AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
483

24 ventilssexan med kamaxelbyte nån?

ma
38
mattew
525i 24v -91
Hej,
Någon som har prövat eller vet nån som har bytt kamaxlar på 2,5 24 ventils sexan? Vad gav det för effekt, gav det mest resultat i bottenregister eller övre registret?
Är medveten om att jag bör byta avgassystem, extrector, filter m.m.
Och, nej jag hittar inte nåt på "sök inlägg"

Jag vill bara veta vad det ger för uppskattad effekt, jag har aldrig trimmat nåt förut och jag förväntar mig inte några fantasi-effekter. Tänkte bara att det skulle vara kul att trimma lite medans man ska renovera motor ändå.

Tacksam för svar :)
ma
38
mattew
525i 24v -91
Nej turbo det gillar jag inte alls, konstgjord andning är inget som lockar mig.

Det trimmet som jag funderade över ligger säkert på minst 30k (2 kamaxlar), om man skall vara noggrann och byta allt som krävs, vilket är ett måste för mig, kvalitén måste ju bibehållas.

Mvh
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
2 K.axlar för 30k?!?
ma
38
mattew
525i 24v -91
Nej inkl. det övriga som sportsystem, extractor och de :)
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag startade en (tydligen ointressant...?) tråd om att konvertera 2.5 M50 till en 2.8 här i forumet, "528 e34...?" heter den.

Tydligen kan man med hjälp av veven från en 2.8 få just en 2.8. Veven från M3 3.0 motorn skulle ge en 2.9liters maskin och en från 3.2 M3:an skulle ge hela 3.1l. Vore inte detta ett prisvärt och synnerligen effektivt alternativ?
Då slipper man ju dessutom kompromissa med lågvarvsvridet.
Om originalkammarna är för mesiga vid större volym kan jag inte svara på, men någon annan kanske kan?
Padde:
Vad blir det för kompression med de olika vevarna?
Är det bara veven som byts?
Passar vevarna på m20?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag vet inte men hoppas på mer svar i denna tråd där du också finner en länk i ämnet. Jag tror bara det gäller M50 motorn.

Länk
ma
38
mattew
525i 24v -91
>Padde
Låter ju intressant, slänger ett getöga på det, men jag har ingen aning om det funkar eller ej :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.