AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.963

Hur mkt info kan BMW få genom diagnos verktyg?

Tjena, jag tänkte lämna in bilen för en diagnos, motorn misständer lite grand. Hur detaljerad info kan man få egentligen?
535 E34 -88

Hallå?
Hallå!

Varför inte ringa till BMW och fråga. Då får du garanterat rätt svar.

/T.P.
Länk
Raj
Skulle också vilja ha svar på detta! Kan de se om givare som Cylinder identification och Engine speed/reference point uppför sig som de skall?

"Ring BMW"?? Vad skall man då med ett forum till??

21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Raj:
""Ring BMW"?? Vad skall man då med ett forum till??"

Är ett forum en ersättare till verkstaden/försäljarna eller är det ett komplement ?
Oavsett vad du anser så är detta ett forum som drivs av entusiaster, inte av avlönad personal.
Du kan inte kräva att någon ska besvara dina frågor utan du får helt enkelt hoppas på att du har formulerat dig tillräckligt väl så att någon vill besvara dina frågor.
Vad det gäller vad BMW kan läsa ut från era datorer så kan du däremot ringa och höra dig för innan du betalar för en tjänst, det anser jag vara rimligt.

Min 528i Touring
Länk
Raj
Tack, jag vet hur ett forum fungerar, med tanke på mitt förra märke så hade jag tillgång till ett där många dagligen arbetade både med att serva och utveckla bilarna.

Måste finnas någon här som åtminstone arbetar på BMW-verkstad?

Du förstår att BMW är väldigt avancerade bilar jämfört med torslandtraktorerna, så det kan dröja ett tag innan en ingenjör har tid med din fråga...
En bolvo kan varenda bonne laga o trimma men här krävs det både hjärna spjutspetskunskap...

Länk
HEHEHE...

Hoppas ni inte tog illa upp och anmälde mitt lilla skojeri...

Lugn bara lugn hjälpen är på väg du har bara haft 90 besök och vi är 10000 här, hjälpen kommer men alla är inte bilmekarkunniga på alla frågor=)

Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Hej Raj!
Så det är här du gömmer dig nu när race.nu är nere? =)

Ang BMWs testdator (DIS om jag kommer ihåg rätt namn) så ser den en hel del.
På en nyare BMW (läs E46, E39 mm) ser den nästan "allt" som går att se!
På en E36 och E34 så finns det vissa saker som inte är lika bra utvecklade, men det mesta går att se.
Ett diagram på tändningen är inga problem att få fram på deras dator, dock så kommer jag inte ihåg vad dok tar för inkoppling och en test, så det får ni ringa och kolla upp.

___
Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
kilen!
Kul att någon kan skämta om det med glimten i ögat!
Tyvärr så börjar Volvo bli väldigt avancerat nuförtiden också, massor av elektroniskt skit som bara krånglar, så det är tur man kör den kantigaste modellen av dom alla (läs 740) där även startvev ingår vid köp =)

___
Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
på E34 är det inte direkt anvancerat, ungefär som vilken Volvo som helst :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Genom DIS-diagnosen kan man mäta alla olika givare/sensorer som finns i hela bilen!

Desto senare modell på bil, desto mer sensorer. Dessutom kan man få mer info i senare bilar.

Om det är någon sensor som felar, får man fram det.
Om det är ett rent mekanisk fel, som inte registreras elektroniskt eller påverkar något rent elektroniskt, är det givetvis värre.....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Raj
Tackar för svaren :)

Bilen beter sig riktigt jävla irriterande. Låg nu och körde på tvåan i 30, konstant hastighet, när bilen tvärdör. Händer väldigt oregelbundet med flera dagars mellanrum. Tvivlar på att diagnosen kommer hitta något :(

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hejsan Raj!

Kolla upp fördelarlock+rotor...Luftmängdsmätaren är oxå en möjlig felkälla...mm.

Lycka till!

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,även scandinaviandrivers som startat tråden kan ta åt sig av mina förslag på åtgärd :)

Dis kan som sagt ha svårt att hitta "elfel" som endast uppenbarar sig då och då av naturliga skäl.

Mvh Janne.
Sure man......
Braxen:

Nåja en digital klocka i kupe'n kan väl inte kallas avancerat....

Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
kilen!
Klockan kanske är atomdriven =)

___
Länk
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

På tidigare än ca -97 verkar man inte se så mycket. På min -95 ser de inte ens lambdavärdena enligt BMW.

Konstigt eftersom det är ett så vanligt fel. BMW byter istället och kollar om det blir bättre, (lite för ofta kanske).

Mvh
Rolf

Black shining beauty
changco
Raj: Har du kollat under Gör-det-själv, mekartups carsoft diagnos?
Länk

Min bil lever ett eget liv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.