AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.087

Glapp i kretskort?

Bo
26
Bois
735i -87
Glapp någonstans har jag troligen i ett kretskort.
Antingen funkar allt flera dagar på rad eller så händer följande:
Varningslampan tänds och det piper för att oljetrycket är för lågt eller kylvätskan slut, kan växla mellan dessa också (fatta paniken första gången det hände).
Ibland går han direkt till "nivå 2" på problemet, nämligen att delar av instrumenten lägger av. Motortempen, bensinmätaren, trippmätaren, ekonomimätaren samt displayen för bl a färddatorn slutar funka eller låser sig.
När detta händer funkar motorn helt normalt och färddatorn kan man fortfarande styra med blinkersspaken.
Ibland hjälper det att stanna motorn och slå ifrån tändningen, men inte alltid.

Någon som upplevt samma och som har en lösning på problemet?

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
SI kondingarna kanske, finns under Gör-Det-Själv, sök inlägg är en bra funktion också =)

// Henke Bleifuss
Bo
26
Bois
735i -87
Varvräknaren och hastighetsmätaren fungerar hela tiden när det andra klabbar.
Ibland får jag en förvarning av att den ska klabba genom att trippmätaren (och "antal mil bilen gått"-mätaren) börjar blinka.
Ibland hjälper en relativt skarp högersväng för att instrumenten ska börja fungera igen (!).
Bo
26
Bois
735i -87
Hej!

Och hur gick det sen då?
Jo, jag tog ut instrumentpanelen och blåste rent den med tryckluft. Försökte se något som var tosigt (nästan lika med omöjligt), sprutade kontaktspray på de fyra kontakterna och satte tillbaka allt.
Voila. Sedan dess funkar allt som det ska, förutom en liten skitlampa som la av i denna process.
Var troligen en kontakt som inte satt i ordentligt.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Kontaktspray är mycket användbart, har lyckats få en massa saker att börja funger med det.

/Erik
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Har man sådana fel brukar jag göra enligt följande schema :

1. tvätta rent all oxid med isopropanol , tänk på bra ventilation.

2. löda bort och mäta alla kondensatorer , byta de felaktiga.

3. kolla över alla lödningar med förstoringsglas och fixa alla kallödningar.

4. hitta eventuella sprickor i kopparbanorna och bygla dom , här behövs oftast mikroskop och sk. "kalljus" för att verkligen se microsprickor.

kontaktspray är mera en tillfällig nödlösning tycker jag , åvanstående fungerar alltid på kretskort som varit utsatta för stora tempvariationer samt varierande luftfuktighet , vibrationerna i en bil är ochså orsak till många fel som kan uppstå.

Om någon har problem och inte har egen lödutrustning eller kanske inte vana/utrustning för ytmonterad elektronik så kan jag
göra service/rep. på kort om vederbörande skickar kortet till mig
i ESD-säker förpackning.

(ja inte helt gratis men iaf. betydligt billigare än att byta ut ett helt kort där det bara skall bytas kondensatorer för någon hundralapp)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.