AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.224

Syntetisk olja tål inte värme!?

Sida 1 av 2
-RW-
Är det sant att syntetolja inte tål höga temperatorer. Jag diskuterade det med några erfarna herrar på jobbet och de påstod att Syntetolja förstör motorn. Det hade hänt en av de, även enligt instruktion boken så rekomenderades syntet olja i hans bil. Ligger det något i det eller är det bara hallucinationer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helsyntetisk olja tål värmen mycket BÄTTRE än mineralolja!

Dylika påståenden som dina arbetskamrater har kommit med visar bara att de inte vet vad de pratar om!

Sök äldre inlägg om mineral- respektive syntetolja så har du lite att läsa....

Mvh
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
-RW-// Påminn herrarna på ditt jobb att det är 2 veckor kvar till april.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
K.L/ Haa den var bra.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
-RW-
det sades även att syntet är för tunn och rensar med sig rester/skräp från kanaler som kan skada motorn!?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
-RW-// Använd söktjänsten och leta upp ett par av inläggen som Johan B skrivit i ämnet. Sen har du nog med argument för att på nytt ta upp diskutionen med herrarna på jobbet!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De verkar ha hela batteriet av skrönor....!

Som sagt sök inlägg och du kommer att finna svaren som du kan ge dem!

Här är en av MÅNGA trådar om olja:
Länk

Mvh
-RW-
Tack, Johan och Kristian, nu ska gamlingarna få...:)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Min erfarenhet av att diskutera olja med äldre som vuxit upp under mineraloljetiden är att oavsett hur mycket fakta man lägger fram så är syntetolja en nymodighet som är skadlig för bilarna....
Hubbe325>>hört talesättet att det oftast är svårt at lära gamla hundar sitta? Kan isf stämma tämligen väl på dessa typer:)

/Dominik

"If You drive behind a fast car You can get exhausted"
Ja
760
JanF
530i-93
De sämsta mineraloljorna börjar koxa (som det där bruna i botten på stekpannan när du har för hög värme)vid +185 grader, Bra oljor brukar klara runt 250 grader. Har för mig de bästa syntet oljorna klarar 300-350 grader utan att koxa...

im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Min mekaniker menar att före syntetoljan fanns det aldrig problem med att kammen slets ner.
Det går väl inte få tag på mineralolja längre.
Så det får bli delsyntet,enligt honom(BMW service i många år men inte längre)

Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du promt vill få tag på mineralolja, så finns det mängder att köpa. Den brukar inte kosta många kronor...
Men varför? Det är en mycket sämre produkt!

Det "din" mekaniker glömmer är att motorernas konstruktion såg annorlunda ut förr i tiden.
Sedan har han (eller hon) delvis rätt, då det blev en del problem med bland annat nedslitna kamaxlar när de första syntetoljorna introducerades. Det berodde på en kombination av att dels var dåtidens syntetoljor inte riktigt färdigutvecklade och hade för dålig vidhäftningsförmåga på motordelar när motorn var avslagen (vilket resulterade i att det var metall mot metall innan oljtrycket var uppbyggt = stort slitage) dels hade många biltillverkare problem med kamaxelhärdningarna samtidigt. Det sista gjorde att många kamaxlar gick ner sig och man gjorde det lite lätt för sig och skyllde på oljan...

Kort kan man säga: vill du ha den bästa oljan i din BMW-motor, köper du en helsyntetisk olja som har klassningen "BMW-longlife", ACEA A3 och API SJ eller SL.
Beroende på körförhållande och motorns slitage kan man anpassa viskositetsklassningen.

Mvh
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Pappa säger att man ska köra på syntetolja =) Enligt han ska man ha en så fin olja som möjlig i en bmw iaf i en E30 för att dropprören ner på kammen är så små . Har man vanlig mineralolja så är de tjockare och ger inte lika bra smörjning åt kammen som en syntetisk olja ..Jag tror iaf på pappas teori =)
RW - Jo, syntetoljan kan rensa med sig skräp och avlagringar, som bildas för att man har kört med någon skitolja (som mineralolja tex).

Det är väl därför som man ska köra ett tag med delsyntet om man vill gå över från mineral till syntet. Så att det bara lossnar "lite åt gången"..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ojay, det är ytterligare en skröna!

Delsyntetisk olja (och de bättre mineraloljorna) innehåller ungefär lika mycket detergentadditiv som bra syntetolja.
Alltså får du samma/lika mycket rengörande egenskaper med delsyntetoljan.....

