|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Tack Patrik_N, bilen har inga egentliga tydliga kännetecken. Den har: - en liten liten lackskada på nedre delen av kofångaren vänster bak. Liten inbuktning i plasten liksom. - på framrute-balken (mellan förardörr och vindrutan) finns det en 3x3mm lackskada, ett stenskott förmodligen. Det är allt jag kan komma på. Det tar nog bara strax över en timme att åka till Kapellskär ifrån Vallentuna ... /Hasse (070-793 32 11). |
|
|
Jag tänkte på en sak till! Det var ju hos bmw du beställde nya nycklar, hur gör dom??? Faxar dom papper till bmw???skickar mail??? ifall dom mailat så kanske har några hackers läst av mail???!!och då vi fick dom svar på vilka koder nycklen skulle ha osv! eller kanske nycklarna hade skickats till bmw men någon stal dem!!!om det nu inte är så då är det insidersjobb som jag nämnde innan här i dom andra inläggen! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
hade man agerat lite tidigare så hade man kunnat ringa till tullen och så att dom skulle hålla koll på en bmw e39 svarta! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
| Kolla även hos vv vilket fax nummer som gjort en förfrågan på ditt bilnr. | |
|
Nog luktar det insiderjobb. En BMW kan inte stjälas genom att man bara byter en elektronikbox, det krävs så mycket att man betraktar bilen som ostjälbar. OK för bitrailer men sen måste hela elektroniken bytas ut och kodas om (av de få som kan det). Har man en nyckel som passar så kan dörren öppnas MEN det går inte att lägga i neutralläget (automat) för att på så sätt rulla iväg bilen, eftersom elektroniken förhindrar detta. Till en modern BMW med immobilizer kan man maximalt beställa 10 nycklar, sen krävs det större ingrepp. Varje nyckel måste kodas in i systemet och då visas också vilka nycklar som tidigare använts. BMW skall då "ta bort" de nycklar som kunden inte har tillgängliga för att säkerhetssysteme skall fungera. Här kan således Aros Auto ha missat detta varpå en person (undviker närmare specifikation) med extra nyckel, kan tillgripa bilen utan problem. Förresten, det står ju i instruktionsboken hur många nycklar som skall följa med bilen. Jag skulle bli ruskigt misstänksam om någon saknades. Det skulle också underlätta eftersökningen om vi visste chassinumret eftersom ett skyltbyte tar 30 sekunder. Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 735 iA -92 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 528-98 |
|
|
Jag hoppas det är som du säger Bosse att det krävs mer än så för att komma förbi immobilizern, samtidigt så vet jag att jag läst här på forumet om någon som återfann sin stulna bil med en startknapp i stället för tändningslås, det kan ha varit en något äldre modell, det ska jag låta vara osagt tills jag hittar den där tråden igen. sen var det tydligen uppe på något motormagasin för inte så länge sen och där visade "tjuven" hur det gick på 20 min. Men som sagt, jag hoppas verkligen det är svårare än så, blir så obekvämt att sova i bilen annars:-) |
|
|
Inte för att det kanske är till någon hjälp. Men bilregistret loggar alla upplysningar som de lämnar ut om ett fordon (fax/telefon. nr. till det en en upplysning har blivit lämnad. Värt att kolla kanske ? Mvh. Patric Länk |
|
|
Frågan är då om det är värt att koda om sina nycklar och punga ut med 900kr när sånt kan förekomma! Som jag skrev tidigare, Ni som har stora färddator i bilen använd den inbyggda kodlås funktionen. "2. På bilar med stora färddatorn går det att startspärra bilen. Tryck på "Code", slå in en valfri kod och därefter s/r. Nu blir bilen jävligt svår att starta. Ni som har stora datorn, använd denna startspärr, även om ni har larm, så vi får slut på alla bilstölder! Man kan ju aldrig skydda sig mot "proffstjuvar" som lastar över bilen på en trailer, men ovanstående hindrar iallafall de vanligaste tjuvarna - tjuvar med 3:a i träslöjd och 1:a i övriga ämnen. " Länk Länk MVH/Andrè |
|
