|
|
|
|---|---|
|
Hittade till slut mitt konstiga "morrade" ljud vid 2000 rpm under körning som jag tidigare skrivit om här på forumet. När jag stötte hårt med handflatan under katalysatorena så fick jag fram ett lätt skrammel typ något löst innanmäte i katalysatorn. Bmw vill ha 17000 kr för två nya med ett hånflin. Bilen går ju bra och avgasvärdena på bilprovningen nyss var kanonbra så jag undrar om någon har nått tips om ersättnings katalysatorer eller reparationer av orginal. Kommer ihåg att jag sett på sök funktionen om någon som öppnat katalysatorn säkrat "bikakan" men kan ej hitta denna tråd igen. Det är ingen panik nu men innanhållet kan väl lossna helt och ev täppa till avgassystemet om det vill sig illa. | |
|
Jag vill oxå ha tips... Har fått konstaterat skrammel från min ena kat. idag... Det låter olika vid olika varvtal och körning. ibland låter den som en koskälla...Var kan man hitta en kat. som är lika bra som original eller bättre utan att behöva punga ut med 8000:- för en Kat.? Måste man byta båda när man är i tagen eller kan man lugnt vänta tills den rasar om den nu gör det? Jag skadade min ena kat när jag missade ett omålat farthinder. sedan dess har skramlet bara tilltagit... /Hasse |
|
|
Det finns olika sätt att "laga" katalysatorn, t.ex. dra i två långa plåtskruvar genom burken som på det viset fixerar katalysatorn, men detta är att betrakta som en nödlösning. Nya katalysatorer är nog vad du bör se dig om efter, det brukar gå att hitta begagnade t.ex. på skroten till ganska vettiga priser. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det finns hos Mekonomen universala kat.Finns upptill 2 lit.Och finns över 2 lit.Olika storlekar,sen är det bara svetsa in dem.Gjort det flera gånger,garanterad den bill.+bästa lösningen. | |
|
Bytte 1 katalysator i höstas. Tror inte jag gav mer än några tusen för en fräsch begagnat. Bytet var för att få lägre HC. Tyckte ny katalysator var ganska bortkastat. För nya rekommnderas jo Ferrita tidigare på forumet. |
|
|
Micki: Varför skulle det vara den bästa lösningen? Jag tycker det låter som "hill billy" hemma mek. Har du någon aning om det är samma motstånd i dessa katar som i en orginal 740 om det inte är det kan du få problem med motorn t ex. |
|
|
Om lambda sonder säljs i universal och enbart någon enstaka haft problem med dålig kvalitet torde kanske också katalysatorer vara universella. Men jag fick aldrig förslaget av min mekaniker att ersätta med universal. Har själv valt original lambda vid mina byten. Dett då det gjordes vid märkesverkstad. |
|
| Lexfor.Motståndet har du i avgassystemet inte i katalysator.Katalysatorer är uppbygda efter motorstorleken.Använder Du en liten kat.till stor motor så rensar den ej tillräckligt,o.s.v.Det inget fel att använda univ.kat.Tror Du inte Mig,så hör efter. | |
| Det var nog fel att skriva bästa lösning,kanse billigaste.Det är en kostnadsfråga.Univ.kat funkar bra också. | |
|
Micki: Inget motstånd i katalysator? Menar du allvar micki. Klart det är en kostnads fråga men det ska det inte vara på en 740 tycker jag. Frågan är om det är så billigt i längden?! |
|
|
En katalysator ska i sig inte ge något mottryck. Det viktiga är att flödet är bra nog för att katalysatorn inte ska bromsa avgaserna och därmed strypa motorn. Nackdelen med FÖR bra flöde är att katalysatorn tar längre tid på sig att uppnå drifttemperatur, eller i extremfall aldrig gör det! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ett litet påpekande mitt i alla katalysator dödsdommar... Sitter det inte värmeplåtar ovan för avgassystemet som skull kunna skramla? Bara en liten tanke ni kanske redan kollat men ändå. // Henke Bleifuss |
|
svardska |
Husse! jag tror på långa fina plåtskruv. |
|
Min värmeplåtar är iaf ganska rostiga, men när jag tittade på dom såg det inte ut som dom kommer att lossna. Det vore jo bra mycket tacksammare med en fastskruvat plåtbit än kat byte. |
|
Lillbjörken |
Ingen som har oljud frmför kattarna? Typ där främre rören går ihop till ett... Har ett väldigt irriterande oljud där!!! |
|
Tack för all tips. Ja jag kommer då inte att lägga 17000 kr på Bmw verkstadsdisk och säga två nya kattar tack (1/3 del av bilens värde). Plåtskruv eller kanske två välriktade slag mot katalysatorerna med lilla släggan så det blir tight mellan skal och keramik-kakan kanske är en tillfällig lösning ??. Mitt skrammel är av den tysta dovare typen så jag utesluter värmeskydd plåten eller grenrör. Det mera varaktiga är väl öppning och rep eller ersättnings kat av lämplig modell. Synd för avgassystemet ser ju ut som nytt nästan, annars så hade ferita i Köping fått bygga ett nytt rostfritt på plats med lite lite fränare ljud. |
|
|
jupperado... det funkar ju inte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.