Bäst är att hålla ett öga på hur oljan ser ut efter man har bytt olja (oavsett vilken typ) i en motor som har en tvivelaktig servicehistorik eller man vet har fått dålig olja. Blir oljan svart relativt snart efter bytet kan det vara lämpligt att göra ett nytt oljebyte efter 100-200 mil för att skölja ur de föroreningar som den nya oljan har löst upp.
Därefter skall det inte vara några problem att följa ordinarie serviceintervall.

För övrigt löser oljan normalt sett upp smutsen i motorn gradvis, ungefär som en isbit smälter.
Det är väldigt ovanligt att smutsen lossnar i flagor eller liknande.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde påtala att man naturligtvis alltid bör byta oljefilter när man byter oljan, annars är det i princip meningslöst att byta olja!

Mvh
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Dagens bilar över 1990 är det bara att köra på syntet, har den dock bara gått på mineral och milen ligger på 20-30 tusen skulle jag inte byta till syntet. Då risk för läckage finns då syntet ofta är tunnare.

Mecedesbilar från 96-99 hadde problem med sina kamkedja när de kördes på syntet, varför vet jag inte , kanske är det som Johan B säger att syntetoljan då inte var riktig utvecklad.
Vid inkörning av motorer skall man inte använda sig av helsyntetoljor därför att deras oljefilm är så stark att "inslitningen" i motorn inte blir av, utan metallgraderna som skall nötas ner blir kvar. Dessa "grader" kan motorn ta skada av när den sedan belastas eftersom kraften på ytorna inte fördelas jämnt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Flåklypa, nuförtiden använder man i princip aldrig inkörningsoljor.

Förr i tiden använde vissa biltillverkare sämre olja som fabriksfyllning. Dels gick inslitningen lite snabbare och dels var det en kostnadsbesparing för biltillverkarna.
I samband med att man har längre serviceintervaller, har biltillverkarna tvingats till att använda bättre olja från fabriken.
Dessutom har moderna motorer bättre mekaniska toleranser än vad man hade förr.

BMWkungen, även det är en skröna. Av precis samma anledning som det i princip inte är någon skillnad mellan olika typer av olika kvalitetsoljors rengörande egenskaper, finns det inte någon skillnad mellan läckage...
Återigen finns det en historisk koppling bakom det påståendet.
När syntetoljorna introducerades, visade det sig att vissa typer av syntetolja hade en negativ egenskap, nämligen att vissa gummipackingar krympte när de exponerades för syntetoljan. Samtidigt införde man mer och bättre detergentadditiv i syntetoljorna. (Dessa additiv finns numer i alla oljetyper)
Det i kombination med att dåtidens mineraloljor var rätt dåliga på att rengöra motorerna från intern smuts resulterade i att den "bästa"/dyraste oljan (gummipackningskrympande syntetolja med effektivare rengöringsegenskaper) orsakade en del läckande motorer.
Återigen kan man påpeka att de första syntetoljorna inte var färdigutvecklade när de kom ut på marknaden!

Man bör inte heller glömma att dåtidens motorer hade relativt dåliga packningar.
Som ett talade exempel på det sistnämnda brukar man ta upp att bland annat GM:s smallblockmotorer ända in till tidigt 60-tal, hade en repstump virad runt utgående vevaxeln ur motorn i stället för en riktig packbox!

Man bör även tänka på att det inte är speciellt intressant (ur läckagesynpunkt) hur tunn/tjock oljan är när den är kall. Det som är intressant är hur tunn/tjock den är när den är varm! Det är alltså varmviskositetsvärdet (andra siffran i SAE-klassningen) som är intressant. Högre varmviskositetsvärde indikerar att oljan är tjockare när den är varm (kontra en olja med ett lägre varmviskositetsvärde)!
De oljor som är tjockast när de är varma hittar man bland helsyntetiska oljor!

Vad det gäller Mercedesmotorerna mellan 96 och 99, har jag inte hört talas om det problemet.
Däremot har jag svårt att tänka mig att det skulle bero på att man använder just syntetoljor (jag kan inte finna någon logisk förklaring till det!). Vid denna tidpunkt var syntetoljorna fullt utvecklade!
Möjligen kan jag tänka mig att det kan ha blivit problem om man har haft felaktiga viskositetsvärden och extremt små toleranser i motorerna, men då borde det inte spela någon roll om det var mineral-, delsyntetisk- eller helsyntetisk olja...
Då jag inte vet mer om det blir det rena spekulationer!

Mvh
Det är bra att du lär upp oss, Johan B. Tack för det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.