|
|
|
|---|---|
Bmw ludde |
Skulle byta däck idag och till min fasa ser jag att bakdäcken nästan går i skärmkanterna, har 17 tummare med 45 profil. Sen är det olika avstånd på höger och vänster sida. Är det dämparna som e slut eller e de nått annat lurt ? om de är dämparna är det gasdämparna eller fjädrarna? En fråga till bara säljaren sa att bilen har m-paketet, den är sänkte men hur kan jag vet om det e det riktiga m-paketet ? Vad kostar gasdämpare bak på BMW (m-paket), eller har ni nån annan ide på några dämpare ? Tack på förhand Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
|
Jag köpte nya till min bak i sommras. Monroe sensatrack för 1100kr st. Gött att åka BMW |
|
Bmw ludde |
asså man ska väl få på 17 tumms 225 45 om man har m chassi? måste va dämparna... Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
|
Det är på fjädrarna som bilens vikt vilar! Du kan faktiskt ta bort stötdämparna helt (där bak!) utan att höjden på bilen ändras....! Ditt problem ligger troligen i fjädrar/bussningar. (Givetvis kan stötdämparna vara dåliga också, men de påverkar inte höjden på bilen om de inte kärvar fast och hindrar fjädern att fjädra ut eller dylikt!) Vilken offset (ET) har dina fälgar? Vilken bredd har däcken? Har det gjorts en ordentlig hjulinställning efter sänkningen? Viss skillnad mellan höger och vänster sida, ligger inom tillverkningstoleranserna från fabriken, men är det stor skillnad trots att bussningarna mm är OK, kan man misstänka att bilen har varit smälld och blivit "ramsned". Mvh |
|
Bmw ludde |
offset e jag inte säker på vad du menar... men de är 225 breda och profilen e 45. Jag har inte sänkt den själv enligt säljaren ska den ha m chassie från fabrik. Men det ska väl inte vara så illa att fjädringsvägen blir runt 2 cm innan de tar i skärmkanten ? Men men det värkar vara dåligt på andra sidan också, men inte lika farligt som på vänstersidan. Hur kan man se om bussningarna är dåliga. Jag har känt på länkarmarna och de känns robusta. "tror" inte den har varit krockad. Har inte sett några tecken på det. Är detta ett fel somär vanligt ? eller kan det ske att fjädrarna blir sämre med åren eller mvh Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
Bmw ludde |
Glömde en sak ... så det är inte gasdämparna som bestämmer höjden ? vad gör dom då ? Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
|
Dämpar fjädringsrörelserna. Utan dom kan bilen fjädra en halv minut efter en liten knöl i vägen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Bmw ludde |
Ja dom dämpar... Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
Bmw ludde |
Det är inget som helst fel på väghållningen, det är bara det att är för låg i bakändan... Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
|
Du frågade vad stötdämparna gör, och jag svarade...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fjädrar slits som allt annat på en bil.... Dämparna gör precis som det låter - dämpar (rörelsen upp och ner), precis som Jeppe skriver. ET är fälgens inpressningsmått, dvs hur många mm från fälgens centrumlinje som anliggninsytan mot navet är. På en E36 är "originalinpressning" 42 mm (kan variera mellan 41-47mm beroende på fälgtyp). Här är en illustrativ förklaring på inpressning mm: Länk Ett lägre ET flyttar fälgen utåt i hjulhuset och då finns det risk för att fälgen tar i skärmkanten. ET står nästan alltid instansat/ingjutet någonstans på fälgen. Vanligtvis vid navhålet eller på baksidan av fälgen. Det brukar stå "ET" eller "IS" och ett tvåsiffrigt värde (mm). Det finns risk att det din bil har fälgar som egentligen är avsedda för exempelvis E34 (som har ET 20mm, men samma navhål och bultcirkel som E36) och då hamnar hjulen ca 22 mm för långt ut i hjulhusen... Mvh |
|
Bmw ludde |
var ute och mätte nu Et måttet är bara 3.1 cm...men på bilar med m chassie ska fälgen fjädra innanför skärmen ? + att i nu läget så er det ca 1 cm upp till skärmen. Tror att fjädrarna är slitna + att ET måttet är fel ? Fälgen går jäms med ytterkantetn av bilen... men där fram ligger de lite utanför =( Men vid byte av fjädrarna så kämmer man väl ihop de gammla och tar ut dem och gör vise versa med den nya ? eller är det mer komplicerat ? mvh Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
Bmw ludde |
Har kollat på bilder och ser att det ska va så. Ska ringa till han som sålde bilen imorn och kräva nya fälgar med ett annat ET mått. Ps köpte av en firma som handlar med däck. Men vilket ET måt rekomenderar ni till 225 breda däck ? har 4.7 orginal ? Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
|
Har du kollat vad fälgarna är märkta med? Det står nästan alltid ET på fälgen. (Det är rätt svårt att mäta exaskt med däck på fälgen!) Din bil (E36) skall (får) inte ha ett ET-mått som avviker mer än 7,5mm från ET42, som är "standardvärdet" för E36. (BMW:s originalfälgar ligger mellan ET 41-47 för E36) Fälgens/däcket kant får aldrig ta i skärmkanterna, de skall naturligvis fjädra in innanför kanterna (om hjulen fjädrar in så långt)! De flesta "piratfälgar" har ET 35mm till fälgar som är avsedda för E36, lägre ET än så är både olagligt och olämpligt. Mvh |
|
|
Hade problem me att mina bakdäck tog i på insidan å blev sönderslitna där pga att den var "för" låg. Köpte spacerplattor sen var problemet borta spacerplattor är typ mellan lägg som du sätter dit innan du sätter dit fälgen typ ifall du inte visste |
|
|
Med spacerplattor flyttas hjulet ut ytterligare! (dvs sänker ET-värdet) Borde resultera i ännu större problem i detta fallet..... Mvh |
|
Bmw ludde |
Tack så mkt för bra svar. Speciellt Jonah B. Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.