|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag undrar vad man ska tänka på när man turbokonverterar för att man motorn skall klara av att man ligger och kör fort under längre tider med den. jag ska antagligen bygga på min 318is och vill ha typ 250-300hk. jag vill inte bara använda bilen till att köra rödljusrejsing, utan jag vill kunna ligga och pressa 200+ under längre sträckor. i alla fall några mil åt gången. intercooler är förstås viktigt. kanske det viktigaste eller? men vad mer ska man tänka på? jag hade väl tänkt mig att köra orginalkomp. kommer det att bli för varmt för kolvarna då eller? alltså ifall jag ligger och kör 200+ under längre sträckor. bör man kanske fixa lite hål i motorhuven där varmluft kan strömma ut? nån som har några tips? | |
|
Intercoolern måste du ha för att kunna belasta motorn en längre tid med bra hållbarhet. Om du vill ha 250-300 hk så är nog ett kompsänk på sin plats om du vill få hållbarhet i det hela. Räkna med att ladda max 0.5 bar om du har intercooler och vill få det att hålla. Det bör göra i väldigt runda slängar att du får (136x1.5=ungefär 200) hästkrafter. Om du vill bättre luftgenomströmning under huven så är det mycket enkelt på E30. Lyft huven någon centimeter i bakkant så får du bra genomströmning utan att pajja någon aero. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
matte22k |
ett hyfsat lågt grenrör är nog att rekomendera.. en oljekylare, mm |
|
Tjena igen Matte! Hur går det för dig? Här går det segt, har i alla fall fått tag i komplett koppling, hittade en begagnad diesel lamell från en 324 td. Har jag frågat vad du ska för något aggregat förresten? Och ic? /Johan Länk |
|
|
det där med att lyfta huven bak låter som ett mycket bra förslag. matte22k.. vad menar du med lågt grenrör? hur mycket kostar en oljekylare på ett ungefär? jag gillar verkligen att köra fort så bilen måste klara motorvägskörning bra. min kompis har en m3 96'a och jag vill hänga på han hyfsat i alla fall och han kör så gott som fullt hela tiden... |
|
|
* Oljekylare är som sagt bra. * Förstora oljetråget så att oljan hinner återhämta sig efter användning (den kan bli lite skummig vid hård körning och då smörjar den inte lika bra). * Bygg in skalpplåtar i tråget för att garantera smörjning i alla lägen. * Bygg skrapor som skrapar av oljan från vevaxelns balansvikter (man kan vinna effekt på det och oljan skvätter inte runt så mycket). * Se till att ha fräscha kylarslangar. |
|
|
jag tror att det är skvalpplåtar orginal i m42 motorn.. ser i alla fall ut som det på sprängskisserna på motorn. såg att en oljekylare hos gik kostar typ 1000 spänn. sitter det oljekylare orginal på e30 325? skulle kunna ta en sån från skroten. |
|
|
schumi: Var har du hittat sådana sprängskissar?? Jag vill se! :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
matte22k |
angående oljekylare på m42 motorn så finns det ingen adapter att köpa!! allafall inte vad jag vet... så du får bygga något eget... vad jag menade med långt grenrör , bör man ha ganska långa rör mellan turbon o toppen för att på så sätt få ner avgastempen, nackdelen är att man får sämre respons på turbon. hur långa dom ska va vet jag inte men dom bör nog va en 50-60 cm långa.. rätta mig om jag har fel!! du måste nog ha en ganska stor oljekylare minst en 19 raders. johankihl: här går det segt också, har inga pengar!!!! jag ska använda ett mitchubitchi :) 15t aggregat, en saab ic, så fort jag får lön så ska jag köpa en oljekylare och göra lite slangar sen ska jag provstarta bilen!!! vänter även på flänsplattor så att ja kan bygga ett grenrör. angånde orginal grenröret så passar det inte det tar i innerskärmarna, om du inte reda visste det.. |
| Japp det sitter oljekylare på 325:an | |
|
