|
|
|
|---|---|
|
Min 735i -87 läcker ca en deciliter kylvätska på 10 mil. Inget att bry sig om kan man tycka. Men resultatet blir efter ett tag luftsamling vid termostaten, som i sin tur tycker att motorn ej är tillräckligt varm för att öppna vilket i sin tur resulterat i tre kokningar hitills! Jag har inte en susning om var vätskan läcker ut, dock finns en liten pöl under bilen (alltså troligtvis ej toppackningen). Expansionskärlet har rätt nivå vätska, tills man öppnar och den sjunker ner (ibland). Ett gurglande (?) ljud hörs i kupen vid framrutan ibland. Någon som upplevt liknande och som har en lösning på problemet? | |
|
Hmmm... på vilken sida om bilen är "pölen"? Det kan vara i princip vart som hellst men det är onekligen enklare om man vet vilken sida så man kan utesluta några av dom iaf // Henke Bleifuss |
|
|
Jag skulle tro att det är längs "impelleraxeln" den läcker... det kommer mycket lite när du kör, och det blåser bort med hjälp av fläkten. När motorn sedan stannas har den tryck av värmen och då pressas det ut lite längs axeln, och det är det som samlas under bilen. Känn med fingret precis när du stängt av motorn, blir du "fuktig" så är det axeln. PEO |
|
|
Såg ett läck ställe till på min bil, det sitter en lite elektrisk pump precis vid värmeventilerna... Den rackarn läckte i axellagringen =( // Henke Bleifuss |
|
Svärd |
Har lite samma problem... är kylarcement någon ide att använda?? Hade ett litet hål i termostathuset som jag tätade utifrån så antagligen läcker min lite lite därifrån ännu. Kanske inte så bra att använda kylarcement om det är en axellagring som läcker, men ett litet hål?? Någon som använt någon form av cement?? Vill ju inte sätta igen något annat i systemet heller... //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! Billiga BMW-reservdelar har vi också... |
|
Svärd: Nu vet juh ja inte hur det ser ut på en V8 om det ens är aluminium i termostathuset men om så är fallet så finns det faktiskt grymma produkter i form av kemiskt aluminium som verkligen fungerar... Nu har jag förstås förträngt vad det heter men ja ska in till polaren som pysslar med sånt i morgon så jag ber att få återkomma Mvh // Henke Bleifuss |
|
Svärd |
ez: Det var kemisk aluminium jag använde. Vi använder det på jobbet för att täta metaller som ska provtryckas. Alu-Stick tror jag det heter. Men det blev ändå inte helt tätt. Kanske ska börja med att göra om det och se om det blir bra... //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! Billiga BMW-reservdelar har vi också... |
|
Ja men är det läkage eller att pumpen är slut, då är där bara ETT alternativ, BYT PUMP. Lek med tanken att den börjar hyperläcka helt plötsligt....är det värt att riskera motorn eller topparna?? Det kostar säkert 15-30.000:- på en sådan motor(nu tog jag kanske i)...men en pump kostar kanske 1200:- (på fastlandet :-)) hheee) Peo |
|
|
Hej Bois! Gör en provtryckning av systemet så att du vet var läckaget sitter,därefter åtgärder.Hade problem att hitta läckaget på min men efter provtryckning gav det sig.På min var det pumpen vid värmeventilerna.Det sitter ett litet plasthus inne vid pumpen som hade spruckit,samma som på din att det var nästan inget läckage vid körning men när bilen stannades så kom läckaget i samband med det ökade trycket. |
|
|
Hej! Tänkte berätta hur det gick. Jag saknar denna uppföljning på de bekymmer som dyker upp i forumet. Jag bytte termostaten, enligt strategi börja med det billigaste. Märkte ingen skillnad de första dagarna, sen kom en gigantisk protest från motorn. Under en liten färd inom stadsgränsen gick vattentempen upp till det röda och sedan ner till mitten igen för att åter klättra upp till rött. Jag hade då kommit fram till resans mål och tänkte att den nya termostaten plötsligt börjat busa. När jag en dryg timme senare startade hemfärden klättrade mätaren sakta upp til rött för att stanna där. Svettig stannade jag motorn och svor och lät den svalna. Sen blev jag tvungen att köra så långt jag vågade tills tempen var uppe på rött för att åter stanna och låta motorn svalna. Ca 20 start och stopp på 2 km sträcka. Lajbans! Termostaten öppnade ej av någon anledning, blev mitt resonemang. Rätt? Anade dock att vattenpumpen också kunde vara en bov i dramat. Köpte ny sådan och bytte samtidigt som jag testade nya och gamla termostaten i kopp med kokande vatten. Båda öppnade givetvis. Satte tillbaka den gamla. För att vara på säkra sidan hällde jag också i kylarcement (den sorten som består av små "pellets" i konservburk). Nå, vad blev då resultatet? Ja, än så länge har den ej kokat utan kyler som den ska, men eftersom kokningarna kom med så långt mellanrum är det för tidigt att ropa hej. Kommer det att fortsätta fungera var bekymret troligtvis att vattenpumpen glappade på sätt att den ibland slirade så att den ej pumpade runt kylvätskan. Känns igen av någon? |
|
Svärd |
Uppföljning på mitt problem: Skruvade på en extra slangklämma på slangen till termostathuset och har nu verkar det vara tätt. Bytte ändå till en ny klämma när jag bytte termostaten, men kanske låg det någon oxid som gjorde att det inte gick att dra åt tätt. Skönt att slippa kylarcementen... //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! Billiga BMW-reservdelar har vi också... |
|
Bois, nästan allt du beskriver känns igen. Jag bytte termostat men broblemet löstes ej. Min tryckte sedermera ut vatten genom övertrycksslangen från expantionskärlet som mynnar ut mot torpedväggen på högersidan. Efter mer sökning av läckage upptäckte jag att motorn läckte kylvatten på kortsidan mot torpedväggen till (svårt att se) kylkanalerna ligger mycket ytligt där. Byte av topplockspackning var nödvändigt. Jag hoppas att den inte kokar för dig igen. Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.