AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
769

"hakar" runt lyktorna fram på e30?

ant
jag har några konstiga hakar runt mina framlyktor. jag vet inte vad det är för något men det ser ut som man skuille kunna sätta nåt slags filter eller liknande framför lyktorna i dessa hakar.
jag har inte sett dessa hakar på någon annan e30.
någon som vet vad det är för något och om det går att ta bort dom utan större bekymmer?
bild på de okända "hakarna" Länk

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Det har varit torkare på dina framlyktor som någon tagit bort. Det är därför dom där "hakarna" sitter där, som stöd för torkarbladen.

www.e30klubben.com - E30 körmaskinen nr.1
Skulle misstänka att det är anliggninsytor för torkarna på de modeller som har.
Funkar så på min iallafall,det raka torkarbladet böjs i ändläge mot hakarna så de täcker hela lyktan,torkararmens infästning är då mitt emellan två av "hakarna".
Sitter väl fast i lyktsargen så de går väl ej att ta bort utan att sabba sargen.

Henrik
ant
torkarna har jag tagit bort.
men jag trodde att dom inte var till torkarna eftersom jag inte sett dom förut.
ska ta och kolla om man kan ta bort bort dom nåt smidigt sätt. tycker dom är lite i vägen som det är nu.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ant:

De är stenlätta att ta bort. Exakt hur man gör kommer jag inte ihåg med jag har gjort det på 2 E30:s och det är jätteenkelt. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara att dra i dem, men det ser du garanterat när du tittar lite närmare på dem.
Det jävliga är att ta bort torkarna med motorer och allt, men det har du ju redan löst. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
ant
ok.. man tackar för info..

jo torkarna var lite mariga att få bort då det hade korriderat en hel del. men skam den som ger sig.

då åker hakarna bort imorgon.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Jag har för mig att dom är skruvade bakifrån!.. ta loss ringen runt lyktan å kolla!...

/Christoffer
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
ant: Du kan köpa ringar utan "hakar" på BMW...blir en renare look då utan hålen för hakarna..(tysklandsmodell)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Vill inte ha torkararmar på mina lyktor heller! men måste man inte ha dessa på besiktingen?

//Henrik BMWCS #05196

328iT: Länk
Har för mig att man inte kollar funktionen för rengöringen av strålkastarna. Men det får väl någon bekräfta, Jeppe förstås men det finns nog någon annan också.

Har inte besiktat en bil med "torkare" på 5 år (E30 325i) då jag haft en import i förra rundan. Nu har man en högtryckrengöring. Då har jag för mig att mina inte funkade alls de sista åren, varken spolning eller torkarna.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hakar är smidiga att ta bort. Jag tog bort mina direkt när jag fick bilen. Ta tag i en av hakarna med en polygrip och ryck till. De sitter i en ring runt lyset och släpper relativt lätt. Blir mycket snyggare utan... och lättare;)

/Johan

Länk
W
187
W
BMW 316 -89
Den här kan jag, Sverige har inte längre någon lag på att man måste ha någon rengörning på strålkastana längre ;)

Mvh Martin
W
187
W
BMW 316 -89
Hups det var dålig Svenska sorry ;) ;) ;)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Tack för svaret! =)

//Henrik BMWCS #05196

328iT: Länk
W
187
W
BMW 316 -89
Kollade på lycktorna nu och "hakarna" sitter fast med en liten skruv på baksidan...

Mvh Martin
...och den lille rackaren kan sitta som berget, jag vet.
Ta inte pollygrip och ryck då gör du större hål än vad det var frånbörjan. Om du inte har en bra skruvmejsel som passar, karva då hellre sönder plasten och ta loss skruven på det sättet. Passa även på att putsa ringarna för det är ju våra "angel eyes".

PeterB

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.