|
|
|
|---|---|
|
Behöver köpa nya däck till pärlan, frågan är vad man ska köpa? Märke? Dimension? Fälgstorleken är 8,5*18 fram, 10*18 bak. Idag sitter det 235*50 fram och 255*45 bak. Vill gärna ha lite bredare däck, funkar det på fälgbredden? Att det blir stötigare får man väl räkna med, men det är som dom säger: vill man vara fin så får man lida pin... Var köper man billiga och bra däck? Mvh Kim | |
|
Vad står det i instruktionsboken om fälgar o däck? Det låter som att du kan ha bredare bak med tanke på att 8,5" fälg och 255:or är "standard" på vissa 3-serie kominationer enligt bmw:s rekommendationer. Kolla boken som sagt. :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
torparn2 |
jag fick på 265 på mina förra 10*18 bak sen vet jag inte om det går på ännu större "Det är inte dom höga hastigheterna som dödar, det är dom snabba stoppen" |
|
Jag har 285/35/18 Bridgestone S03 bak på en 9,1/2 tums orginal M5 E39 fälg. M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN Såld :( Nybliven 750i E38 ägare :) |
|
|
Hur brett kan jag ha fram utan att det tar i? Kan jag ha 255*45 fram och 285*40 bak? Kommer det se fel ut? Då är åtminstone hjulomkretsen nästan samma som jag har idag. Mvh Kim |
|
|
Har för mig att du skall ha en högre profil på E38 än övriga BMW. Har ett par fälgar med däck till en 750-96. Dessa sitter det 255/50-18" på i bak, och detta skall vara en orginal konfiguration. Kryper inte däcket ut mycket över kanterna för dig Preben ? Jag har M-Paralelleker 37 med 265 och det är lite överhäng på den konfig. Mvh. Patric Länk |
|
Bimmer7er |
Hallo, Jag har 285/30/20 bak. 255/35/20 fram. Funkar perfekt. /// Bimmer7er |
Göran Berg |
.....285/40 - 18 bak samt 255/45-18 fram har sitter perfekt på mina BBS RSII hjul med 8,5 samt 10" bredd. Detta är det närmaste du kan komma original rullomkrets. Går du ner till profilen 285/35 samt 255/40 (som jag gör till våren) så ligger du fortfarande inom 5% gränsen. Billigaste däcken köper du direkt från Tyskland är min uppfattning. |
|
"PJ" Bridgestone S03 är ganska kantiga i formen så jag skulle inte rek ett annat däckval till mina fälgar. M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN Såld :( Nybliven 750i E38 ägare :) |
|
|
Okej, nu börjar dewt klarna lite, känns som om 285 bak och 255 fram verkar lämpligt. Göran Berg: blir det inte mycket stötigare när du går ner i profil? Vad ska man ha för fabrikat på däcken? Nu har jag Dunlop sport 9000? Snyggt mönster, okej grepp. Vad är bättre? Mvh Kim |
|
Göran Berg |
Det återstår att se hur bilen känns med snäppet lägre profil än brukligt. Jag föredrar en körkänsla lite åt det fastare hållet. Det blir som alltid när det gäller däck en kompromiss mellan komfort och vägkänsla. Har tidigare kört på Dunlop 8000 som var helt OK. Försök hitta en upppsättning av samma fabrikat fram och bak är min erfarenhet. Det kommer att begränsa ditt urval av fabrikat. Lägger nu på Pirelli Rossi däck vilket blir första gången jag provar Pirelli däck. |
|
Göran Berg: återkom gärna med info om hur det känns. Avvaktar tills det, man kanske ska gå ner i profil. Mvh Kim |
|
|
275/35-18 bak, 245/40-18 fram är det några dimensioner som passar? Såg det på en M5:a, såg väldigt bra ut. Men passar det på min 750? Mvh Kim |
|
Göran Berg |
Kim750, Du måste lägga på bredare däck med aktuell profil som tex 285 resp. 255 för att hamna inom +/- 5% av original rullomkret. /Göran |
|
Göran Berg: Ok, då vet jag, har du lagt på sommarsulorna än? I så fall hur känns det? Mvh Kim |
|
Göran Berg |
..snöar för fullt utanför mitt fönster idag (Lund) varför jag lägger på sommarhjulen till påsk. /Göran |
The King |
Jag har 285/35-18 bak på 10" fälg och 255/35-18 fram på 8,5" fälg. Tar aldrig i oavsett "hård körning" eller gupp. Det enda som blir tokigt när rullomkresten skiljer sig åt är att automatlådan får för sig att slå i nåt vinterprogram och startar ibland på tvåan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.