en liten manick som mäter med nån ljusstråle så de kan ta tempen direkt mot slangarna utan att öppna nånting. ------------------ Always Diesel |
|
|
--->folke, det var ju precis det jag undrade åxå ovan, om man kunde mäta med en termometer eller nåt på någon plats för att se... --->Ronte, vattenpumpen har jag åxå funderat på, man kan ju mäta trycket i systemet för att se hur pass den pumpar, men det är ju lite beroende på vad man ska få för värden åxå:-) Att mäta tempen utifrån som du säger låter ju bra, undrar om det går med en sån där modern febertermometer som man bara siktar in i örat och skjuter av:-) Borde ju finnas nån i vänskapskretsen som har en sån*S* /Team valsjö/Möken |
|
|
Pumpen måste du nog öppna för att kolla, den bygger inte upp nåt tryck, är endast en cirkulationspump. Övertrycket i kylsystemet kommer av vattnets expansion vid uppvärmningen. Att mäta med IR-termometer ger endast en fingervisning av temperaturen, kan möjligen användas för jämförelse mellan två helt identiskt lika motorer under lika förhållanden. Bara en sån sak som t.ex en avvikande färg på ytan man mäter imot (emmissionsfaktorn) kan ge skillnader i temperaturen. Med kalibrerad mätning menade jag direktmätning i vattnet på det ställe som motortillverkaren har anvisat. FP |
|
|
aah, ok, tack för rättelsen... Du råkar inte veta var motortillverkaren rekomenderar detta, eller är det där tempgivaren sitter som gäller? /Team valsjö/Möken |
|
|
En polare till mej hade precis samma problem på sin 328:a. Vattenpumpen var det. Skruva lös den å kolla så att skovelbladen är som dom ska. På polarens beemer var hela "hjulet" löst... /Matte |
|
|
nu har jag fotat tempmätaren, kolla bild på: Länk och säg om det är skadligt eller inte är ni snälla.. /Team valsjö/Möken |
|
| den länken funkade inte för mig | |
|
hm, typiskt geocities...testa Länk klicka på möken, sen på bilder på min Bmw.... /Team valsjö/Möken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.