|
|
|
|---|---|
|
Motorn i min E12 525 -77 (M30-motor) låter som en dröm när den är kall. Men när motorn arbetats upp i temperatur börjar ventilerna väsnas en smula. Det låter värre ju varmare motorn är, t.ex. när man varvat ur motorn vid lite offensivare körning. Jag justerade ventilspelet en kall vinterdag på en likaledes kall motor till 0,25 mm. Bladmåttet tilläts inte gå lätt, utan det ställdes så att det var trögt att dra. Är det rätt så? När motorn blir varm så vidgas ju metallen och man kan ju tänka att det blir ganska litet ventilspel. Tänker jag rätt? Hjälper det om jag ökar ventilspelet? Hur mycket i sådant fall? 0,30 mm kall motor? Vet att ventilspel och dess justering kommer upp lite då och då här på forumet, men jag har ändå inte hittat något fullständigt svar på mina specifika frågor. Så jag är tacksam för den hjälp jag kan få. Vidare så undrar jag om ventilspelet kan påverka CO-värdena i någon större omfattning? Kan hög tomgång vara orsak till stor överträdelse av CO-värdesgränsen? | |
|
Kan vara så att din motor är sliten och har lite för stort mekaniskt spel. När oljan blir varm, blir den ganska mycket tunnare. Vilken olja kör du på? Jag skulle rekommendera att du väljer en helsyntetisk olja med högt varmviskositetsvärde. Ett exempel på sådan olja är Castrols TWS. Då får du en olja som bibehåller mycket av sin tjockhet även när den blir varm. Då kommer du förmodligen upptäcka att motorn går tystare! Det sämsta du kan köra på är en mineralolja som har ett lågt varmviskositetsvärde, ex 15W30. Den är tjock när den är kall men är tunn när den är varm. Dvs precis tvärtemot vad man strävar mot gällande en bra fungerande olja... Hur långt har motorn gått? Kan vara så illa att motorn är "slut"!? Mvh |
|
|
Min 528:a går också tyst när den är kall men tickar lite när den blivit varm, kamaxeln är fin och ventilspelet justerat till 0.30 Jag har kört på 10W-40 men ska testa att byta till xW-50 vilket troligen kan tysta ner den lite. Har du liknande fenomen i 635:an och vad kör du med för olja i bilarna? |
|
|
Jag kör på någon Castrol halvsyntet, säkert standard 10W40 eller 15W40. Ska prova en tjockare olja, tack för tipset. Bilen har gått 26000 mil. 635:an uppvisar inte samma symtom. Den har bara allmänt ventiltick för sig oavsett motortemp. Lite sliten kam och vippor antagligen. Den har gått 17000 mil. Oljan är också Castrol, Magnatec eller vad den heter. Lite tunn kanske. |
|
|
Att en M30-motor som gått 20000 mil eller mer är tyst när den är kall och tickar eller rasslar litet i ventilerna när den är varm är inget ovanligt eller fel! Tickar eller rasslar den "mycket" betyder det (om ventilspelet är OK) att det är glappt mellan ventil/ventilstyrning, vipparm/vipparmsaxel och/eller att glidklacken på vipparmarna sitter löst. Ddet senare är mycket vanligt på 70-talsmotorer sedan tror jag att BMW gjorde en kostruktionsändring som minskar risken för lösa plattor. Inte heller ganska mycket tick/rassel behöver påverka funktionen speciellt mycket och motorn kan gå många tiotusentals mil ändå. Om det däremot är tyst när motorn är kall och tickat högt från en eller några vipparmar så har det säkert blivit för stort lagerspel mellan vipparmen och vipparmsaxeln och det är inte bra! Det verkar som om äldre M30-motorer (70-talet) tickar/rasslar högre än nyare M30-motorer (tex 80-talet) även om båda är i bra skick. Per L |
|
|
Tack för svaren! Innan jag ställde ventilerna lät det inte lika mycket som det gör nu så det borde bli tystare om jag jag ställer om dem igen. Frågan är åt vilket håll? Jag klantade mig först genom att ställa spelet mellan glidklack och kamaxel. Stort aja baja! Jag blev lurad av en bild i en tysk reparationhandbok. Jag han som tur var inte köra motorn innan jag upptäckte mitt misstag. Så jag vet inte hur ventilspelet var ställt innan. Ska de justeras större eller mindre? Nuvarande är 0,25 (vinterkall motor) enligt instruktionsbok. 0,30 rekommenderas för varm motor. |
|
|
I BMW:s verkstadshandböcker står det (verkar stå samma för alla M30-motorer 2,5-3,5 liter). Gäller både insug- och avgasventiler: - 0,25-0,3 vid max 35 grader kylvätsketemperatur - 0,3-0,35 vid arbetstemperatur (termostat helt öppen) Jag brukar ställa dom 0,25 (kall) men jag tycker inte att tickandet ökar nämvärt om man går upp till 0,3. Kör man hårt och vill ha extra säkerhetsmarginal kan man lägga avgasventilerna på 0,3 (kall) men jag tror egentligen inte att det behövs! Per L |
|
| Ställ hellre lägre typ 0,20. Då rasslar det mindre. | |
|
0,2 på avgasventiler kan nog gå om man inte pressar bilen längre stunder! Mitt förslag är att gå inte under 0,25 och du har en bra försäkring mot brända ventiler! Tickar det för mycket på 0,25-0,3 så är det något som är fel och detta borde rättas till i stället för att minska ventilspelet under av BMW rekommenderat mått! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.