AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
868

bmw 635 csi motorrenovering på gång ..

Visa användare
19
C.strid
635 csi -84
528 -83
Ska byta kam eftersom knack har börjat ..inte så konstigt kanske ..bilen har ju ändå gått 32,000 mil :) ...är det nån som vet om det är samma kam som i 535 an ..blocket borde vara samma efter som båda har en volym på 3430 men kan toppen vara samma och ...nu har jag en tysk 635 med dom 14 hk mer än i den svenska modellen ...kan det vara annan kam ..?? eller är det system och styrdon som är skillnaden ..?? funderar på att köpa en hel motor med några mil mindre på nacken om det kan vara samma.. väldigt tacksam för alla tips..!!
ny bmw ägare :) /christoffer

Henkebus
Hej! Jag har själv haft samma problem så jag vet. Ta reda på vad du har för rotor i fördelaren. Är det den "nya" med 3 små insektssruvar eller den gamla med en stor centralt placerad. Kolla i produktionsdatum och gå till den BMW-handlare. Jag hade själv stora problem att reda ut vad jag hade för sprut. Men att du har en "tyskbil" spelar ingen roll det som skillnaden är en annan styrbox och du har ingen EGR-ventil.
Henkebus
...öhh jag glömde ju svara. Du kan ha 535:ans kam om du har den nya rotorn men det går även att sätta dit den nya rotorn på en gammal kam men det är inte samma ohmtal så då vet jag inte vad som händer. Men prata annars med Turbocenter de är överjävliga på elektronik och kan massa BMW. Ring dem på 08-53035390. Lycka till...
Visa användare
19
C.strid
635 csi -84
528 -83
Ett stort tack Henkebus .. ska forska vidare .. kikar runt efter en bra trimm kam ..

har du haft din 635 länge ..?? fint skick ..??

vet du nått bra ställe med reservdelar ..??

/christoffer

Henkebus
2 år snart. Har gett den ny lack (Arctis Blau) och snygga fälgar. Renoverad och portad topp med ny trimmkam. Har inte startat den än men den ska nog gå fint. Delar är väldigt svårt men jag har lite kontakter även när det gäller nya delar. Du ska väl ha trimkam de är inte dyra. Du kan ringa eller mejla om jag kan hjälpa till 0733-697717, ep01frhe@ihh.hj.se
Visa användare
19
C.strid
635 csi -84
528 -83
slår en signal här i veckan ..kan behöva alla tips ja kan få .. lurar på att köpa DR SCHRICK kam .. ska kika på rotorn imorrn som du sa.. behövde du lyfta på toppen ..eller går det att dra den genom grillen ..??

ga
126
gassa
bmw 635csi -84
hej.... jag håller på att renovera min 635 me..... är det ok om jag slår dig en signal med.... jag behöver resevdelar som lister o liknande..................

//henrik
Henkebus
Tjena! Klart alla kan ringa! Vi e24-ägare måste hålla ihop. Jag lyfte toppen för jag gjorde portning också tycker jag du ska göra med, det ger mer då. Tror inte det går dra genom grillen. Du ska väl i alla fall byta ventilstyrningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.