|
|
|
|---|---|
|
Tjo, farsans 740 som är en 98a sliter framhjulen ganska mycket i ytterkant, dock lika på höger och vänster hjul. Är hjulinställningarna felaktiga eller sliter den bilen däck så? Ska tillägga att det är M-fälgar med 235/55 18 fram. /erik | |
| Toe in inställn.felaktig.Bör kollas framvagnsinställ.Det ganska dyrt att köpa nya däck ofta. | |
| Har Han kört på nån kant?? Eller???? | |
|
In för en KDS-inställing hos närmaste ÅF bums! Mvh Björn |
|
|
Eller kan det bero på rondellkörning i hög fart =). Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
sebbe_bmw |
235/55 18 är fel, det skall sitta 235/50/18 på en E38! Annars blir det fel hjulomkrets! Sebbe |
|
jo det är rätt, men det sitter 235/50 18 fram. Nej den är inte kantkörd. Den sliter ytterkanterna på framdäcken, fast lika mycket på varje sida. Får väl skicka in den hos en ÅF och kolla. /erik |
|
sebbe_bmw |
Låter som att det är dåligt lufttryck i däcken! |
|
Nej jag måste nog förtydliga mig lite. Inga kanter är påkörda. Lufttrycket är som det ska enligt bilens "Klistermärke" i dörrkarmen. Det är alltså en felaktig toe in inställning eller liknande, om jag fattat rätt eller? /erik |
|
|
Med mycket stor sannolikhet felaktiga hjulinställningar, ja. Dessutom borde vägegenskaperna vara 'intressanta' minst sagt! När kontrollerades/justerades hjuinställningen sist? Om detta är okänt är det en hint... Det finns egentligen bara två anledningar till felaktiga hjulvinkar; 'Närkontakt' med refuger och trottoarkanter eller slitage av komponenter i hjulupphägningen. I det senare fallet bör man ju naturligtvis reparera först. En _riktigt_ bra verkstad säger alltid till om slitage som borde åtgärdas och enligt min (begränsade) erfarenhet är detta något som de auktoriserade är ganska så bra på när de gör en KDS. På E38 justeras _alltid_ alla fyra hörnen - allt annat är fusk. Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.