AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.255

325 E30 VS 740TIC

Sida 1 av 2
li
25
linbä
325iM-89
Det är så att min kompis har en volvo 740TIC-87 med 156hk orginal.Nu är det så att han påstår att han ska åka ifrån mig när jag tar ut 325an ur idet.740in kan vara trimmad dvs uppställt ladd
men den är varken pystrimmad eller chippad.
Är det nån som har provat mot en likvärdig bil?Jag fick en provtur i den idag och jag tyckte att den gick oroväckande bra.
Jag vet att detta är en töntfråga igentligen men det här är på blodigt allvar får liksom höra varje dag att han ska rita åttor runt mig i sommar.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
156hk??? Låter konstigt.
Gammla 740tic-motorn har ju 174 hk, och nya motorn har ju hela 182hk...

Du måste ha hört fel, så tävla inte mot honom om han är snabb på att växla*.

(*=182-hästaren gör 0-100 på 7.5 sekunder, 174-hästaren gör
0-100 på 8,5 sekunder med automatlåda)
Da
9
Davil
325 E-36
Så som de flesta turbobilar speciellt 80-talare är de mkt lättrimmade.Har själv haft en 740 tic-85 och bara genom att ställa upp laddtrycket till ca 0,9bar (mkt.lätt)+ ett bsr-chip(1500kr) så gick den ruskigt bra (240hk) obs! RAKT FRAM!!! Men dessa 740s är inte på långa vägar lika bra när det börjar svänga jämfört med en E-30 då jag köpte just en E-30 efter 740...Men som sagt var...rakt fram har tyvärr inte en orginal 325a mkt å sätta imot om 740n e lätt modifierad...
EdgeCrusher
Hej hopp.
Det är jag som har Volvon som ska rita åttor runt Lindbä´s BMW.
Iof var det inte seriöst menat.
Men som inbiten volvo åkare måste jag rätt till er lite.
Ni verkar inte kunna riktigt lika mycket om volvo bilar som bmw.
Men det kanske inte är så konstigt. :-)

Rättelse :
""Gammla 740tic-motorn har ju 174 hk, och nya motorn har ju hela 182hk...""

>>>B23ET 175hk Turbomotor med Motronic bränsleinsprutning t.o.m 1984.

>>>B230ET 182hk Turbomotor med Motronic bränsleinsprutning fr.o.m. 1985 års modell

>>>B204FT 204hk 16V Turboöverladdad motor, med LH-Jetronic bränsleinsprutning (Endast vissa marknader) 780 TIC m.m

>>>B230FT 156hk Turbomotor med LH-Jetronic bränsleinsprutning fr.o.m 1987 års modell (enbart bilar försedda med katalysator)

Jag har då en B230FT 156hk orginal. Orginal laddtryck ligger på
0,4-0,55 bar. Då går orginal mätaren till halva gulmarkeringen.

Min går dock i botten. Körde en orignal 740 TIC -88 Samma motor här om dagen och jag vart mäckta förvånad hur slå den var.
Eftersom jag är ärlig nog så vill jag inte diskutera hur många hästar jag har i min spis. Men det som jag vet är gjort är att katten är rensad och jag har monterat på 2.5" system ifrån katten med endast en simons burk i slutet. Visserligen ger detta ingen effekt höjning efter som det fortfarande är orginal ifrån turbon.

Jag har dock varit skeptisk till om jag ska åka ifrån Lindbä men vad jag känner och hans uttalanden så finns det kanske en chans. Dock ej i väghållning men om man bara ska köra 402m.

En turbo kunnig vän till mig som är välkännd på
svenska740klubben.com och
TPC
uppskattar mina hästar till 200-220hk om man räknar på att den laddar 0,8 - 0,9 .
Som jag sa är det inte mina uppskattningar. Frågar någon så säger jag 156+. Välldigt trött på folk som säger dom åker ifrån en 535 med sin 740 GLE 131hk. Har varit på tapeten på TPC.

Volvo är ingen räcer. Det är en container. Men man kan få dom att gå fort. Dom är väldigt lätt trimmade och till ett bra pris, iaf dom som är överladdade.

BMW är riktigt fina bilar och jag är själv sugen på en 5-serie.
Men är man uppfödd med Volvo så är det som det är.

