AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
949

Elektrisk mutterdragare? Finns det?

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Så här i däckbytartider är det en sak jag undrar över och det är varför det inte finns några elektriska mutterdragare att köpa? Det måste ju vara produkt som skullle sälja bra eller? Alla har ju inte en kompressor i garaget så man kan köra tryckluft.. Och det enda jobbiga momentet är ju i stort sätt att lossa/dra åt hjulmuttrarna. Kan ju inte finnas några tekniska hinder för att tillverka en sån, t.ex. att en sådan inte skulle vara tillräckligt kraftfull, allt går ju att fixa med rätt utväxling.

Kan tyckas som en onödig produkt men byter man hjul på flera bilar 2 ggr/år så skulle de vara ganska skönt (lite lat får man va). :)

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det finns! Atlas Copco har urstarka elektriska mutterdragare. Men dom är inte billiga...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Tigerr
Atlas Copco.. Tja, dyra är dem nog! Installera tryckluft i garaget istället! Köp ett aggregat och göm nånstans.. Sen kan du dra lite slangar i taket ut till en vinda eller så.. Skulle nog bli riktoigt tufft! =)

Tigerr
Även Bosch har en i det blå sortimentet för ca 2500:- exkl..... kalas bra men lite tung men annars helt ok
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Okej! Det verkar finnas alltså! De är bra, men min stilla undran är varför ingen tillverkar en för en mindre peng? Runt en tusing borde ju vara ett rimligt pris, med tanke på allt man kan köpa för mindre pengar än så.. inom elverktygsgenren alltså.

Sen förstår jag också att man får vad man betalar för, men man behöver inte alltid proffskvalitet!

apocalypsorödmetallic...
PE
630
PESK
740iA e32
Vill minnas jag sett en "lågpris" variant i JULA:s katalog....
Visa användare
199
Gus
528iM -98
PESK:
Stämmer! Jag kollade in på jula.se och... Länk

MEN! :) "För anslutning till 12 V cigarettuttag eller direkt till batteriets poler."

Hmm, låter inte förtroendeingivande.. Varför inte göra en 230V maskin på en gång!? Hur ofta byter man däck utan att inte ha tillgång till 230V? Idioter.

Jaja, man kanske ska ta och prova den innan man säger för mycket. Det är ingen annan som provat nämda pryl?

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det finns en batteridriven mutterdragare för runt 2´ av märke tjolahopptjolahej eller nåt sånt. : ) En återförsäljare kom och visade den för oss på verkstan och han fick lomma iväg med svansen mellan benen. Hadde som tur va en bil inne med broms byte på så det vara att testa maskien på de hjul jag dragit åt med tryckluft och inte en enda mutter rörde sig så jag blev inte så imponerad. Sen finns det ju grymt starka 400v maskiner men de kostar ju som sagt skjortan och lite till. Nej det bästa är att dra åt för hand om man vill vara säker för då känner man hur hårt man drar.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Va ere för fel på momentnyckel? Enkelt, och INTE för hårt.

Lossa kan man ju göra med massor av olika prylar.

Mvh Björn
Balmgren: 15 min i skamvrån!!!!! Momentnyckel användes endast för den sista slutdragningen, annars är det vanligt skaft som gäller ( kan ev. funka fint med spärr varianten på moment nyckeln men lite onödigt lyxigt ...)
Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Nr:319
Tips till er som funderar/ska byta däck me mutterdragare...

Skaffa en moment-stav(inbyggd hylsa 17-21mm), finns att köpa med rekommenderad drag-styrka i Nm!!!
Då slipper man fundera om däcken sitter och så man inte drar fälgarna krokiga...
Använder en sådan på verkstan, KANON smidigt faktiskt!!!

Tycker att batteri-maskiner är slöseri PGA man använder dom för lite/laddar för mycket så batterierna går veck...
Har en 220v´s maskin, bosch, gammal men funkar klockrent!

Det är mycke runt om man ska ha tryckluft, men då får man ju andra användnings områden oxå...fylla däck m.m
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Ja tryckluft är ju helt klart bäst på alla sätt och vis! Får bli det senare när man kommit på fötter ekonomiskt. Som framgår av mitt bilval just nu :) så har jag inte riktigt råd med det för tillfället..

Jag har en "teleskåparmsnyckel" så jag får loss muttrarna ganska lätt i alla fall men.. Det hade varit så mycket roligare om man haft en apparat som gjort jobbet! Man är väl kille (pryltokig), hehe.

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Gus// Tänk så mycket roliga (kill)prylar du kan köpa till din framtida kompressor ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Så sant, så sant! :))

apocalypsorödmetallic...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Är inblandad i rallyteam och där använder vi en batteridriven muttersnurra av märket Metabo (tror jag) Om jag minns rätt gick den lös på ungefär 2500:-
Den fungerar bra och slutdragningen sker alltid med momentnyckel.

//Erik//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.