AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
855

633 funderingar

Har under oförklarliga omständigheter totalt fastnat för 6-serien, och nu har jag hittat en 633 -77 som jag känner att jag vill ha.
Jag skulle gärna vilja höra från någon som har erfarenhet av dessa bilar om hur dom är att äga. Har själv inte ägt en enda BMW i hela mitt liv, men jag är fulkomligt besatt av galanta kupéer.
Är en sådan här BMW lika angenäm att ha i sin ägo som sommarbil som den ser ut att vara? Upplys mig.

/Jacob
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Har en 635:a från -84 som jag köpte i November. Väldigt nöjd en fröjd att köra. Att äga inte så dyr som jag trodde. Hög bensinförbrukning ja, men mycket bil för pengarna. Det man skall tänka på är att jaga rosten tidigt. Speciellt i fram och bakskärmar, framskärma kostar ca 6-7000 kr/st och finns inte så många begagnade att köpa. Tröskellådor och innanför hjulen på bottenplattan i hörnen.

En gammal coupe, du skall inte vara rädd för blåst det viner rätt bra när gummilisterna är gamla.

Reservdelar till -77 kan vara lite kniviga att hitta många delar gemensam med e-12(5 serie). Från 83 så delar man delar med e-28. Så försök hitta en nyare 635:a om du tänker dig att sänka och modernisera bilen något annars är ju -77an första årsmodellen och skall man hålla den i originalskick så är den värd att satsa på.

SLutsatsen är att bilen ger mycket men kräver en del jobb. Men en vackrare coupé får man leta efter.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Dom tidiga lär väl rosta "som bönburkar i en saltgruva", är ett uttryck jag har hört.
Jag skall eventuellt titta på en utlovat fin men rätt dyr i Skurup imorgon.
Länk

Inte för att köpa, det har jag inte råd med, men för att se och njuta av vad jag ser(förhoppningsvis).
Om inte 70-talskänslan i inredningen ger dig någon form av härliga nostalgivibbar, så undrar jag om det inte vore lika bra att gå efter en lite senare 635:a istället. Detta säger jag dock utan någon större erfarenhet...
Bäst vore väl att (om pengarna tillåter) luska efter en M635:a, det tycker jag... Finns ju en för 63000 :- på BMWPower-börsen, undersök den vetja! Låter billigt, så det kan ju vara en burk, men det är ju värt att kolla...
Nåväl, lycka till, det är rara bilar...

Fredrik

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hej!
Förstår att du fallit för 6orna. Jag har drabbats av samma sak! Som andra förslagit, tycker jag du ska satsa på en senare årsmodell, de tidiga är mer rostbenägna. Vill minnas att BMW tog över tillverkning från Karmann från 84 och då höjdes kvaliten. Sen beror det litet på hur man använder bilen, för mig är den en sommarnjutning.
Här finns en hel del läsvärt
Länk och här Länk
Prova även sökfunktionen här på BMWPower, mycket finns det där att läsa och lära. Lycka till i letandet efter DIN 6a!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jahkov: misstänker att du varit på BMW Kristianstad och tittat.... den 633an är ett klipp för begärda 35k:- snygg och fin såväl in som utvändigt slå till!!
Jodå Gasar-Magnus, du har helt rätt.
Tyvärr har jag själv inte kunnat titta på den. Men jag tänkte åka dit i helgen och kika på den. Är den så fin som det sägs här på forumet så blir det förmodligen affär.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag vill också ha 633:an i krstd. Men var den inte redan såld?

Jahkov,

Om du köper den så vårda den ömt och låt mig ta en titt nån gång. Har suktat efter den bilen ett halvår, men har långt ifrån råd. Lycka till :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Då får det bli bilder i galleriet sedan :)

Fredrik

nah sist jag var inne hos Lasse stod den längst bort i hörnet brevid 924an under täcket
Robert V
senare årsmodell ... på nåt sätt så rekomenderar jag även att du ska köpa en 635CSi istället ! eller M635 ... det finns en annan kul modell som heter M633 ( twincam o 24ventiler ) dock så e den väldigt väldigt ovanligt ! jag tror inte att det finns en endaset ex i SWE... ett par i Tyskland o USA bara.
Inte helt billigt att äga o försäkra o de flesta e sommarbilar. Jag antog att du meckar själv för att lämna in den på service för större grejjer går inte att betala ... om man inte e i olje branchen. Se upp om det e slitna TRX däck ... då kan det kosta dig nya fälg o däck... med lite otur.

E24 e verkligen vackert !
asså den 633:an hos eriksson & månsson har stått där i en mindre evighet, ser den rätt ofta...den ser rätt fin ut, både inne och ute...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Gasar-Magnus och Jahkov:

Jodå, 633:an hos Eriksson & Månsson fanns där senast igår.

nofx16:

Den var "tingad" åt någon uppåt landet men den skulle bara testas först. Vad som sen har hänt har jag glömt att fråga men köpet har uppenbarligen inte blivit av då den fortfarande står där och glänser.
Hörde med grabbarna på firman och jo som sagt finns den kvar.
Och ömt kommer den att vårdas om det blir affär. Vill ha en bil i originalutförande så långt det är möjligt, ev. kan det bli en ny uppsättning hjul i smakfull stil. Men originalhjul kommer då att finnas i förvar så att åket ändå är komplett.

Blir det köp till helgen så kommer jag att lägga upp bilder i galleriet på begäran.

M635.... jo, tanken har slagit mig både sex och sju gånger. Men i min värld kommer det isf. bli ett något lite senare projekt. Håren på armarna ställer sig på ända av välbehag i närheten av en riktig europeisk sjuttiotalscoupé. Och då duger nog inget annat i detta sammanhanget än en så tidig 633 som möjligt.
Får skaffa en fin M635:a till flickvännen (det är hon värd) istället. Då får jag det bästa ur "två världar" så att säga. >flinar lite<
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Hela 633 funderingar ? Hehehe...

Var bara tvungen..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.