//EC

EdgeCrusher @ leetcrew
EdgeCrusher
Föresten Lindbä
Det lär väll visa sig i sommar. Det kommer troligen bli filmat så det är bara att lägga upp på en FTP så folket får se upplösningen av denna diskution. :-)

EdgeCrusher @ leetcrew
[img]Länk
Jo
436
JohnJohn1
Alpina B3 3,4s Cabrio
En till rättelse, B23ET hade 173hk org när den kom ut.
EdgeCrusher
Den här informationen är direkt från volvo.
Men 2hk hit eller dig är ingen markat skilnad men 175 är den info volvo lämnat.
sh
820
shu!
525i -91
Jag hade en 87:a och den låg på 182hk.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
sh
820
shu!
525i -91
Edgecrusher: Hade 0.8 laddtryck, avgas 2,5 tumms , portad top, kam, extraktor,chip och körde ifrån 325:an e36 ganska så lätt. Så jag tycker att du borde kunna ta e30:in

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Anmärkningsvärt är att det kan vara lättare att "ta" 325 E36 än E30 eftersom E36 är ganska mycket tyngre...

bara en liten mening...

Diesel-räsern
Länk
sh
820
shu!
525i -91
tarzan325: Då menar jag rakt fram ...och e36:an är rappare än e30:in 0-100

EdgeCrusher
Då hade du inte FT spisen för det kan jag sätta min gamla mormor på att den har 156hk orginal .
Det kan du ringa till volvo och kolla.
Men eftersom 87 var första året med ft så kan du haft en av dom senaste med et spisen .
Du måste ha haft den med mekanisk insprutning då

EdgeCrusher @ leetcrew
Länk
sh
820
shu!
525i -91
Stämmer nog bra det ... är 100% på att ja hade 182 vilda :)

Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Har det här blivit nåt sorts vol*o forum eller?? URK!!

Clintan
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Jasså, har den en katt i avgassystemet.
Inte undra på att du har låg effekt i bilen...

:-)
Visa användare
130
Eber
325i -87
Clintan:
Det är väl kul att diskutera lite välstädat med kommande fiender ute på vägarna?

På tal om katter, så är min och tassar omkring med leriga tassar på motorhuven... det ni!

=)
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
linbä du får låna min bil så har han inte en suck oavset om det är 402 eller riktigt kurviga vägar för däcken och dämparna håller värds klass sen kan du rita 8 runt han
li
25
linbä
325iM-89
318 grabben:är det du som har den blåa 318 turbon i Borlänge?
Jag ska tamefan ta honom om det så krävs att jag får springa på själv:) nejda jag börjar nog inte grina om jag får stryk.

Man är ju skapligt sugen på att ta ut BMWn nu
fick lov att gå ut i ladan och dra igång den idag.Starta på en gång fast den har stått hela vintern utan att jag har rör den :)
Hade nästan glömt hur gött 6an låter.
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
nepp den är inte min min va svart jätte ful men nu är det giftgrön och min går värre än hans tror jag är ju bara 16 så man åker ju med grön lapp bak ja annars så får du låna om inte jag och morsan ska ha den
-87 fans både med och utan katt.
Jag hade med katt på 156hk.
I 944an jag hade var det 165hk trots att det i grunden är samma motor som till 744an.

_____
Micke
Länk
Länk
EdgeCrusher
Jag tycker det är skoj att diskutera med sina värsta fiender...
näst värsta ... Finns värre. S**B.
Usch och fy. Driver juh i fel ände :-/
Synd att volvo inte gjordes längre än till v90.
Sen vart det en produktions miss och dom bygde bilen bak-och-fram.
Seriöst Lindbä ! Vad jag kommer ihåg av din bil när jag körde den och när vi åkte och fiskade så kommer du att åka ifrån mig.
Så du behöver inte hoppa ur och springa.

Senario:

Rejs. Lindbä får panik. Slänger tegelstenen på pedalen och hoppar ut och skjutsar på.
EC ligger och pressar strax bakom den svarta Beemern.
Hoppasan vad händer ?
Den mörka volvons turbo börjar skenladda.
Blir ett jätte tryck och EC´n nacke får en törn.
*KRASH*
Linbä´s dörr flyger åt helvete. Han glömde stänga !

Men seriöst. Kommer nog bli en bra match. Hoppad vi fortfarande kommer vara vänner. Om du får se röven på volvon passera.
Eller kommer du säga upp vänskapen med mig då ?
Som dom sa på volvo klubben.
"Får du spö. Bara att ladda mer"

EdgeCrusher @ leetcrew
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.