AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
761

V8 expert?

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
God Kväll alla trevliga bmwägare!

Vår Touring som inhandlades förra helgen har ett läskigt missljud från motorn..mycket störande. Väldigt klurigt att förklara/skriva hur det låter. Min fundering var nu; Finns det ngn här som kan titulera sig bmw-v8-expert? Denna någon kanske kan ge mig tips om vad i #@"¤#"!! det är som låter så jag slipper riva hela motorn innan jag hittar felet. Ljudet har varit sedan vi köpte bilen (c:a 8 dagar) och har ej blivit värre. Vi trodde först att det kom från ngt lager från främre (utanför motorn) delen av motorn men efter lite mer "lyssnande" så misstänker vi att det kommer inifrån motorn.

såå..ska jag spela in en *.mp3-fil med ljudet på och skicka? Haha...idén låter helt sjuk men det kanske inte är så dumt..?

Vad tror ni? Väldigt tacksam för den hjälp jag kan få.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det inte V8:orna som har problem med "lösa" oljepumpar?? Kan tänka mig att det skulle kunna ge ifrån sig lite missljud...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Kolla generatorlagerna.
Lyssna med ett stetoskop, har du inget så sätt en lång skruvmejsel, rundstav eller liknande mot generatorhuset och andra änden mot örat, brukar gå att härleda oljud på så sätt.
Min bil blev tyst när jag renoverade generatorn.
Har ni den stora generatorn så är det ingen lek att få ur den utan att plocka ur kylaren, men det går.

Bert-Ola
BmwCS #2423
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag hade förut ett rasslande / skrammlande ljud som kom från motorns västerhalva. Visade sig vara främre rör på avgassystemet som hade lossnat från det yttre (dubbla rör). Tydligen ett vanligt fel, som senare åtgädades med borr och punktsvets hos B&M. Som sagt svårt att veta vad det kan vara utan att se / höra. Ser att du bor i Stockholm, så jag varmt rekomendera dig att kontakta Per på Bil & Moterteknik i Huddinge.

Mvh. Patric

Länk
Kan även vara kamkedjesträckaren som är sliten.
Då får du ett skramlande/rapplande i motorbröstet.

_____
Micke
Länk
Länk
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hmm..ska försöka skriva hur det låter:

inget skrammel utan snarare som metall mot rostig metall..tänk er ljudet av en rundfil som dras runt-runt-runt mot en lite skrovlig yta. lite ljust juh-juh-juh-juh som går i takt med motorvarvet. Flickvännen säger att det låter som ett "tåg på långt håll" =). Som sagt, lite svårt att skriva hur det låter.

Ni kommer med många bra förslag..det jobbiga blir bara att kolla dem allihopa...det blir ju en hel del rivande. Usch, det finns för många saker som kan ge ifrån sig knasiga ljud.
Mo
65
Moddis
740ia -95
Kolla oljepumpen fort som fan!
hade själv en bult liggande lös i trågen
pluss flera som var nära att lossna.. Det tar bara ett par timmar

Sök på forumet!!
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hm..kan en lös oljepump ge ifrån sig ett sådant ljud? Borde inte oljetryckslampan blinka lite då&då ifall det är på väg att falla bort? Jag vet inte hur det där fungerar riktigt..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk förbi Bil&Motorteknik, 7110687 huddinge och be Perre lyssna på ljudet. Kan bli dyrt om det är kedjan eller oljepumpen, varför vänta?:)
Asken
Ho
55
Hokbaghe
530i Touring -93
Booya

Har exakt samma problem med min (530) hur har det gått för dig???
Hejsan!!

Jag hade väldigt lläskigt ljud i min 540 förra året.
Jag trodde först det var mototrn som höll på att säcka ihop.
Men efter lite snokande kom jag på att det var lagerna till
AC-kompressorn som var slut.
Jag kapade remmen till AC-kompressorn sedan blev det tyst och
fint.
Gissa om man drog en lättnadens suck

Bmw är rätt okey!!
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Tjena..har hängt av remmen till AC'n men ljudet kvarstod =(

Ska se om jag hinner hänga av fläktremmen nu i helgen och se om ljudet upphör då.

Ska nog även följa Asken's tips ifall det inte blir tyst utan rem.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Låter det när bilen står stilla? Det kanske skulle kunna vara broms skyddsplåtarna. Om det kommer ner rost mellan plåtarna och skivorna kan man få ett sådant ljud. Hade det fenomentet på min.
Nu har jag ett liknande problem med min, men ett mer vinande ljud som verkar härstamma från vad som endast låter som om det kan komma från en rem mot en plastkåpa. Känner någon igen det då?
Danne
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Hängde av fläkt+ac-rem..ljudet kvarstod. Förbannat.

Men då måste det väl vara ngt med/runt om kedjorna? Kanske kan vara en av sträckarna (hur många det nu finns) till kedjorna som är kass...

Varför kunde det inte vara enkelt =(

Dandelue: Japp..det låter när bilen står still. Men tack för tipset!
Ho
55
Hokbaghe
530i Touring -93
Jag har samma problem som sagt och jag började med att kolla bultarna till oljepumpen, självklart hittade jag en i tråget.. justerade kedjan och fick mindre ljud

nästa steg var att byta den yttre kedjespännaren vilket också innebar förbättring, dock rasslar det fortfarande

ett tips är att börja med att gå runt och lyssna med en skruvmejsel och se var det låter värst, troligtvis är det på vänstra sidan av motorn (sett framifrån) som du ska börja

vi hörs!
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Hokbaghe: Har också kollat bultarna..hade också en i tråget =(

Men..det är inget "rassel" på min..det är det som är det kluriga. Min bästa gissning nu är att det antingen är ngn sträckare, som sagt.

Har lyssnat med ett par modifierade hörselskydd (blev grymma stetoskop) och försökt lokalisera var ljudet kommer ifrån men har ej lyckats..
Ho
55
Hokbaghe
530i Touring -93
Booya:

Hur går det för dig?

//Nyfiken!
Mi
47
Mildton
528iA -97
Hokbaghe: Har ävan dessa ljud som jag tror kommer från kedjesträckaren. Va det svårt att byta/kolla kedjesträckaren vad menade du med att justera kedjan. Tog det lång tid/svårt att kolla bultarna till oljepumpen några speciella verktyg ?

Mvh Micke
Visa användare
34
vader
530i Touring-93
tjena
jag har samma problem.hur många mil har era bilar rullat?min har rullat 26kmil.

tobbe
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har själv oljud från AC:n. Trodde först det var kedjan men fick klart för mej att det var AC:n. Min har gått 27' mil
Hej! 5301 -93 här ef ca 20000 mil, några övervarningar...
fick byta kedjesträckare(hydralisk) & 2 st av 4 kedjor pga missljud vid start ffa, detta pga en av bultarna på pumpen låg i tråget Typiskt v8an. en fiffig kille gjorde detta på 1 1/2 dag, bytte även vattenpump/stift/packningar/vätskor/remmar. ca 8000:-)

Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.