|
|
|
|---|---|
|
Två drömbilar - än så länge - men dom närmar sig "överkomlighet" i snabb takt. Frågan inställer sig då naturligtvis: vilken ska (skulle...) man ha? Audi leder på prestanda & trimkapacitet, ovanlighet (=andrahandsvärde, se RS2) och kombiutrymmen. BMW - ja, inte behöver jag sitta o förklara det på detta forumet, antar jag? OBS! V.v. starta inte en prestanda(trim)diskussion nu igen bara! M3: Länk RS4: Länk | |
Cartén |
Jag som inbiten BMW ägare måste nog säga att jag valt RS4:an. Har kört båda och måste säga att RS4:an är en riktigt grym bil. Frågan är väl mer vilken modell du vill ha, kombi eller Coupé. RS4:an är lite mer ovanlig också. |
|
Sani: mycket enkelt val för mig alla fall tar utan att blinka RS4 då kan jag använda den som shopping/vinter vagn:)) |
|
|
Kommer nog rasa mer ändå. Verkar kanske som om RS modellerna kommer hålla sig lite bättre. Beror på vad du ska använda den till men jag har en liten förkärlek för M bilar :) |
|
|
Som körbil står sig RS4:an slätt men det är en utmärkt sportkombi som funkar året runt och är rätt skoj att köra. Tycker egentligen inte bilarna är konkurenter, de är för olika för det. |
|
| Föresten vad dåligt utrustad m3an var i annonsen. | |
|
acey; jo, det finns väl en anledning till varför den var billigast. johann; "...rätt skoj att köra" = ribban ligger högt? :-) Utseendemässigt tycker jag dock M3:an segrar, ska bli intressant att se hur den ser ut efter faceliften! Nackdelen med Audis RS-modeller är ju att dom sällan hinner vara fräscha så länge, då dom kommer ut så sent i livscykeln för modellen. (omständigt formulerat?) RS3, annars då johann? 350 kusar spekuleras det om... Konkurrent till M3:an, enl dig? |
|
|
Sani, Håller med dig fullständig när det gäller Audi's RS-modeller. Förstår inte varför dom kommer ut i princip vid grudmodellens utgång. Har alltid varit så. Det känna som man köper en "gammal" bil och till dom priserna vill man ju ha något fräscht även utseendemässigt. Synd eftersom det är mycket kompetenta bilar, jag skulle definitivt vara intresserad bara dom börjar få ut dom lite snabbare... / Nike |
|
|
Sani, Jämfört med en M3 så är RS4 inte mer än rätt skoj att köra, den har dock andra kvalitéer där den är bättre än M3. RS3 kan bli en M3-konkurrent men det återstår att se. |
|
|
Jag fick nöjet att hjälpa en av mina bekanta med & ta hem en RS4 från Tyskland. Det jag ger RS4:an plus för är: *Motorn "kraften som finns tillhanda =)" *Utseendet *Helt suveräna stolar, jag som är över två meter kunde sitta 2-2½ timme i ett streck utan att få ont i ryggen & baken, vilket är väldigt ovanligt för min del. Men stora minus för: *Bränsle förbrukningen (bilen är ju på tok för törstig) marschfart i 150-160 på sexan så drog denna ca 1,3-1,4 L / mil. *Instrumenteringen, i en sådan bil anser jag att den borde vara lite mer än ett RS4 märke som skiljer sig mot vanliga Audi:n *Växellådan känns som en gammal trög Golf 1 låda från -70 talet *Det kändes lite som att hantera en pansarvagn jämnfört med E46 M3:an. Men visst, Audin var rätt kul men jag hade nog valt E46 M3:an Min slutsats är att RS4:an är mer Autobahn räser/lok, medans M3:an är en mer renodlad sportbil. /Manuel -- Jage nicht.........was Du nicht töten kannst! =) -- |
|
|
NikeC; jag skulle tro att Audis "strategi" har med två faktorer att göra: 1. Få upp volymerna på bilar, drivlinor od för att slippa ta de riktigt höga utvecklingskostnaderna som högprestandamodeller medför. Det är dyrt nog att ta fram basmodeller i början! 2. Produktstrategi; man kanske medvetet "bygger" upp modellfloran nerifrån och upp, för att hela tiden revitalisera modellen med nya, fräcka, motorer och gimmickar? Många andra bilmärken gör ju tvärtom, de börjar med att lansera en "top-of-the-line" för att få upp intresset för modellen, för att sedan kunna erbjuda en billigare version även för oss fattiga jävlar... :-) |
|
|
Sani, Ja det är möjligt att man tänker så på Audi just för att få en modell intressant en längre tid. Som du säger lockar med större motorer och fäckare versioner av modellen. Men just då det gäller priset för topp versioner så lär ju de knappast gynnas av detta, dvs. att topp versioner kommer vid ett modell byte. Bör göra att den faller fortare än det skulle göra om modellen den "grundas" på är ny. Jag och Audi tänker nog inte lika :) Jag vill kunna ha bilen ett tag utan ett allt för stort värde fall....Audi vill nog att jag byter så fort som möjligt till en nyare modell. / Nike |
|
735 |
Audi väljer väl att producera "top of the line" mdellen i slutet av livscykeln för att skapa publicitet och mer karisma kring den snart utgående modellen, när andra märken lanserar nya modeller (här BMW och Mercedes). Smart drag för försäljningen, men inte för de kunder som vill vara först med det värsta. Har inte kört någon av modellerna, men tycker att trean som bil känns bra mycket mer attraktiv. P.S. En BMW är alltid en BMW, och ingen traktor, med motorn(och huvuddelen av dess tyngd) framför främre hjulparet....D.S. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.