AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.177

Vågar man köpa M5?

Har gått & skaffat mig vovve. Nu fungerar det fasiken inte att ha en 2 dörrars bil längre. Den enda kombin i världen som verkar intressant är just en M5a touring.

Vågar man köpa sig en sådan för ca 100-120000kr? et verkar vara dom pengarna som man får lägga för en 93a eller så.

Berätta, jag vill veta.
Tacksam för kloka råd.
MVH
Johan.

Gör ett stort konditionstest före köp. Om du hittar ett fint exemplar så e det en jäkligt rå kombi

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
finns det något speciellt man ska kolla på? Generella fel?

Ett M-test är ett måste, det har jag greppat.
Skaplig bensinförbrukning va?

Försäkringspremier? Bor i sk zon 2. Ort på ca 90000 inv.
Andra praktiska saker man bör tänka på kanske? Har läst allt som släppts om dessa bilar, så jag är inte helt borta, men lite äkta erfarenheter skadar ju inte att få lyssna på, eller hur?
Jag skulle uppskatta om fler med riktig erfarenhet av ägande kunde ge sin syn på saken.

Har man råd att ha en sådan här bil i rull?
Jag har firmabil å tjänstens vägnar samt har ingen avsikt att sälja vare sig sommarbilen eller hojen, så denna bil är tänkt att ha till vardags när man är hemma så att säga. Kör uppskattningsvis max 1000 mil/år med min dylika bil idag så den ska ju inte gå så långt.

Serviceintervaller, soppaförbrukning... ja det där praktiska och så vill jag veta lite mer om. Finns det ngn årsmodell som var mer eller mindre lyckad enligt er?

Jag är inte ute efter en köpguide, sådana har jag läst till oändlighet, utan jag vill veta vad ni med riktig erfarenhet har att säga om saken...

Tacksam för svar som sagt!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om du kör 1000 mil/år;

1. Service enligt intervall 1 gång/år.

2. Bensinförbrukningen beroende på körstil, jag ligger på 1.3 l/mil. Bara 1000 mil/år innebär att några deciliter hit eller dit per mil är försumbart då enbart försäkringen kostar 9 kr/mil i mitt fall (Sthlm) och vägskatten 2 kr/mil. Sedan skall vi lägga till eventuell värdeminskning, kapitalkostnad, ........
Om bensinförbrukningen är en issue för dig köp en annan bil ;)
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hallo!
Dyrt i drift är väl en självklarhet. Det går åt mellan 1l(körning på landsväg enl. hastighetsbegränsning) till 1,3-1,4 blandat(brukar ej köra så hårt) jag har kört 3500mil på 1år och 5 månader, försäkring 14000/år (arvidsjaur, 7400 inv). När man kör mycket så är det servicekostnaden som är högt/år Jag har under tiden gjort 1stk insp II, bytt olja x2, om 400 mil så är det dags för insp I, man bör tänka på att bara oljan kostar 200kr/liter och det går åt ca 6l/byte (castrol TWS 10w/60), sen tillkommer ju diverse småreparationer och annat underhåll.... Jag har inte haft några större mekaniska bekymmer och förväntar ej heller att få det ,men har bytt bensinpump(4500:- + arbete) vattenpump (1500:- +arbete), Framfjädrar (700:- st + arbete) samt slavcylinder på kopplingen (1200:- + arbete) byttframruta(försäkring 1200:-)
Sedan är det ju så att dessa bilar står ofta över vinterhalvåret, och detta kan medföra att vissa delar blir "gamla" fortare eftersom de torkar in(ffa packningar) (misstänker att bensinpumpen gick därför). Sen är det ju det berömda EDC systemet och då ffa stötdämpare som kostar ca10000:- st + arbete. Det går ju förstås att köpa Bilstein chassi eller dylikt i stället men jag kan garantera att det blir sämre. EDC ger fin komfort i låga hastigheter men otrolig stabilitet i höga farter.
Jag kan säga att M5 touring som jag har är den bästa bakhjulsdrivna vinterbil som jag kört(har kört både e39 och e46), otrolig balans och fint grepp även med dubbfria hjul.
Långfärdsvagn av rang.

MVH:Sakke
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Mycket bra sagt Sakke! Inte mycket att tillägga. Förutom att i Stockholm är allt lite dyrare.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Hej på er!
Kul att få veta lite mer från folk som har egen erfarenhet,toppen!
Nejdå, detta med soppaförbrukningen är inte det viktigaste. Allt under 1,5l är helt ok. Man har hört talas om M5 or med förbrukning på långt över 2l milen och det låter ju mindre skoj i längden. Så detta är helt OK. Har kört jänkebilar och toktrimmade SAABturbos med megastora soppatillförselpryttlar så...no problems!

Är detta med EDC ett förekommande problem eller?
När ska detta bytas?
Vad kostar servicen på M5orna?

