AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.314

Byte av bakre bärarmsbussning. Besvärligt?

Det har börjat att klappra från höger bak och ratten är vriden lite åt vänster. Reservdelsmannen från BMW visste direkt vilken bussning det var och jag köpte 2 nya (lika bra att byta bägge) för 120kr/st.

Nu är frågan...hur sitter dom? Är dessa bökiga att byta? Hur ska jag enklast gå tillväga? Hur lång tid tar det? Tips emottages tacksamt. Som tur är får jag får hjälp av en mekaniker.
Modellen är E36.
Bmw ludde
Jag hjälpte en en kompis att byta bussningar till bakaxel till en gammal rally volvo iof men dom satt så in i helvete rent ut sagt.

Vi fick såga upp dom, det var helt omöjligt att trycka ut dom vi försökte även att värma men till ingen nytta. Men har det inte rostat allt för mycket så kan det gå att slå ut dom. Eller dra ut dom, se till att du har någon form av rör som passar presis med bussningen yttre kant. Kommer du åt att såga så är det det smidigaste. Såga igenom gummit o allt, sen släpper trycket och nu e det bara att slå på. hoppas det kan va till hjälp e lite bökigt o förklara bara, men ge inte upp

Ein BMW ist Schnell. Kompetent. Zuverlässig.
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
är det de bussningarna som sitter upp under tröskeln längst bak?? framtill hjulhusen??
Bytte mina för några månader sedan?? Den klapprade som fan från vänster bak ,ratten blev sne samt att den blev slingrig på vägen som F_n när man kom upp lite i farter.

De sitter i pressade i vaggan. så man får pressa ur dem. Mina var så dåliga dock att jag fick ur gummit bara, så höljet runt om satt kvar eller hur jag nu ska förklara. så jag sågade försiktigt ett jack med en liten bågfil. sen slog jag ur dem.. Har man verktyg till att så går det utan problem. Bara att spruta en massa 5.56 Tog ett par timmar dock.

När jag pressade i dem fick jag tillverka ett eget litet vertyg. (ombyggd kloavdragare) som jag svetsade ditt en platta som var anpassad till att trycka jämt över hela bussningens ena ände.sedan satten jag en platta med ett litet hål i som jag höll för hålet på vaggan med så jag kunde dra åt och för att det skullestyra o hamna rakt Man vill ju inte att gummit eller något annat ska komma till skada så det är viktigt att du får den till att pressa rakt.
Varför jag just gjorde på detta viset var för att jag inte ville släppa hela vaggan o vara tvungen till o lossa bromsrören om jag nu minns rätt. Men din mekaniker fixar nog detta utan problem. Sen är det bara in o göra en hjulinställning tyvär.

använd fantasin lite till o bygga om den så löser det sig.
finns säkert verktyg o köpa. men jag tyckte det kändes onödigt i mitt fall.

Ursäkta om jag beskrv att lite konstigt.

Mvh: Ste

Ste
Tack för svaren.
Ste: Troligen är det den bussningen, för jag har exakt samma symptom på bilen som du beskriver.
Jag bytte bussningar på min E36:a. Jag tog bort bärarmen och pressade ut bussningen, men den satt uta h***ete. Pressen visade över 50ton innan den lossnade...

Men ett tips jag fick av en van grovmekaniksmekare var att man skulle gå utomhus och släpa med sig slangen till gassvetsen och helt sonika elda upp gummit i bussningen. Sen kan man ta bågfil eller sätta på skärmunstycket på gassvetsen och såga/skära bort ringen.

När man ska pressa i den nya bussningen ska man se till att putsa bort alla grader och repor som sitter i bärarmen. Man ska inte smörja för att få in bussningen, eftersom det är viktigt att den sitter fast ordentligt sen.
Jag pressade i den nya bussningen med ett vanligt skruvstäd och det fick finfint.
borgmastaren
Jag lämnade in min till en BMW-mek. Han bytte båda bussningarna bak + gjorde 4-hjulsinställning.. Han tog 850:- har jag för mig. Tyckte det var skitbilligt för allt med tanke på att bara hjulinställningen brukar kosta 4-500 där.

/M
al
86
alfons
320 cab -93.
Jag har fått exakt samma symptom från höger bak. Låter f-n nere i golvet och ratten pekar numera lite vänster vid färd rakt fram. Är väl bara att byta de där bussningarna...

Någon som kan rekommendera en bra verkstad i Gbg för detta jobb? Jag ska ifs kolla BMW och Wölkes, men det lär väl kosta med tanke på att BMW tar 3800:- för kamremsbyte (inkl mtrl).

Läst tipsen om att byta själv och fastän jag verkligen inte har tummen mitt i handen så låter det ganska tröttsamt. Kanske bättre att ta ett jobbpass på extrajobbet för att finansiera bytet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.