AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
625

Extra batteri E39:an

Är det någon som har el-shema eller kan och vet hur extra-batteri
är inkopplat för spännings försörjning av klimatsystem och
bensin eller disel värmmare till E39:an
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är inget sådant batteri på E39 med bensinvärmare ,är nog mera relaterat till E34 vad jag vet.

///MVH Hasso
Länk

Ingen som kan eller vet?
Har inte rASEKENstam det i sinn välfyllda vagn tro??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
GM: Asken har inget extrabatteri i sina bensinvärmarbilar varken X5/540/330 så det är nog enbart till de äldre vagnarna E34/E32.

///MVH Hasso
Länk

Själv vet jag ju inget om sånt jag har ju en sniken 523.... *S*

Tänkte att rASKENstams bilar kanske hade sånt ibland allt annat lull.... han torde ju ha dom flesta strömslukande extraprylarna...men då avfärdar vi extra batteriet till decenieskiftet 80/90 då
BMW har frångått systemet med två batterier med tillhörande skilje och laddkretsar, fanns på tidigare modeller men kostade förmodligen mera trubbel än det gjorde nytta. Större batteri och/eller automatiskt frånslag av utrustningen innan urladdningen nått kritisk nivå är väl det som gäller nu.
Annars är ju ett "quick and dirty" system ett kraftigt relä som drar när motorn startat/laddar (via blå kabel DF på generatorn, finns bak instrumentet och i dignosuttaget bl.a.) och som helt enkelt kopplar samman batterierna för laddning av extrabatteriet. Vill man vara lite skonsam så sätter man ett kraftigt effektmotstånd på 0,5 ohm eller så i laddkretsen för att begränsa strömmen lite i början.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.