Berätta mer, jag blir bara mer & mer sugen :-)
Vad det gäller edc så är det ju så att när stötdämparna börjar läcka, vilket dom förmodligen kommer att göra ngn gång mellan 10-20k mil så blir det inte billigt enbart dämparna kostar 30k för 4st. Det är när detta händer som många bygger om till typ bilstein eller liknande. Jag kör med edc dämpningen på min M5sedan eftersom att det är smidigt att ställa om från kupén, det är ju trots allt en stor bil som man oxå vill ha komfortegenskaper i.

Jag har oxå bytt 2st dämpare på min men då köpte jag på skroten eftersom att jag inte var riktigt säker på att jag ville byta ut edc´n, det var ju en chansning men dom funkar än så länge peppar peppar:
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hör med Asken har haft en M5T E34 tidigare

///MVH Hasso
Länk

Jaha ja. EDC låter ju sketabra, men det låter ju som en smärre katastrof om de börjar att läcka.

Jocce, vad fick du pynta för begegnade dylika på skroten?
Kan man räkna med att dom behöver bytas på en beg. bil eller brukar det göras på service vid ngt speciellt miltal? Misstänker att en & annan skippar det pga det OHYGGLIGA priset,huh!
Fungerande EDC måste hursomhaver vara en riktig höjdare!

Finns det några fler snuskdyra grejor som kan tänkas behöva bytas ut, rent i allmänhet? Katalysatorer kanske? Mm mm?

Som sagt, vilka är servicepriserna annars då?
Har verkstäderna normalt sett kunskap samt delar till dessa unika vagnar normalt sett?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
DUCTAI: Jag åkte M5 E34 T 3.8-95 mellan 98 och 00. Maken till underbar vägvagn finns inte, ens idag om man får lov att bli lite nostalgisk. Ovan nämnda saker är sånt som kan gå sönder. Leta noga och testa olbjekt väl innan köp, se beggiden till vänster för mer hjälp. JAg brukar säga att man får för en begagnad BMW V8 eller V12 ha 10-15k redo per år förutom ordinarie driftskostnader för att hålla dom i bästa skick. Gällande M5 är nog summan 15-20k/år. Detta inkluderar allt från ny koppling till omlackning av sidokjolar pga stensprut. Sammanfattningsvis, ju senare årsmodell detso bättre och hellre en väldokumenterad seriös långmilare än en tveksam lågmilare, mycket mätarskruvningar...
Långt ifrån alla EDCdämp går sönder men det liksom kostnader för byte av kamkedja, sträckare ev koppling och annat får man ha med i beräkningarna om man vill ha sitt körverktyg i högsta skick.
Använd även sökfunktionen ovan och skriv tex "M5 AND E34" då har du och läsa ett tag...
sist men inte minst. Ut och provkör och känn på ett flertal bilar, känn runt karosskanter och bakom falsar där hittar man spåren om vagnen är oseriös samt missljud så klart
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Annars kan ju vara ett tips att kolla på E34 540 touring de går inte heller av för hackor som doggyvagn:) EDC är stabilt minstb sagt. Driftskostnad i form av service och försäkring sjönk till ca ½ när jag bytte från M5 E34 touring till 540iA touring 98
Asken
Tack för dina tips. GULD VÄRDA!

Njae, en 540 är ju oxå en alldeles suverän bil med maffigt vrid, men en M5 är ju alltid en M5. Man är ju lite torsk på redigt pigga bilar så...
Låter nästan som om du har en 540 till salu ;)
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hejsan.
Priser: Insp II ca 8000:- inkl material+jobb. Insp I ca 5000:-(tror jag) Livsviktigt att göra dessa servicen då alla oljor(växellåda, bakvagn etc) skall bytas vid varje storservice (jag har dessutom bytt växellådsolja+bakvagnsolja vid vanliga oljebyten pga att växellådan kan vara lite känslig.) Oljeservice ca 1800:- (mest pga oljepriset) Generella fel fins väl inte, det största felet brukar vara mellan ratten och förarstolen(stolle till ägare). drivlinan och motorn är pålitliga doningar rent generellt MEN OM ngt går sönder så kostar det. Bara utbytesmotor kostar ca 150000kr inkl arb. Och det är nästintill omöjligt att renovera pga att lösa delar går inte att få tag i gäller ffa motor+växellåda. EDC brukar generellt sett hålla 14k-20k. har sett beg dämpare 4 stk för 5000kr. Dock svårt att säga hur länge beg delar håller.
Koppling brukar vara förbrukningsvara(för vissa förare) pga det enorma vridet. Dock är min iaf original (14400mil) det gäller att FÖRST släppa upp kopplingen och SEDAN gasa. Däck (bak :o) ) slits ohyggligt fort. Resten är ungefär som 5-serien i övrigt men det finns en hel del specialdelar som brukar kosta mer än standard dito. Större BMW handlare/verkstäder besitter tillräcklig kunskap om M-bilar, har inte haft ngra större problem med det.
Som sagt det mesta går att få sönder med dåligt underhåll, men skall hålla länge om man tar hand om det , det finns bilar som gått uppemot 40000 mil utan större problem.

