AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
794

Förregistrering i Sverige av importbil?

Hej,

jag var i kontakt med mitt nya försäkringsbolag idag, Salus-Ansvar, de hade lovat att de helförsäkrar bilen ändå ifrån tyskland. Nu påstår de att man måste ha en svensk förregistrering med fordonsdata för att kunna få en sådan försäkring....är det möjligt att få ett svenskt regnummer, alltså en sådan förregistrering när man står nere i tyskland? Jesperado....kanske vet mer om detta?

Hursomhelst verkar det vara en onödigt krånglig och icke kundvänlig metod....vore mycket enklare att göra som förr i tiden med LF att faxa upp ramnummret så var det klart...

/Simon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag vet inte säkert på rak arm, jag kollar upp det imorgon!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det låter toppen!

Kändes overkligt att det ska vara så...men men, går det att ordna så tänker jag helförsäkra vid nästa import.

/Simon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att få bilen förregistrerad i Sverige måste Fahrzuegbriefet skickas till Vägverket. Dom tar då upp ärendet, fyller i en tillfällig reghandling och ger bilen ett registreringsnummer. Detta tar 10-14 dagar enligt Vägverket.

Jeppe

Kan man skicka en kopia på det till dom för att få en tillfällig registerering? Om inte är ju Salus-Ansvar:s försäkring rent nonsens!

/Simon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, det ska vara en originalhandling. Dessutom ska du kunna styrka att du är ägare till bilen, genom köpekontrakt eller liknande.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.