|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet oljeläckage i slutväxeln. Har dock inte märkt att det droppar men man ser en svart oljefilm vid drivaxeln på ena sidan. Kan man enkelt kolla hur mycket olja som finns kvar genom att skruva ut "påfyllningspluggen"?? Tänkte nämligen att jag skulle vänta med att laga detta tills jag hittar en bra mek men man vill ju inte köra med för lite olja. Vad säger ni som kan detta? Är det dags kanske att byta olja helt och hållet eller krävs det att man åker direkt till verkstan med detta?? | |
|
Att den fuktar vid drivaxeln tyder på att sidopackboxen är otät. Det är inte speciellt krångligt att fixa detta, dock behövs en packboxavdragare. Nivån kan du kolla genom att skruva ur påfyllningspluggen. Nivån skall vara upp till hålets underkant. Vid påfyllnad så fyller man olja tills det precis börjar sippra ur hålet mvh MW-Guru |
|
|
Tack för hjälpen. Att byta denna olja verkar ju inte så svårt men enligt min nyinköpta mek. bok (haynes) så är det svårighetsgrad 3 dvs "kompetent gördetsjälvare". Bara att byta oljan så kan man kalla sig kompetent sedan, toppen :). mvh Perre212 |
|
| Måste man inte ner med hela bakaxeln för att byta sidopackboxen? | |
|
På E34 går det i alla fall utan att ta bort slutväxeln, torde vara likadant på 316i-95 tycker jag. Man måste naturligtvis demontera drivaxeln. MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.