|
|
|
|---|---|
|
Nu är tankarna i skallen slut men problemen kvarstår. Problem: Olja blandar sig med kylvätskan Bilen går förvarm Man känner bubblor i kylslangarna då motorn är varm je då den är kall Bytt: Blockpackningen byttes nyss och jag såg inga synliga sprickor och por och spruicktest sprayen visade inte heller något i förbränningsrummen! Har testat trycka in tryckluft i cylindrarna en efter en men det bubblar inte i kylsysmet ändå, man känner också bara bubblorna i kylslangarna då motorn var varm. HUR ska jag testa så att det är en spricka i toppen, vill veta säkert innan jag lyfter toppen och vart problemet grundar sig! Tack på förhand/joel | |
| Har du komp testat? Kollade du att toppen inte slagit sig? | |
|
Kör Holst motorsvets i systemet. Det gjorde jag på min läckande topp. Den har varit tät en vecka nu. 150 kr är roligare än ny topp + jobb. Läs mer här: Länk |
|
|
Har tyvär ingen komp provare liggande i garaget men får ta och låna hem en nu.. Köpte bilen för ungefär 2 veckor sedan då förra ägaren lessnat på dessa symptom. Vad han har bytt skrev jag tidigare... När jag köpte den demonterade jag toppen och rengjorde den grundligt i ett lutbad, gick lös med en fin polerverktyg så att jag fick förbränningsrummen rena och sprayade därefter på medlet för att se om det var sprickor. Felet jag kan ha gjort är att ha rengjort lite förlite eftersom jag som van volvo mekare upptäckt att blockpackningen INTE var vacker så trodde jag problemet grundade sig där men icket. Att oljan blandar sig med kylvätskan var inte heller grundproblemet utan då så gick bara bilen lite varm, då jag körde hem den så visade temp mätaren nästan in på röda, stannade genast av bilen och en kylarsläng hade sprunit läck! lagade det efter vägkanten men då hade redan problem 2 uppstått..... oljan blandade sig flitigt med kylvätskan... Fick bogser hjälp till garaget och bultade lös toppen och gjorde följande. Dum som jag var orkade jag varken plana eller lämna in för provtryckning då detta skulle ta två veckor och som fattig student med alltför många och dyra bilar har jag inte tid med detta.... Monterade ihop alltihopa igen för att testa, relativt säker på att det INTE skulle hjälpa och mycket riktigt, samma symptom som tidigare. Hällde i 1dc Startade fint går bra men nån gång "missar" tändningen, dock inte mycket. Motorn går varm trots att jag plockat bort termostaten, öppnar luftningsskruven och ut kommer olja sedan tidigare något upplöst.... låter motorn stå på ett tag och kolalr på temp mätaren igen lätt oroad av den nu nästan rykande kylvätskan, ca 1,5mm ifrån det röda sträcket. Fort av med motorn.... Låter den stå tills den blir kall, skruvar åt kylarlocket eftersom systemet nu borde vara luftat och drar åt luftningsskruven. Startar motorn.... känner på kylslangarna. De bygger upp trycket relativt normalt, blir hårda och då motorn blir varm så trycker ut kylvätska genom det stängda locket. Öppnar locket drar åt det igen och nog fasen bygger den upp tryck i slangarna igen trots varm motorn vilket tyder på att den tar in förbränningsångor i kylsystemet! Dessutom känner man att det cirkulerar luftbubblor i kylsysmet nu också! Fanken.... låter motorn gå vidare med och öpnar locket... nu bubblar det flitigt i expansionskärlet av den kvarvarande oljan.... Slår av bilen och efter ca 1,5 min så bubblar det till rejält och nivån i expansionskärlet sänks med en hel hop av centimetrar..... Skruvar lös insug, kylare, grenrör osv osv osv allt utom kamremmen samt topplocksbultarna. Knackar sönder ett tändstift och svetsar på en rörbit på detta och en nippel som passar min kompressoranslutning. Drar ut tändstiften och ställer kolv efter kolv i öd, i med 5 an och handbromsen och kopplar till tryckluften. Är det nu en spricka i toppen borde det bubbla i kylsystemet eller höras ett gurgel i alla fall men icket. Inget tecken på något sådant i någon av de 6 cylindrarna! Inte heller visar någon av tändstiften något tecken på en ofullständig eller dålig förbränning. Möjligtvis anar jag en VÄLDIGT annan sotbildning på 2 ans cylinders elektrod men detta är så lite. Bilen ryker inet heller men går ibland tungt att dra runt. oljan är fin men delar av den hamnar i kylvätskan men inget tvärtom. Locket i toppen är samma som oljan förutom att jag anar pyttelitet vitt skum (vatten) som mest troligt kommit in tidigare eller sedan jag rengjorde toppen. Så nu behöver jag tips på vad mer jag kan felsöka, vad dessa "mirakelmedel" kan göra så vill jag inte använda dessa då jag ska sälja bilen direkt jag fixat upp den och vill inte lura nästa ägare utan göra ett BRA jobb. Har inte lyft lös toppen eftersom någon säkert kan ge mig något mer sak att testa... leakdown test ska göras men måste köpa 2 tryckklockor först men det är svårt att testa då det enbart blir såhär då motorn är varm och den är delvis demonterad för at tinte säga fullkomligt.. /joel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.