AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
528

Ytter temp. mätare

cm
42
cmcswe1
735, 89
Är det någon som vet ohmtalet vid ca. 20c grader
på yttertempmätargivaren. Skall ohmtalet minska
vid ökande yttertemperatur.
wa
14
wanten
740iA 1997, 525i touring 1992
Hej...

Vet inte motståndet vid 20 grader, men lite kan jag kanske tillföra =)

Om du tar loss givaren, så visar displayen -37 grader,
så det måste ju innebära att motståndet minskar när det blir varmare...

Varför vill du veta det??? (nyfiken)

MVH

Johan
cm
42
cmcswe1
735, 89
Hej

Min mätare visar -37 jag vet inte om det är
givaren eller inte. Givaren ger ca 6ohm i rumsteperatur. Har du något tips vad det kan vara
om det inte ät givaren !?
wa
14
wanten
Hej igen...

Jag skulle satsa mina pengar på att det är samma fel som det var på en väns 735:a, som jag fixade för ett par månader sedan...

Kolla så att givarkabeln är hel.
Den har en tendens att torka/slitas ut ca 10-20 cm från givaren.

MAO tror jag att du har ett kabelbrott någonstans i närheten av givaren.

Hoppas du hittar brottet där jag beskrev, för annars har du en del tråkig felsökning at göra...

Lycka till!

MVH

Johan
cm
42
cmcswe1
735, 89
Tack wanten, Jag har tagit net kofångarn idag, för att
söka efter ev. kabelbrott. Bävar inför scenariot att
det inte är det som är felet. Forts- följer.
wa
14
wanten
Hej igen...

Det var så lite så.. =)

Tog du bort kofångaren?
Oj.. vad jobbigt.. jag bara la mig under bilen och fixade.

Hoppas du löser det.

MVH

Johan
Hej. Jag håller på och letar efter de kablar som går till givaren vet någon var som dom går ner från? Sitter denna kabelstam nära den som man kopplar in dimljusstammen eller är det i samma stam? Kontakten är väl gul, tror jag.

//Per
cm
42
cmcswe1
735, 89
Kontakten är gul. kablarna är lindade delvis i samma hölje som dimljusen. Det bästa för mig var att börja vid givaren för att sedan arbeta mig mot V. dimljus (sett bakifrån) Mitt brott låg ca. 2d. från V. dimljus. Nu fungerar det, och helt plötsligt fungerade den integrerade bensinvärmaren som den skulle, dvs. den satte på ventilation vid 16 grader istället för att starta värmaren. Förbannat gött att löst detta.

" Den som söker han finner " .

Hej igen.

Det som har hänt på min bil är att den gula kontakten verkar ha försvunnit, hur det nu kan gå till... Så jag har hittat 2 kablar som går i samma stam som dimljusen med dessa går ner på vid höger dimljus och är 1 brun(-) och en som är blå/röd och har 4.8 volt när radioläge/tändingen är på. jag satte ett motstånd mellan dessa och då kom det ett *bong* på panelen om parkeringsljus. Frågan som jag nu har vilka färger skall den gula kontaktens kablar ha och är de alltid i samma stam/kontakt som sitter till dimljusen?

//Per

Per 750 1988 E32
cm
42
cmcswe1
735, 89
Hej Igen !

Det lustiga är att min yttertempmätare efter 2 mån utan problem visar -37 igen. Tror det är givaren denna gång. I helgen som kommer skall Jag ta tag idet, vilket innebär att du får reda på färgerna¨på kablarna inom några dagar.
Hej på dig.

Det ser jag fram emot, det har varit en lång tid som det har retat mig att inte få fart på en så löjlig grej.

Per 750 1988 E32
cm
42
cmcswe1
735, 89
Sorry att det tog tid kungen. Idag har Jag lagat yttertempmätaren för andra ggr. Det var brott vid givaren denna gång. Kablarna tar mycket stryk där nere verkar det som. Det värsta för din del är att jag aldrig såg färgerna på kablarna. Skulle jag vara du skulle jag dra nytt från givarsidan under bilen, och kapa så långt upp du kan på andra sidan. Då måste det fungera. Om du Ohm mäter vid ca. 10c så är det mostånd på ca. 9ohm, det bör vara lätt att felsöka under din bil omdu inte vill dra nya kablar.

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag har problem med min yttertempmätare. Den visar nu plötsligt ca 6 grader för mycket.

En teori jag hade var att det skulle sitta en iskoka med saltblandad snö vid anslutningskablagen till givaren. (Som då skulle göra att motståndet ökade) Men eftersom den nu visat fel i ca 1 vecka och under den tiden har den mesta snön försvunnit (och kommit tillbaka), så tycker jag inte min teori stämmer. Dessutom har det alltid varit 6 grader, och skulle det vara saltvatten som smälter bort, så borde temp-felet variera.

Jag har inte hunnit titta på givaren ännu, men är det någon som kanske har en teori om vad det kan vara?

Tommie, BMWPower
cm
42
cmcswe1
735, 89
Hej Thommie !

En teori är förstås själva givaren som börjar ge sig.
Jag vet inte vad max + grader är men vet du det kan du kanske kortsluta ledarna in till givaren och se om det diffar ca. 6c från max. Snö kan kanppast ta sig in där givaren sitter. Det där med att nolla bilen har gort underverk förut,dvs. ta loss batterikabeln. Löser det sig vore det roligt att får reda på orsaken.
GOTT NYTT !!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.