|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu är jag kluven, 17" lr 18" utseende kontra komfort/prestanda? Har funderat ett tag nu på 17 eller 18. Jag bestämde mig helt och hållet för 18" för ett tag sedan efter starkt övervägande att köra på 17" för bättre komfort och prestanda.(?) Idag snackade jag med en kille som körde en mängd olika e36:or och sa. "...kör absolut inte med mer än 17", bilen känns skitskum. Du tappar prestanda och komfort.." Vad tycker ni? Är det så stor skillnad? Hjälp... mvh doffe | |
|
Hallå doffe jag kör på 225/35/18 och jag kan inte säga att jag upplevde den som skitskum när jag bytte från 16 till 18 tum. Men det är klart komforten blev ju lite sämre men att prestandan skulle bli sämre tror jag inte på!,det skulle ju vara om du ändrade rullningsomkretsen för mycket!. Men du ´känner´ ju vägen lite bättre på lågprofil jämte högprofil. Så jag kan bara rekomendera dig att köpa 18tum,jag ångrar mig inte iallafall :-) Länk |
|
| Jag köpte en uppsättning BMW Motorsport 17" idag (245/40-17 och 225/45-17). För mig har 18" aldrig varit ett alternativ, speciellt inte eftersom bilen är lite sänkt. Helst hade jag inte gått under 45 profil, men nu var däcken såpass breda. | |
|
Jag bytte från 235/40-17 till 235/35-19 och kan inte påstå att jag märkte nån direkt försämring av komforten, beror nog en hel del på vilka sulor man väljer. Mvh / Malte |
|
| Prestandan försämras märkbart med större hjul. Detta beror på att större fälgar ofta väger mer än mindre dito, vilket renderar i ett ökat tröghetsmoment. En tumregel är att ett (1) kilo på den roterande massan motsvarar en förlust av 1 hk i motorn. Som referens kan det sägas att ett (1) kg extra på ickeroterande massa motsvarar cirka 0.1 hk effektförlust. Dessa regler är ingen exakt beprövad vetenskap men tillämpas bland annat inom motorsporten och ger ett ungefärligt förhållande mellan motoreffekt kontra massa. | |
| någon här som har åkt med 245/40/17 runt om på en 325 coupe som är helt original för övrigt?? funkar det ? och jag vet att det blir spårkänsligt!!! men kommer det att funka köra med det? | |
|
Har just på min 328Ci/E46 lagt på 255/35-18 runt om (mest på kul & för att bilda sig en egen uppfattning för många synpunkter finns det). Fälgarna är 8,5" med ET47. Resultat = Den går som på räls men naturligtvis stötigare än mina 205/50-17 vinterdäck. Spårkänsligheten är faktiskt mindre (?) än de 225:or jag tidigare hade fram. Allt får plats och håller sig innanför skärmarna utan att det ser konstigt ut. Däcker har ett obetydligt överhäng utanför fälgkanterna, vilket fö. var ett skäl till det bredare försöket fram. ag hoppas alltså på att inte förstöra fälgarna ytterligare. ________________________________ Länk |
|
|
Tack för alla svar... Det väger åt 18", (trots att dem väger mer:)) tack mvh doffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.