AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
819

Turbo på m20b25, några små frågor

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Hade tänkt att försöka mig på en turbokonvertering på min 325i -88 nu till sommaren och har länge kikat både här och på andra sidor och suttit och läst hela nätterna om turbokonverteringar och dyl. =)

Hade tänkt att göra en "snikkonvertering" i början för att se hur det funkar och samtidigt lära mig mer om turbo då jag är relativt ny på det området.
Så nu till frågorna som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på =)

Hur långt räcker originalspridarna/sprutet? Kan man ladda säg 0.4 utan att lägga på tillskott?
Och hur funkar 0.4 med originalkomp?
Hade också tänkt "vända" på grenröret och svetsa om det då detta blir lättast, har sett någon som gjort det här, hur pass bra funkar det?
Hur är det med IC, vill ha nåt som räcker ett tag då jag kommer lyfta ur motorn i vinter och göra det hela lite seriösare. Hur långt räcker ex. saab och volvo std IC?

Tack på förhand!

Kör också båge! www.sporthoj.com
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
En fråga till, kan man använda en bit flexibelt avgasrör efer downpipen så man slipper onödiga "bändtendenser" på turbon?

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
flexslang är inte fel, minskar påfrestningarna på installationen.
Jag hade en 3tums pipa ner o en bit bakåt o råkade få lite markkontakt ibland men turbon klarade sig fint.

Vände på grenrören men jag lät dom vara helt orörda o satte dit en plåt mellan topp o grenrör istället.
En saab 9000 ic funkade till 0.7 bar för mig iallfall.

/Per
Fixa lite större spridare och en progressiv bränsletrycksregulator dvs. ju mer laddtryck du har desto mer tryck ger den... Sen är soppan klar...
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Hur går det med styrelektroniken om man bara byter spridare?? Har hört att det pajar? Hoppas inte =)
Jevlar; har du några bilder på ditt bygge?
Tack för svaren!
MIRRE75
Detta kan kanske hjälpa dig!
Kolla här!

Länk

Länk
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Tackar! Ska läsa igenom det =)

----------------
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Oljereturen ska ju tas från oljetryckskontakten, det har diskuterats hundra gånger, men kontakten sitter ruggigt tight.

Hur har ni löst det? Det går ju inte att skruva dit en T-kopling direkt.
Turbobeamer
Du kan skruva dit en slangnippel där oljetrycksgivaren sitter org. och dra iväg en slang till var du tycker att du har plats, och montera ditt T-kors där istället. Så löste jag det i alla fall.
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Ok, Men var köper man den där slangnippeln då.
Den måste väl vara stålomspunnen pga det höga trycket?

/F
Visa användare
28
peke
325iM -90
320ik -88
Jag har konverterat min 325i -90 men det blev aldrig färdigt just på grund av att jag tog lilla sexans grenrör och vände det uppochner... visade sig att utblåsen inte satt centrerat i förhållande till infästningshålen på flänsarna. Resultat = avgaserna puffar vid sidan om... =( bara en sak att ha i åtanke... =)
Lycka till med bygget!
/Fredrik
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
titta i telekatalogen efter hydraulikfirmor i din närhet.

Ta med dig prylarna som slangen ska passa emot så ska de kunna ordna en slang utan större bekymmer.

/Per
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Nån som har tipps på lämplig turbo med inbyggd waste som räcker till ca 300 häst på m20b25?

Hur långt räcker originalspridarna/sprutet? Kan man ladda säg 0.4 utan att lägga på tillskott?

Och hur funkar 0.4 med originalkomp?

----------------
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
asså, det finns hur många trådar som helst om det här
om hur mycket man kan ladda osv
sök snälla =)
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Jag vet, hoppas jag inte är jobbig =)
Har sökt men inte hittat just detta. (kass på att söka?)

----------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.