AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
442

Utväxlingsfunderingar, för mkt varv

Visa användare
130
Eber
325i -87
Hej

Min 325:a är jäkligt rolig att gasa med. Nästan lite Väl kul, då utväxlingen är jäkligt låg. 3,91 har jag kommit fram till med hjälp av omräkningstabellen, detta resulterar i att ettan tar slut djävulskt fort, tvåan landar på knappt över 75kmh @ varvstoppet osv, osv. Mycket tröttsamt i längden och nu vill jag råda bot på detta genom att ändra utväxlingen till något snällare, 3,45 och 3,73 låter som trevligare alternativ.

Nu till själva grejen: För att ändra bakaxelutväxling, byter man då bara själva bakaxelklumpen utan vidare modifieringar? Eller tillkommer det massa problem? Jag har läst mig till att alla E30-klumpar passar på alla E30s, men att 325 och M3-ditot är lite grövre doningar och därför kanske lämpar sig bäst, i och med att min bil är lite vässad.

Jag skulle också vilja att ni med E30 berättar lite om vad ni har för utvxl. och var era bilar varvar. Tror ni att 3,45 blir för tråkigt på en 325. Finns det överhuvudtaget så hög till E30? Eller är 3,73 det bästa alternativet? Som ni märker står jag lite handfallen...

Enlighten me please!
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Du bör nog hitta en 325 axel med den utväxling du vill ha. Alla diffar från e30 passar, men de s.k. små klumparna (316, 318, 320) så är juh inte direkt hållbara. Och m3ans är högre utväxlad, pga, dom hade dogleglåda. Kör själv med 3.73 och funderar på att byta till 3,91. Jag skulle iallfall inte rekommendera ngn högre utväxling än 3.73, men den går nog bra att köra med iaf. about 2700 varv i 100 om ja minns rätt.

Det finns även en massa frågor/svar om detta sen tidigare, om du bara använder sök funktionen så ser du typ vilka varvtal man har i olika hastigheter med olika utväxling.

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.