|
|
|
|---|---|
| Hej! Jag måste justera ventilspelet på min BMW 525i -90 (M20 B25.) Det är lite ventilknack. Hur gör man denna justering? Vad måste man demontera? Vad behövs i reservdelar förutom ventilkåpspackning? Behöver man skims/brickor till justeringen? | |
| Du behöver bladmått,"ståltråd" alternativt insex nyckel 1,5mm-2mm(för o vrida på excentern) samt 10mm ringnyckel.. | |
| OK. Tack för infon. | |
Shogo |
Vad kostar en ventiljustering på bilverkstad ? E det nått man vågar lämna till icke BMW verkstad ? |
|
Ventiljustering är ett av de enklare jobben på motorn... Vill/kan man ej själv borde vilken verkstad som helst kunna utföra jobbet. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Jag skulle få betala ca 600:- för en justering hos en icke-BMW verkstad. Dock väldigt duktiga på BMW. Men eftersom jag vill lära mig hur man skruvar så tänker jag göra det själv. | |
|
Låt bilen stå över natten så att den är kall. Om du har 'remote' till diagnosuttaget, bra, annars ta ur stiften så att du kan dra runt motorn på vevaxelbulten. Ställ kammen/vevaxeln i rätt läge så att du har första "cylinderkandidaten" i kompressionsfas (bägge ventilerna stängda, övre dödläge). Lossa muttern till excentern, positionera lämpligt bladmått (0.25 mm) mellan ventilskaft och lyftare/excenter, vrid excentern tills du är nöjd (svårt att beskriva vad som på engelska kallas 'sliding fit'). Dra åt muttern, utan att ändra excenterns läge, och testa igen med bladmåttet. Gör om, om det inte blir bra. Ledstjärnan här är "lagom friktionskänsla". Sikta på 0.25 mm "löst". Ställer du lite för hårt riskerar du dassig tomgång och ställer du ordentligt för hårt ökar risken för brända ventiler, så det är bättre att ställa lite för löst. Vrid vevaxeln och ta nästa cylinder o.s.v. Vissa M20 motorer "vill ej ha" 0.25 mm. Det märker du om du får svajig tomgång. Gör då om allt fast med 0.3 mm (det aukt. BMW brukar göra för att inte riskera att få göra om det). Tag god tid på dig, stressa inte. Lycka till MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.