|
|
|
|---|---|
|
Ska snart besikta min bil och jag undrar om dimljusens inställning..måste jag ställa in dom helt exakt lr? har ställt in dom mot garage väggen så dom lyser ca 10cm ovanför backen..räcker det så lr? //Roger ----- Länk | |
|
Om du är osäker så TROR jag att du kan koppla ur dom, antingen genom att ta ur lampan, kontakten eller säkringen, finns väl inga krav på att de ska fungera men om dom fungerar så måste dom vara innställda korrekt, fick en anmärkning på det förra året men det var bara för att jag hade mer grejer sade han. Jesperado är ju en hejare på detta så vi får väl se om han dyker upp och informerar oss :) Frazze |
|
|
Stämmer bra som frazzeribba säger. Dra ur säkringarna för dimljusen så kan de inte säga något. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Okej..vill ju iofs gärna ha dom rätt inställda..tycker självatt det är irriterande att möta folk som har fel inställda dimljus..kanske skulle ta och ställa in dom rätt före jag besiktar så slipper jag ju chansa..är ju lite onödigt om jag skulle få ombesiktning på en sån sak..eller så plockar jag säkringen..har dimljusen en separat säkring i säkringsboxen som bara dom är kopplade på? //Roger ----- Länk |
|
|
Ställer du dom rejält lågt är det ju inga problem, inställningen har ju bara en övre gräns. Ser du dessutom till att justeringarna går lätt låter säkert besiktningsteknikern dig justera dom när du får bilen besiktad! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej då ska jag ställa dom lågt och se till att dom går lätt att justera. Tackar för svaren! =) //Roger ----- Länk |
|
| Jeppe: vad ligger dom på ?? 1,5% som halvljuset eller ?? | |
|
Nedvinklingen på dimstrålkastare ska vara minst 3%, men för att det ska föranleda en tvåa på en kontrollbesiktning ska nedvinklingen vara mindre än 1,5%... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado:Om jag ställer bilen plant och lyser mot en vägg har du nåt ungefärligt mått på höjd jag kan ställa in dimljusen på? ----- Länk |
|
|
Jämför med nedvinklingen på halvljuset (jag förutsätter att detta är rätt inställt då). Detta är då den högsta tillåtna inställningen vid en kontrollbesiktning. Sen bör du ju ha lite mariginal med, ju mer desto bättre... Den rent mätbara höjden på väggen beror ju på hur högt från marken strålkastarna sitter, så ett sådant mått blir ju olika från bil till bil... Ställ dom helt enkelt så lågt att du är säker på att klara besiktningen, är det lätt gjort bör du få finjustera på Bilprovningen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej ska fixa det imorgon! //Roger ----- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.