AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

Hur lagar man "själv-låsande" centrallås?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hej!

Jag hade inbrott i bilen för några månader sedan och i samband med detta så skadades låsmekanism och dörrhandtag. (se bild)

Länk

Nu har Centrallåset börjat krångla (förmodligen pga att funkt och smuts tagit sig in vai hålet vid dörrhandtaget).

Jag har fjärrstyrt centrallås och när jag låser upp så låseer centrallåset upp alla dörrar för att sekunden senare låsa dörrarna igen. Det tar alltid en sekund innan dörrarna låses. Låser man upp en gång till så låser centrallåset upp dörrarna som vanligt.

när man sitter i bilen så går det att låsa dörrarna genom att trycka ner den lilla knoppen på dörrsidan däremot så går det inte att låsa upp genom att dra upp lås-knoppen på förarsidan, utan man måste använda passagerarsidans lås-knopp.

Egentligen inte särskilt stora fel men rätt irriterande fel. Är det ngn som har haft liknande problem med sin bil?

Jag antar att felet ligger i låsmekanismen på förarsidan.
Tacksam för tips om hur man lättast åtgärdar detta.

Om det går trögt på något vis i mekanismen, så motorn inte orkar låsa/låsa upp så brukar den låsa tillbaka direkt. Prova att rycka av dörrsidan och kolla sedan om något sitter snett eller motsvarande och rätta till det...
Sp
51
Spud
518i -90
Har just fått vänster framdörr bytt p.g.a krockskada.
Har nu problem att den låser igen sig själv sekunden efter upplåsning. Det tog mekanikern 4 timmar att hitta felet. En fjäder vid cylindern som gått av.
prova smörja lite utav de stag o sånt som rör sig i dörren vid låsning/upplåsning... kan vara så enkelt..

Mvh Björn
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki

ska testa... försökte rycka lite i dörren men fick inte loss den.

var lite rädd för att skada dörrsidan. Åkte till NFS (aukt. BMW verkstad) och visade upp bilen men han menade att det var ett el-fel och skickade vidare mig till el-verkstad. Men jag tror mer på ett mekaniskt fel, så jag åkte aldrig till el-verkstan.

Ska till skroten och testa att montera ner en dörrsida så jag vet hur det går till innan jag ger mig på det på min egen bil.

är lätt, den sitter bara i clips... så efter du skruvat bort det innre dörrhandtaget... kan du bara försiktigt bryta ut dörrsidan med en skruvmejsel...men var försiktig...

Mvh Björn
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki ska kika på det.

Tack för hjälpen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.