|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte om det var nått lurt med dem som ägde bilen i landet där den importerades från....synd att du inte har haft personlig kontakt med personen i fråga.....Följde alla nycklar med eller fick du på nått sätt ange din adress så att tidigare ägaren kunde få tag på den....?? Lunkan |
|
|
Beklagar djupt det skedda. Några frågor: 1. Hur många nycklar fick du med bilen vid köpet? Det skall var 4 st. 2. Var köpte du bilen? Privat eller bilfirma? 3. Du beställde nyckel hos BMW?? BMW Group eller någon ÅF. Det är ju viss skillnad. Upplysning till alla andra ägare av BMW med Immobilizer: Man kan hos BMW kontrollera hur många nycklar som använts/tagits ut och har man t.ex.bara 2 nycklar så kan BMW stänga av övriga uttagna nycklar. ALLTSÅ, testa hos BMW ÄVEN om du har 4 nycklar. Väl använda pengar. Bosse J. Som testade efter köp av E39,528 och allt var OK. Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 735 iA -92 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 528-98 |
|
|
Beklagar det inträffade och lovar att hålla ett öga öppet i slummen här i Malmö. Skulle tippa med 99% säkerhet att din bil är på väg utomlands :-( Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Hej, först av allt - tack till alla som bryr sig om att engagera sig i denna fråga. Jag uppskattar det verkligen. Det känns lite lättare att hantera min förlust när jag vet att det finns folk därute som är lika upprörda som jag. Tack! När jag köpte bilen fick jag med den lilla "plånboksnyckeln" som bara går att öppna bilen med, och en riktig nyckel. (Jag visste inte att man ska ha 4 nycklar ...) Den lilla nyckeln hade föregående ägare beställt via Aros Auto i Västerås, och i samband med detta kodat om nycklarna. Jag har papper på detta (också kvar i bilen naturligtvis ..). Så, när jag köpte den fick jag 2 nycklar varav den lilla var helt ny. Jag åkte sedan till BMW i Solna och betalade och beställde en extra "riktig" nyckel som jag ännu inte hämtat ut. /Hasse (070-793 32 11). |
|
|
Rätta mig om jag har fel men om du har kodat om dina nuvarande nycklar så bör det utesluta att någon använt en gammal nyckel och kört iväg med bilen? Fortfarande mycket lurigt, som sagt hoppas allt kan lösa sig med försäkringsbolag. Frågan är om du verkligen vill ett bilen ska bli hittad / lagad igen. Mycket känsligt det där. |
|
|
Om nycklarna har kodats om kan inte gamla nycklar användas till att starta bilen. Jag håller med Peter78w och nofx16, din bil har troligen blivit stulen med hjälp från ngn på BMW och är med stor sannolikhet påväg till ett annat land. :-( Min uppfattning är att en bil med fungerande startspärr inte går att starta utan rätt nyckel. Förmodligen var det vad han på försäkringsbolaget menade eftersom han antydde att larm var överflödig. Varför larma en bil som inte går att stjäla? Går bilen inte att stjäla så kanske försäkringsbolaget inte går med på att betala full ersättning för bilen. Därför är det viktigt att du tar kontakt med polisen och även informerar plats chefen på BMW där du kodade om nyckeln, (bara så han får veta vad som hänt utan och att anklaga hans personal). Sen kan det vara bara att ta ett snack med försäkringsbolaget snarast möjligt. Hade själv inbrott i bilen i vintras där s-bok, instruktionsbok och lite annat stals, samt att låsmekanism och handtag o lite annat skadades. Sånt är fördjävligt rent ut sagt... från och med nu så hyr jag in mig i ett garage. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, och att försäkringsbolaget inte bråkar för mkt. Håll oss uppdaterade på vad som händer. |
|
|
Mmm, det ska bli intressant att prata med försäkringsbolaget imorgon och se om dom har några liknande fall. Jag vill absolut att polisen ska hitta bilen, jag tillbringade en väldig massa tid på att hitta just denna bil med dessa "features". Jag saknar den verkligen ... /Hasse (070-793 32 11). |
|
diamantsvart_bmw |
Helvete vad trött jag blir när jag läser detta, hoppas du får tillbaka bilen och att den inte är sönderkörd och hopass dom får tag i den/dom djävlarna som tog bilen. skriv och håll oss uppdaterade lycka till Länk |
|
hsnm: Hemskt tråkigt att du blivit av med bilen, hoppas den återfinns snart och i bra skick. Läskigt när stölder inträffar så nära där man bor, dags att se över sin egen garageuppfart då jag också bor i Ormsta, Vallentuna. Tyvärr är det antagligen ganska kunniga tjuvar så chansen att hitta bilen igen är nog liten, jag trodde i min enfald att de stölder som inträffade här omkring bara var äldre bilar som småungar snodde för att busköra. Det har varit mest Saab 900 och fordar som har försvunnit. Tydligen så har de tänkt om... |
|
|
Aros Auto skall ha en kopia av beviset om nyckelkontroll/kodning. Ring och beställ en sådan kopia. Kan det vara så att dom inte gjorde jobbet ordentligt och missade att avkoda de gamla nycklarna? För övrift, lämna ALDRIG bilpapperen i bilen, de är ju det enda beviset du har för service och annat. Jätteviktigt vid kontakt med försäkringsbolagen och polisen. Bosse J BMW CS 185 Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 735 iA -92 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 528-98 |
