AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
500

Om BMW äger Alpina...

Henkebus
Jag försöker hålla mig ajour men visste inte att BMW ägde Alpina. Då måste de tempoväxla! BMW ska inte göra motorer med överladdning men det är inget fel i en Alpina och nya B7an är som et skänk från ovan. Men det räcker tyvärr inte längre!! MB spottar ur sig en ny värsting varje månad och 475hk räcker helt enkelt inte!! Överladda tolvan. Några nya rykten angående det? e60 på de senaste bilderna är supersnygga!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lugn nu, nya m5:an kommer snart. V10 och 550 kusar. Vad ska man med överladdning till?
:)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Utan överladdning får man inte ett vrid på 1000nm som senaste AMGn har, tyvärr......
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jo jo, men det maxeffekten som räknas.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Vad skall man med en herrans massa hästar om ändå inte har spetsväghållning och bromsar?
En bil som ändå profileras som ett riktigt fartmonster skall inte vika i bromsarna eller väghållningen vad som än händer.
Om BMW inte krämar ur "mer än" 500 hästar men ändå har ett grymt chassie och bromsar så tycker jag att effekten är irrelevant. Visst vore det kul att slå konkurrenterna på fingrarna vad gäller hästkrafter, men om man ändå skall ställa upp dem i en prestandakamp så måste det väl ändå vara snabbast som vinner och inte den som ser bäst ut på pappret?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Henkebus,

Ryktet gör gällande att en kompressor-tolva från är på G från Buchloe :-)

I övrigt håller jag med Haglund.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

M5-e39 har väl varit måttstocken för alla sportsedaner sen den kom.
Vi får väl se om inte E60 kommer va herre på täppan ett tag också! :)

Var har du fått det ifrån? Att BMW äger Alpina alltså.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Anders s

Tja 612 häster är väl hygglig toppeffekt eller............

Jo det är klart att MB ligger efter när det gäller att göra körglada och sportiga chassin, dessutom så har dom ju en rädsla för manuella lådor vilket inte gör anrättningen speciellt sportig alls.

Men det viktiga är att MB är snabbast i de flesta vardagssituationer, och det är det som räknas för köparen. Med vardagssituationer menar jag kickdown på autobahn. Någon som köper en bil som M-bilar och AMG vill inte bli omkörd dom vill vara snabbast och då är tyvärr MB/AMG snabbast för tillfället (by far..)

"One for economy and One for the fun of it"
I Januari numret av Performance BMW fanns det en mycket bra artikel om Alpina. Det framgår att Alpina är ett familjeföretag. Inte ens aktiebolag utan samtliga andelar ligger hos pappa och son vad-dem-nu-heter. I fall BMW köpte Alpina skulle jag bli mycket förvånad! Det skulle delvis ha hänt inom dem senaste veckorna och delvis så ser jag inte riktigt hur BMW skulle känna på det? Samarbetet är ju redan så nära det kan bara vara och Alpina har inga egna sales outlets utan redan säljet genom BMW...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Jag ställde frågan angående ryktet att BMW skulle ha ägarintressen i ALPINA när jag var på besök (hade vägarna förbi Buchloe, efter ett besök på ringen Öh...jo det är en liten detour) föra sommaren. Och svaret var i princip samma som Z3c 4 ever! skrev i sitt inlägg. Sammarbetet är redan så intimt att det inte skulle finnas någon vinst för BMW så länge ALPINA avsikligt begränsar antalet billar de bygger per år...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.