Andra frågor?
MVH:Sakke (Mardrömmar om EDC)
Visa användare
39
ArunM5
M5 -92
M3 -94
316 Compact -98
Om du inte ska renovera motorn skulle jag inte köpa den bilen för ett längre bruk. Kan starkt rekomendera 540 V8 touring istället, ok.. bensin förbrukningen är marginelt lite mer, men det väger av med mindre verkstads problem.... Vill man ha raka sexan då kostar det... Jag vet! :)

Rå Tysk M5 Kraft Är Det Som Gäller!
Jag gav 2000:- st på skroten inkl skiva och abs givare, och dom kom från en stulen -94:a. Stötdämparna är konstruerad på det sättet att det inte finns ngn lös insats utan hela benet är själva dämparen. Dom byts helt enkelt när dom börjar läcka och bilen blir gungig precis som vilken annan bil som hellst, bara att priset skiljer en del=(

Jag har bytt vattenpump på min (enkelt ett göra själv) och den kostade ca 1500:- på BMW.

Nu har inte jag ngr stora servicekostnader på min bil då jag jobbar som mekaniker åt ett annat märke så jag sköter allt själv.
Så min driftskostnad ligger under 15k per år inkl förs/skatt bränsle, reservdelar mm. OBS! jag kör bara 500mil per år ungefär.
Jasså. Tack för alla tokintressanta svar.
Det verkar som om min nästa fråga lyder: Varför kör inte alla människor med lite bilintresse M5? Hehe!!!

Förresten, byts dessa fabulösa dämpare vid ngt speciellt miltal på service eller?
Likaså koppling, kam samt sträckare? Eller görs detta efter behov??????? DETTA VORE INTRESSANT ATT FÅ VETA!
Priser på detta? Någon som vet?

Dessa kostnader verkar ligga helt i proportioner med andra bilar som man bryr sig om lite. Kör idag SAAB 900 AERO t16 som bruksbil privat & kan erkänna att bilen kostat många sköna slantar. Problemfri sedan 1997 i min ägo, trots trim från dag 2.

Att trimma är dyrt om man ska pyssla halvseriöst eller bättre, jag vet. En M5a verkar ju vara gudomlig i hänseende till kvalitet, effekt, tillförlitlighet, väghållning & komfort. Snacka om skillnad! ;-)

Måste nog ta & sälja vinterbilen nu snart m ao. Samt lite till. Någon som vill köpa en gammal Cheva? Hehehe!!!!

OK killar. Stort tack för all trevlig information jag fått av er.
Jag ser gärna fler svar eller reflektioner av detta. Någon?

MVH
Johan

Trust me, I´m a salesman :-D
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej Ducce!
Som du kan läsa på mitt föregående svar, så brukar EDC-dämparna hålla allt mellan 10000-20000 mil, underförstått att de inte byts automatiskt vid ett visst miltal. De byts när de pajar.
Koppling=förbrukningsvara, byts efter behov(helst innan den börjar slira alltför mycket för att inte förstöra svänghjulet(dyrt) Hållbarheten på kopplingen helt beroende på körstil och förare=byts efter behov alltså ej vid ngt speciellt tillfälle. Koppling kostar ca 4500:- + arbete.
Det brukar inte vara ngra problem med kammar, de slits generellt sett inte om man inte har misskött bilen kraftigt. skall hålla hela motorns livslängd. Kamkedjä+sträckare finns det flera olika bud om, men rent generelt håller kedjan för evigt. Däremot slits sträckarna och kedjeguiderna och det är pga dom man rekommenderar en genomgång av kamdrivningen senast vid 200000 engelska miles(=32000mil) skulle nog göra detta lite tidigare själv, kanske vid 25000 mil... Då byter man allt i kamdrivningen inkl kedja, Kostar uppemot 30000.

Annat?
MVH:Sakke
Hellåj Sakke

Tror att jag snappat upp det mesta nu. Klart intressant som sagt.
Det låter som om man faktiskt törs skaffa sig en M5 trots allt.
Inga andra konstigheter eller egenskaper man bör känna till va?

Kopplingsbytet var VERKLIGEN inte speciellt dyrt måste jag få säga...

Det där med hur man kör & hur prylar slits är jag givetvis med på.

Tack för tipsen...
Johan

Laddade förövrigt hem den enormt roliga filmsekvensen på över 7 min. där en M5 E34 klipper ifrån 3st Porsche 911 på ringen i Tyskland. REKOMMENDERAS STARKT för er som ev. inte sett den.
Gå in på ex.kazaa & sök på M5 vs Porsche 911 så får ni se. Sketahäftigt ;-)

M5an gör det dessutom med bra marginal. Kan inte bli annat än enormt imponerad. Nu ska ni veta att jag håller Porsche väldigt högt som märke på min favvislista. Har bara gott att säga om dessa fantastiska bilar! Nu skall man även tänka på att M5 är en bekväm bil som dessutom finns i HGV eller skall man kanske benämna det touring? Imponerande? Jag tycker verkligen det iallafall.
En stor tyst doggywagon/babywagon som klipper det mesta ÄVEN på ringen, för vettiga pengar.

Tja, kanske har jag nu äntligen hittat rätt i mitt bilval?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.