|
|
|
|---|---|
Scheckheft |
Hej, äntligen är bilen reg besiktat. Nu väntar jag bara på skyltarna och sen får man äntligen åka BMW igen. Hade tänkt ta lite kort och lägga upp i galleriet men efter turen till bilprovningen är bilen hur skitig som helst :(. Lika bra och vänta tills man kan sätta på 18" fälgarna. Just nu smältar snön väldigt fort här i Luleå så om två - tre veckor kanske... Liten reflektion kring bilprovningens priser: Vägning 170:- (tar mindre än en minut) Ursprungskontroll 800:- (tar ca 5 min). Reg besiktning 890:- Har inte räknat ut vad det blir för timavgift men billigt är det inte! /Scheckheft |
|
Hej! Snabbräknat: Vägning: 5100:-/h (30*170 (2 min)) Ursprungskontroll: 9600:-/h (12*800 (5 min)) Kan kännas onödigt, men jag hade inget att göra =) Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Priserna är inte att leka med. Har själv pungat ut med det några ggr och upplever det som minst sagt överpriser...få kan ta så pass bra betalt för sådana tjänster.... /Simon |
|
|
Detta förutsätter naturligtvis att när ni kör in bilen i hallen har besiktningsingenjören inte ägnat besiktningen något arbete tidigare, och att så fort ni lämnar stationen är arbetet slutfört. Så ligger det alltså inte till, det krävs även en del pappersarbete, registerinmatningar, kontroll av tidigare inmatade uppgifter, arkivering, kontakt med vägverket mm. Detta är inte gratis. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej! Visst, det är sant, men jag tycker ändå att priserna kanske är lite i överkant. Jag menar inte att de ska jobba gratis, de har förhoppningsvis också en familj som vill ha mat på bordet samt att verksamheten måste gå runt. Men en liten justering hade ju inte skadat. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Jesperado, hur lång tid tar dett arbete ytterligare? Utan att veta det är det är det svårt att göra en bedömning av prisnivån. Tror att den kommer att sänkas om inmatmatningen i register kan effektiviseras på något sätt.... /Simon |
|
Scheckheft |
Hej Håller med Simon där. Besiktningsmannen skulle faxa iväg alla uppgifter till VV. Nog borde man vara kopplat till VV: s databas så att alla uppgifter hamnar i rätt register vid inknappning av data. Vägningen kostade förrresten 250:- och inte 170:- . Lite för mycket av administration vid en reg besiktning. Även om det har blivit mycket bättre vid en vanlig besiktning. /Scheckheft |
|
Det är en stor investering i bottem som måste betalas. Vad kostar tex en våg för bilar? Inte vet jag, men det ska till bra många vägningar innan den är betald osv. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Numera är ju all förrättningar "självbärande", dvs man räknar ut vad varje typ av besiktning kostar, och sätter avgiften därefter. Detta för att bilprovningen enligt lag inte får gå med lag på de obligatoriska besiktningarna. Hade det varit fri konkurrens på marknaden hade prisnivån varit betydligt högre, inget företag besiktar frivilligt bilar till självkostnadspris. Ingenjören för in alla uppgifter i ett registreringsunderlag. Sedan matar någon in uppgifterna i Vägverkets register. Därefter ska uppgifterna kontrolleras ytterligare en gång för att inget ska bli fel. Sedan ska registreringsunderlag, Fahrzeugbrief mm arkiveras. Allt detta tar en stund. Angående vågavgiften är det precis som VillaRosa säger, köpa, undehålla och regelbundet kalibrera en våg är inte gratis. Dessutom är det fritt fram att väga bilen någon helt annanstans om man vill det, men tipset är att Bilprovningens avgift ligger rätt bra till jämfört med många andra! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Får gå med vinst ska det ju naturligtvis vara i första stycket! Sorry... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vi bilister har ju själva under många, många år krävt att allt ska "av regleras" och när så det väl kom så drar det med sig en hel del kostnader, ta en sådan sak som att fixa till alla besiktningsstationer så dom ser trevliga ut, datorisera upp för en fin "kundservice", anställa kunnig personal som är service inriktad, ny utrustning i hallarna, underhåll av material.....för idag känns "bilprovningen" som en fri rättighet, för 20-år sedan, som tvungen skyldighet....man var nervös i veckor innan....enkelt sagt, förr ville SBP stjälpa, idag vill dom hjälpa....och en inrättning som den ska få kosta..... tänk efter...vad kostar en hela brännvin eller lite spel på V75....nää, bilprovning är värd varje krona. Tycker jag, iallafall.. Tack for ordet. Peo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.