Matte: Jo jag visste att det tar i skärmen, men inte om man vinklar om det. Men jag ska ändå bygga om det, det är lite väl tunt gods i det. Fläns mot toppen har du ju på orginalgrenröret, men du kanske inte vill kapa i det? Jag ska använda byxorna som rören går ihop i till mitt turbogrenrör, de är ju faktiskt väldigt smidiga att dra ihop alla rör till, bara att svetsa på en fläns till turbo aggregatet istället för avgassystemet. Vad blir det för oljekyl du använder dig av? Är det en saab 9000 ic du ska använda? Jag är riktigt nyfiken på hur oljekyl lösningen fungerar;) Säg gärna till när du har provat! /Johan Länk |
|
|
haglund2306.. på denna sida hittar du massor av godis. Länk jag skrev dock fel. jag menade bilder på motor i genomskärning. inte sprängskisser. men det är ju kul i alla fall. på denna bild tycker jag att det ser ut som att det är skvalpskydd i tråget... Länk |
|
|
om man ska köra fort som fan i många mil så borde väl den gamla beprövade tekniken där man kör full värme på kupéfläkten för att hålla motorvärmen nere funka. denna teknik funkade grymt bra på min förra bmw. en e21 323i. den ville gärna koka, men om man satt med full värme på så var det lungt. det var förövrigt den roligaste bil jag någonsin kört. |
|
PETER.O |
Sätt dit en avgastemp-mätare i turbin-ingången. Om tempen ej överstiger 950 grader C så är det o.k för turbon.Värmetåligare avgasventiler är också nödvändigt. Mvh Peter |
|
schumi: Det ser onekligen ut som det. johankihl: Det är inget du har upptäckt när du har rivit i motorn än? Alltså skvalpplåtar? Baffelplast har vi ju diskuterat innan, men det ser ju ut på shumis bild som att det är någon slags skvalpplåt. Något du vet något om? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
en sån sak som avgasbandage antar jag verkligen bara är för strippenkörning. bandaget ska ju hålla uppe värmen. men man skulle väl kunna dra något rör från fronten som mynnar ut rakt på grenröret så att man får en jävla massa luft som blåser på grenröret när man kör 200. det borde väl hjälpa bra. sen lyfter man huvet lite i bakkant så att all denna luft kan strömma ut också. |
|
|
Jo det stämmer, i det övre tråget finns det några skvalp plåtar, men de finns bara på den lutande delen i det övre tråget där oljan ändå bara rinner ner. Jag funderar på om det inte kunde vara nödvändigt med ett skvalpskydd i det nedre tråget där den mesta oljan i själva verket ligger. Man kanske kunde stoppa i någon plast baffel där så man får hejd på den härliga oljan! /Johan Länk |
|
matte22k |
johankihl:det kan ju va en lösning.. vet inte vad jag ska ha för oljekylare än, det skulle nog gå med en vanlig 325 kylare men jag får inte tag på någon. så jag ska nog köpa en 19 radig från kgtrimning.. det blir en 9000 ic men gaven på höger sida hamnar lite konstigt till förhållande till turbon.. vill inte förstöra min mitt grenrör, måste ju kunna åka o besiktiga :) så fort jag har starta spinger jag till datan o skriver hur det funkar ;) ska även försöka att fixa lite bilder på grejerna... |
|
Matte: Jo det vore kul att få se lite bilder på hur du har löst det med oljekylen! Jag har mailat och frågat ang pris på en oljekyl från m3 e36, vet dock inte hur stor den är. Annars får man jaga en från 325 eller från någon V**vo eller nåt. Jag har inte pengar till att köpa en sån fin som du ska ha;) Funderar också skarpt å ic från 9000 nu, jag har en ic bestående av två volvo 740 cellpaket ihopsvetsade med alugavlar men det blir så djupt och då kan jag inte kan behålla orginal fläkten och då blir jag sur;( Vet du vad en 9000ic räcker till, håller de för 2bar med dump? /Johan Länk |
|
|
Ska du ha ic från 9000 kan du passa på och ta oljekylet åxå, ett par hundra på skroten. MVH Topchop |
|
|
Jaså, hur stor är en sådan oljekyl då? /Johan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.