AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
775

J*vla vad det låter 750!

dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Corvette Funny Car (dragracer)
Hej!

Min bil låter lite skumt efter att den blivigt varm. Efter ca 20min körning. Om jag sedan kör sakta kommer ljudet. Det känns inga vibrationer i bilen bara ljud och det låter som om det kommer från vxl lådan, men det behöver det inte vara kan vara kardan också. Det låter en del utifrån men mest inifrån.
Jag har spelat in ljudet med min pocketpc finns här Länk

Är det någon som känner igen ljudet eller vet vad det kan vara! Börjar bli lite orolig för att det är något dyrt!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag tycker det låter som en bromssköld som tjavar mot skivan.?Eller nån sköld som tar i kardan.?

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Trodde det också men kan inte hitta något, och varför bara när den blir varm?
svardska
stödlager kanske! öh eller! Men bara när den blir varm...konstigt! Nånting i lådan?
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Efter att ha sökt runt lite på forumet och lyssnat lite på bilen med några kompisar så måste det vara stödlagret och motor-, växellådskuddar som är dåliga.
Ska nog börja med att byta det.

Någon som vet en verkstad i Stockholm som är bra och inte så dyr!?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hmmm är det inte den extra fläkten framför kylaren som startar, det hände här om dagen när det var riktigt varmt nu i mars....när man körde saktare så startade fläkten och det lätt rätt mycket om den!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Lillbjörken
Jag tror stenhårt på anliggande bromsar (ev. bak)
Å nu har de slitits ner så de e järn mot järn!!!
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Har checkat alla skivor och klossar inget fel.
Ringer just nu runt till några olika verkstäder för att checka när det finns tid.

Åker VW Caddy nu till jobbet, å den låter ju inte mycket bättre :)
Su
213
Sune
E60 535d -05
Det är väldigt svårt att avgöra ljudets härkomst utan att få uppleva det live, men jag hade ett liknande ljud på min 750 -88.

Då var det kardanen som tog i värmeskyddsplåten som sitter mellan kardan och avgassystem.

Anledningen till att det bara låter när bilen blivit varm är att värmen från kattarna får plåten, som är gjord i aluminium, att utvidga sig. I och med detta tar kardanen i mer eller mindre beroende på om du svänger, gasar eller bromsar. (Drivpaketet rör sig)

Botemedlet mot detta fel är att byta växellådskuddarna.

Oftast när detta fel har inträffat behövs även stödlagergummit bytas ut.
Det är nämligen så att det är väldigt underdimensionerat och går lätt sönder av kardanvibrationerna av tidigare åvannämnda fel.

Sune
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Japp bilen ska in nästa fredag för byte av stödlager och kuddarna!
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Så nu har man fått bilen tillbaka, trodde att felet skulle vara löst men efter ca 30min körning kom ljudet tillbaka, men dock mycket mindre.
Så det borde ha haft med växellådskuddarna och stödlagret, men det måste vara något mer.
Kan värmeskyddsplåten blivigt skadad så mycket att den ligger emot ändå?

Ska ringa verkstaden på måndag å höra med dom också.. det var ju inte så billigt 4500..
(och just nu kan jag inte göra så mycket själv efter som jag brutit armen och två revben i mc olycka, f*n va hårt allt ska vara)
Kolla vad verkstaden har bytt ut. Jag hade samma problem. Efter byte av stödlager och kuddarna var problemet borta. Det är viktigt att monteringen sker på ett riktigt sätt.
Mr_T
kan även uppstå detta ljud om hardyn e på gång
Mr
63
MrD
BMW 750 -88
750 har ingen hardy
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag vet inte något om det, men är det inte manuellt växlade bilar som har hardy-skiva?

//Schnitzer
Mr
63
MrD
BMW 750 -88
Jepp, manuell låda har hardy
Nissen
Hur har det gott jag har hittat ett fel på min bil som ger samma ljud det var stödlager stålringen som gått av i svetsen och ger detta ljud.
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
nä jag har ljudet kvar.
Men hade tänkt att checka lite själv, man har inte lust att låta 1000 lapparna gå åt felsökning på verkstad.

Ska kontrollera det där med stålringen, men det borde ju verkstan sett tycker man i så fall.. men det är kanske bäst att kontrollera själv.

Tack!
Nissen
Jag ställde mig under bilen och trök upp kardan nära backaxeln och då fick jag fram ljudet. På min bil trodde de att det var utgående lager på lådan. så de bytte det. Jag undrar hur mycket det får kännas i kardan knuten när man vickar på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.