|
|
|
|---|---|
|
dåliga splines i främre kardanaxel (den till framdiffen) är inte allt för trevligt!!! bytte p-box i fördelningslådan och gjorde denna upptäckt =( är det ngn som pysslat med detta? splinesen i fördelningslådan har oxå tagit lite stryk men det skulle gå lösa med tillverkning av en ny, längre "splinestapp" på axeln. finns mkt oanvänd splines kvar längre in i splineshylsan. finns det ngn som tillverkar splines på axel till rätt pris? eller är det ngn som har en fräsch axel till salu som jag kan modifiera? alla tips är välkommna!!! nickeberka | |
| Hur gick det? Tror jag har samma problem! | |
|
Hej! Hittade ingen som kunde tillverka splines så det blev att köpa en ny för 2500 inklusive gummiskivan. Modifierade den och tillverkade en distans för att få mer splines i ingrepp med växellådan. Var lite småknepigt men nu är det bättre än nytt (hoppas jag...). Ringde skroten och dom skulle ha 2000 för en beggad! helt sjuka priser!!! Åtgärda problemet nu, annars blir det lådbyte. nickeberka |
|
| Förlängde du den nya axeln (hur mycket) och hur stor distans fick du emellan. Jag lurar på att med en förlängning på 12 mm plus en 12 mm distans får jag 24mm "nytt splinesgrepp" (orginal ca 16mm!) och det bör fortfarande gå att montera? | |
|
Förlängde inte axeln. svarvade av den vid splines sidan så den går att skjuta in längre samt flyttade skyddsplåten längre in på axeln. skyddsplåten är bara fast pressad. svarvade oxå av de tre "fästöronen" vid främre medbringaren så att de blev tunnare. tog sedan 12.9 skruvar och svarvade av undersidan av skallen så den blev tunnare. Tillverkade en distans och monterade den mellan medbringaren på axeln och "centreringsplåten". har inga mått i huvudet men jag tycks minnas att jag fick in axeln ca 16 mm till. Det som begräsar längden på distansen är frigången mellan skruvskallarna vid hardyknuten och utsticket på motorblocket. Det går oxå att förlänga axeln men tänk då på att inte förlänga för mkt för då går den ej att montera utan att ta ner vxllådan. 16mm fräscha splines plus 17 mm mindre fräscha splines = bättre än orginal! Även om splinesen är nött så är den ändå i ingrepp. På Länk hittar du lite om iX och axlar, dock är det 325 men det ser ganska lika ut. nickeberka |
|
| Hittade du sexkantskruv i 12.9 kvalite? Hittar bara invändig sexkant... | |
|
hade några 12.9 med utv sexkant liggandes i garaget. 10.9 går nog oxå bra. kolla upp momentet orginal så vet du vilken kvalitet på bult som behövs. 12.9 kanske är "overkill"?. köpte du en ny axel eller hittade du någon splinestillverkare? nickeberka |
|
|
Hittade en kille som fixade splines. Har inte hittat vare sig 10.9 (orginal enligt skruvmärkning) eller 12.9 med sexkantshuvud, behöver minst M10x60 ev. M10x70... |
|
|
tjena. kolla om det finns motsvarande skruv i tumstorlek eller metriskfingäng. är mkt vanligt med det vid kardanaxelinfästningar. blev det dyrt att fixa splinesen? nickeberka |
|
|
Äntligen M10x65 10.9 funna! Allt på plats, 12 mm längre splines + 10 mm distans ger 22mm friska (numera välsmorda) splines + 16-17 mm trötta :-) Inga monteringsproblem och bra med frigång! |
|
|
Hallå. Dags att ta upp denna "gammla" tråd igen. Har samma problem som nämnts ovan. Nu är frågan hur lite man vågar ha mellan skruvskallar och motorblock? Med en distans på 18mm får jag 16mm nya splines i fördelningslådan och 3mm frigång mellan skruvskallar och motorblock, kan detta vara för lite? Vill ju ha så mycket splines i lådan som möjligt men en viss rörelse kanske behövs? Hur har det gått med era lagningar? Hoppas att det håller än! |
|
|
hej 525 ix-95. 3 mm skall räcka gott och väl. hade inte mer än 3 mm på min. sålde bilen just i januari 2004 och den fungerar utmärkt ännu. har du en ny axel eller nytillverkade splines? nickeberka |
|
|
Tack för det svaret, då kör jag på 3mm. Det fick bli en ny axel som är på gång. Hoppas få ihop det till helgen då bilen stått still i två veckor. Några bra tips på vad man ska smörja splines med? Detta var det väldigt dåligt med när det haverera. Borde kanske kolla detta en gång om året eller så... |
|
|
använde "grafit pasta" ungefär som kopparpasta fast ska vara bättre. är nog vettigt att smörja en gång per år. det bästa vore om man kunde sätta in en smörjnippel. bytte även packboxen i samband med axelbytet. fanns att köpa ett kitt från bmw dfast det blir nog billigare att mäta p-boxen och köpa hos kullager/p-box butik.... nickeberka |
|
|
Att svarva ned den nya axeln för att få in den längre i fördelningslådan är riskabelt. Några mm kan vara OK men eftersom axeln är massiv endast t.o.m svetsskarven och sedan består av ett tunt rör blir det minimalt med gods kvar efter nersvarvning.... |
|
|
I mitt fall svarvar jag inte ner axeln bakom splines på axeln. Kapa istället av ca 15mm av de ändå helt kassa splines i fördelningslådan och får på så sätt in axeln längre. Enda modifieringen av axeln blir att fräsa ur 3mm vid öronen i framändan så att skruvskallarna som också svarvats ner till 3mm försänks in. |
|
|
behövs inte svarvas ända fram till svetsen. funderade faktiskt på att kapa splineshylsan men jag ansåg attt de nötta splinesen oxå är i ingrepp fast det fungerar nog bra att kapa hylsan bara man är försiktig med eventuell värme vid kapningen. nickeberka |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.