AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Ojämn tomgång & bränsleekonomimätare

Visa användare
80
Mr. M5
Alpina B10 V8 -98
325 -93
635 CSI -82
Har en 325 -93 med Vanos. När motorn är varm och jag stannar bilen och startar den igen efter ca 10 minuter, så har den svårt får att hitta en stabil tomgång. Detta håller på ca 30sek(500 - 1100 rpm). Sen när jag kör på motorväg och håller 110km/h så pendlar bränsleekonomimätaren mellan 8,8 och 9,2. Vad är fel?

BMW - Illud iterum dicere potes!
Kan vara lambdan.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter som lambdan...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
80
Mr. M5
Alpina B10 V8 -98
325 -93
635 CSI -82
Men om det är lambdan så skulle det väl resultera i felaktiga avgasvärden på besiktningen? Bilen är besiktigad för två månader sedan med godkända avgasvärden nämligen.

Ra
5
Ralen
320i sedan-92
Tjabba... Jag har haft samma bekymmer, men jag lämnade in bilen till en auktoriserad bilverkstad som konstaterade att kammarna stod fel...
Gick bilen med ojämn tomgång då också då? Lambdan kan ju ha pajat sen dess, menar jag.
Visa användare
80
Mr. M5
Alpina B10 V8 -98
325 -93
635 CSI -82
Jag tror nästan det, köpte nämligen bilen några veckor efter den blivit besiktigad. Men Jag kan ju haft stor otur. Om lambdan är kass så kan man väl ta reda på det genom att koppla in en BMW servicedator? Det borde väl vara det enklaste sättet?

Det kan ju vara glapp i anslutningarna tll lambdan också. Om nån har satt i en sensor från biltema tex, så är man tvungen att skarva kablarna. Och det kan ju vara dåligt gjort kanske. Så om du åker till BMW och ska diagnosticera den så kan du ha otur att den funkar perfekt just då..

Sen så syns det inte alltid på deras dator om det är fel på lambdan. En gammal lambda kan tex vara långsam i reaktionerna trots att den fungerar. Och så kan det vara uppvärmningen som kajkar.
Visa användare
80
Mr. M5
Alpina B10 V8 -98
325 -93
635 CSI -82
Det kan inte vara så att felen inte beror på samma sak och att det är luftmängdmätaren som spökar i något av fallen?

Visst, det kan vara vad som helst, men ta och börja i en enda och uteslut alternativen. Prova koppla ur lambdan helt tex och se hur den beter sig.
calon
Har en 325 e30,som gjorde likadant...men den visade
1,4l milen landsväg. och drog faan lika mycket.
Rök svart och gick allmänt illa.
Jag kopplade ur lamdan och se.....
bilen gick som en midsommardröm!!
alltså,BYT LAMBDASOND!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.