|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå................... Se till att inte ha ett för litet aggregat.......... Ska du köra med ett typ Mitsu så tror jag att det inte kommer att fungera så bra om du ska ta ut den effekten varv efter varv......... Du måste ha ett lite för stort aggregat eller ladda mindre med ett litet och då få mindre grundeffekt. Värme ska man passa sig för... //Jesper |
|
|
Jesper_w: Min tanke: Med tanke på att Volvo original tar ut 225 hästar ur ett T15-agg så borde det ju hålla för en lättryckare på 200 eller även en kompsänkt maskin på runt 250 hästar. Tar man ett T16-agg så har man där 250 hästar original i Volvo och det finns många som åker med klart mycket högre laddtryck i sina vardagsbilar. Är jag ute och cyklar? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Hade 1.4kg övertryck på min gamla 240 med en storlek större aggregat än std och med ca 250+hk, så det funkar ju... Men det är ju inte riktigt meningen att man ska kunna tända en cigg på avgashuset efter 2 minuters körning, hehe... Ett stort agg håller för mer värme å laddtryck och sen får man ju lite mer action i det register man använder mest, dvs 4000-7000=) |
|
| Använder man aldrig vattenkylda turbohus på bilar? Sådana finns ju i båtar tex. Kanske skulle vara bra vid långloppskörning.. | |
matte22k |
johnkihl: jag tror att en oljekylare från en e36:a blir bra den är bredare än 325 kylaren men det är bara någon cm... vart får du tag i en sån?? vad kostar den? du kan ju använda 740 ic och ha en elfläckt istället så slipper du att den låter som en 740 allafall :) kollade på en 318is kompackt och den har elfläckt och kylaren ser nästan identisk ut med den vi har förutom att den har en givare till fläckten inbyggd, om man tar en sån fläckt så ser det nästan orginal ut... frågan är bara vad en sån kostar... kylaren till 9000 är ganska liten men den kanske duger... ;) |
|
Matte: Grejen med 9000 ic är ju att den passar så bra i e30. Har för mig att ticco hade en sådan och den satt ju perfekt framför kylaren... Annars får man väl sätta ic'n där nere bakom plåten och kapa upp ett hål där, funkar ju också! Innan jag köper oljekyl så måste jag ju reda ut det hela med adapter, om du kan tillverka en extra om det fungerar är jag oerhört tacksam! M3 e36 oljekylen var såld! /Johan Länk |
|
matte22k |
hittade en 325 kylare på en skrot idag dom ska ha 500:- för den, ska nog köpa den. den är nästan lika stor som den ja fundera på att köpa. 9000 ic passar ganska bra men den är så tunn, och ena gaveln sitter inte så bra.. en vanlig 740 ic kanske skulle sitta bättre kommer inte ihåg hur gavlarna va på den... det bästa vore ju att sätta den innanför, bygger man ic på ett smart sätt så behöver man nog inte att kapa något i bilen. jag ska höra vad det kostar med en adapter.. annars kan du göra en själv om du har tillgång till någon som kan svarva... |
|
Hallå............... Det som händer vid bankörning är att man troligtvis väljer lämplig växel och i princip håller bottengas hela tiden. Då bygger man upp värmen och den håller i sig under hela loppet..... Kör man dragracing eller på gatan så håller man ju sällan ner i mer än kanske 20-30sek i stöten. Håller man sig som du tänker dig i turbons nedre effekt kurva så borde det fungera..... //Jesper |
|
|
Jesper_w.. vad menar du med att hålla bottengas? menar du att man kör på låga varv eller? jag antar att jag kommer att få ligga och tokvarva på femmans växel ifall jag ska kunna hänga på kompisens m3 96'a på motorvägarna. men man lär få rätt bra kylning från fartvinden i 200+ i alla fall. borde väl kyla rätt mycket. |
|
|
Hmm.... "bottengas" kanske Hålla spettet hela tiden, plattan i mattan helt enkelt. ;-) Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Matte: Jo, jag kan allt fixa någon som svarvar åt mig. Jag har dock inte tittat något på hur det fungerar ännu, men det har ju du redan löst;)!! Jaså 325 kylaren duger, då blir det en sådan då! 740 ic'n är inte värst bra vet jag, många som klagar på dem inte minst Bonje som tydligen hade 60 grader efter ic på sin 325. Polaren som åker Volvo klagar också på dem, de är en flaskhals eftersom flödet genom dem inte är bra alls. Han byggde då en ic av dubbla 740 cellpaket och det verkar funka skitbra, men det tar tyvärr så stor plats... Kanske får titta efter något specialgjort... /Johan Länk |
|
|
Köp en Lancer Evo VI intercooler över disk skall vara riktigt bra för det priset "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Jaså, i vilken prisklass ligger en sådan då? /Johan Länk |
|
matte22k |
johnkihl: kollade på kompisens oljekylare till 325a den ser lite klen ut fick för mig att den va större... jag har köpt en 19 raders nu den påstås räcka till 250 hk+ med tanke på att du ska ha 400hk+++ så ska du nog ha en lite större endå... men det beror också på vad du ska använda bilen till.. mitt mål är att köra på bana och samtidigt åka fram och tillbaka till jobbet med den... saab ic är nog inte så heller, så bäst vore nog att göra en.. |
| Ok! Mm, 400hk får vi se hur det blir med. Men om kolvarna håller så ska jag i alla fall prova vad grejerna håller för. Hoppas på 300+ i alla fall. Då blir e30 helt plötsligt en fantastiskt rolig bil! Som sagt börjar jag nog med ett t3 aggregat och då ligger ju begränsningen främst där. Jag har köpt spridare och progressiv bränsletrycksregulator nu och det får stå för soppan först. Sen köper jag ett SMT6 och en mapsensor och testar vad grejerna håller för... Kolvarna smälter nog vid 1,6bar eller nåt skulle jag tippa på, och då fattas det ett 70-80tal hk upp till 400hk... kolvtaken är för tunna;( | |
matte22k |
vad ska du använda för soppa pump? |
|
Orginal till att börja med. Erik Kilander åkte 500hk med orginalpump och jag köpte min av honom när den andra rasade i vintras, så det räcker nog en stund för mig med. Annars får man köpa två volvoturbo pumpar och använda den befintliga pumpen som förpump till en catchtank, då räcker det definitivt! Själv då? /Johan Länk |
|
matte22k |
jag vet inte än.. väntar på att du ska få igång din bil :) min kompis har en soppa pump till en m3 3.0, den kanske passar.. |
|
Hallå där................ Svaren dröjer då jag inte har någon dator som fungerar för tillfället.... Bottengas = plattan i mattan, full gas, gasen i botten, hålla pelle nere, tja, nu tröt synonymerna.......... Hmm, det man gör är att bygga upp mycket värme i grenrör cylindrar osv. Svårt att kyla bort med hög hastighet. Tvärtom så går det ju rätt tungt så man bygger väl kanske ännu mer värme.. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.