|
hsnm: Fick information från TH om att var tredje bil stöld sker av ungdomar! I ditt område finns det mindre bra områden runt om kring V-tuna kan vara läge att ta en runda i områderna för att spana. Tror inte att bilen är/var på väg över med färjan tror att det finns i stockholm. En god vän till mig blev oxså av med sin i Bällsta V-tuna. Efter 2dgr fann vi den övergiven körd ca:10mil. Hoppas att det löser sig. |
|
|
Fick min 520 stulen, trots immobilizer!! Verkar bara att bryta/koppla sig förbi. Och vad värre är bilen har varit ett par månader för länge på verkstan, för man har haft problem att hitta rätt backspegel (fungerar tydligen ihop med immobilizern, nyckeln och jag vet inte vad) och nu har man problem att "koda ihop" det hela så att det fungerar. Har skaffat en rejäl och godkänd rattkrycka, hoppas den kan avskräcka. Fast snyggt är det ju inte..... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Heli: Bilen i fråga var en E36 M3a som återfanns med startknapp har jag för mig. Man hade då bytt elektonikboxen men tagit en elektonikbox från en 3.0 istället för 3.2 men det funkade i vilket fall. Är det så att Aros i detta fall har missat göra alla andra nycklar oaktiva så är detta en enorm miss! |
|
|
Det vore kul om någon från BMW Sverige kunde läsa denna tråd och kanske t.o.m besvara några inlägg. Eller nån från polisen ... Denna fråga rör ju inte bara mig, utan dyra nyare bilar i allmänhet ... Det är egentligen otroligt att vi alla kör omkring i fina dyra bilar och förlitar oss på immobilizers och elektronik, men ingen verkar veta med säkerhet hur pålitligt detta system är. /Hasse (070-793 32 11). |
|
|
hsnm: Har Du varit i kontakt med Aros Auto. Begär kopia på att allting gick rätt till vet jag! Säg att TH kräver detta! Vad säger de på BMW? Har Du kontaktat de som skulle beställa nycklen? Länk MVH/Andrè |
|
|
Andrè - jag har kontaktat Aros, dom skickar kopia på omkodnings-jobbet. Bilregistret ska skicka kopior på alla papper dom har, inklusive uppgifter om tidigare ägare. Och, BMW letar fortfarande efter extranyckeln jag beställde ... /Hasse (070-793 32 11). |
|
| Om de behöver leta alltför länge efter den där nyckeln så skulle jag bli misstänksam.... | |
|
Trist med stölden, men tur att du inte har Folksam, de hade aldrig ersatt bilen, de hävdar att den ej går att stjäla om man har immobilizer, och alltså menar de att det är du som sett till att bilen försvunnit. Hoppas TH är bättre, Humanare.. |
|
|
5serien*, Är det där ett underbyggt påstående som du har belägg för eller är det en historia som du hört? Som du säkert förstår så är det lite torftigt att bara påstå något sådant utan vidare förklaring. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Om extra nyckeln har blivit stulen från bmw så är det garanterad märkt på ett sådat sätt att man utan några större problem kan spåra den till din bil. För deras skulle är det nog bäst att den extra nyckeln kommer fram så fort så möjligt. | |
|
Acey: Helt korrekt! 5serien*: Har varit i kontakt med en kompis idag som är utbildat larminstallatör och som har jobbat med elektronik grejer på bilar sedan några år tillbaka både i Stockholm och nu i Västerås. Enligt honom så kan han gå förbi startspärren på en BMW 5 serie modell E39 på cirka 10minuter!! Inte klokt. Man måste bara veta vad som ska göras som vanligt. Dessutom så måste tjuven ha någon pryl med sig ( dock ville han absolut ej säga vad det var ) för att kunna eliminera startspärren på bilen. Där ser man. Undrar om BMW själva känner till det?! Länk MVH/Andrè |
|
|
Nåja, det är ju förståeligt att han inte ville gå in närmare på vilka verktyg som krävs för att stjäla våra bilar. Tackar för det. Säkert vet BMW, Polisen och försäkringsbolagen också om detta, men väljer att inte prata för mycket om det. Det skulle nog uppmuntra mindre professionella tjuvar att prova lyckan ... /Hasse (070-793 32 11). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.