|
|
Förbannat tråkig historia som luktar ett insider jobb tyvärr! Hoppas att bilen hittas inom kort annars är den nog på väg mot Östeuropa. Bra påpekande från Bosse J: LÄMNA ALDRIG bil relaterade papper i bilen. Sånt ska ligga hemma eller i bankfacket. Har märkt att många har alla dessa värdehandlingar i handsfacket. OTROLIGT! Lycka till!! Länk MVH/Andrè |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är väl sånt här som fått försäkringsbolagen att titta snett på importbilar och deras nyckelhantering, allt för ofta så har det stulits BMW med en "kvarglömd"nyckel. En Bekant från Borås blev av med sin BMW 750 när han skulle besökte ett barnhem i Polen, det måste varit en oseriös mutbar BMWhandlare i Polen som skaffat fram nyckeln efter koll av chassienumret som så fyndigt står på våra Svenska regplåtar redan på färjan. Försäkringsbolaget idiotförklarade min bekant, och undrade om han inte var riktigt fundat som åkte BMW till Polen. Bilen hade alla tänkbara larmfunktioner så den stals med nyckel, på mindre än en timme. ///MVH Hasso Länk |
|
Man får väl ta och använda kodlåset ( andra startspärren ) via den stora färddatorn för att gardera sig!! Det bör ju hjälpa. Länk MVH/Andrè |
|
Asken (AutoPower) |
hsmn: Beklagligt att du inte fick ha din vagn ifred och fräckheten från kriminella element har inga gränser nuförtiden tyvärr. Hurivida bilen har stulits genom att bli uppdragen på ett släp(vanligt idag) eller på annat sätt får ju tyvärr inte vagnen åter.. Nyckelkonmspirationsteorier som diverse förståsigpåare presenterar har jag svårt att tänka mig att de kan bevisa. Kan devisa detta faller det närmaste under avdelning för förtal eller liknande. Antar att du inte hade fabriksmonterat larm för då hade lutningsgivare alternativt batteribackupet ljudit om de försökt stjäla bilen på konventionellt sätt. Har inte sett vart du köpte bilen, känd firma eller hos en privatperson? Vem eller vart isåfall? du har inte märkt någon eller några som cirkulerat i området å det senaste, frpga grannarna... Lycka till Asken |
|
Hej Asken, jag köpte bilen av en privatperson i Västerås. Han såg mycket ordentlig ut, hade små barn och fru, bodde i radhusområde ... Alla papper såg helt ok ut. Han hade haft bilen på stor service hos Aros Auto. Bilen hade gått 13.000 mil, dvs, den var iaf inte vansinnigt tillbakaskruvad. Aros hade t.o.m dokumenterat vad som behövde åtgärdas på bilen och lämnat skriftliga prisuppgifter på dessa arbeten. Han hade utdrag från BMW, myndigheterna i Tyskland, papper på att airbagen var urkopplad på passagerarsidan etc etc. Allt såg helt ok ut. Jag hade inget larm på bilen (som jag sade tidigare i denna tråd så behövdes detta inte egentligen enligt Trygg Hansa eftersom jag hade orginal immobilizer). Vi bor i ett mycket lugnt villaområde norr om Stockholm. Många småbarnsfamiljer. Vi har själva två små tjejer med påföljden att vi alltid har låg volym på TVn för att höra om dom vaknar till på övervåningen ... En trailer som stannat till utanför huset skulle vi ha sett/hört. Det hela är ofattbart ... /Hasse (070-793 32 11). |
|
Asken (AutoPower) |
hsnm: Det låter ju som sagt var lustigt det har tom du konstaterat:) Om du gör en faxupplysning, 077 1252525, se rosa sidorna under "Vägverket" hur du gör så komerm du att se att det varit ett ägarskifte rätt nyligen sedan import. Du får väl dubbelkolla att allt har blivit korrekt gjort från AROS och be om dokumentation på det. Å ena sidan så har du ju försäkring som förhoppningsvis täcker bil plus det förlorade, minus självrisk. Om jag vore dig och ville leka detektiv skulle jag först noga kolla upp förste ägaren och ev den andre för att kunna utesluta dom. Å andra sidan kan du nog räkna med att försäkringsbolaget kollar upp dom stenhårt. Ge all info du kan till din kontaktperson på försäkringsbolaget. Du får maila mig privat om du undrar något mer så kan jag kanske delge dig lite info. Lycka till och hopaps det löser sig bra. Asken |
|
Jag håller med om det som nämnts i flera tidigare trådar, det låter som om någon kommit över en extra nyckel. Hjälp mig gärna här herrarna som kan mer än mig om bilen, men kan man inte öppna bilen med nyckel även om inte kodningen stämmer? Kan man bara det så finns det ju de som byter hela elektronikboxen och på så sätt kommer förbi Immobilizern. Sök lite bland gamla trådar, jag är ganska säker på att detta varit uppe till diskussion tidigare. Någonstans hörde jag att en flink tjuv stjäl en bil med immobilizer på 20 min, kan de dessutom låsa upp bilen med nyckel så går det nog ännu fortare. Tyvär så låter det ju som om proffs varit frame och då är det väl tveksamt om den dyker upp igen, men jag håller tummarna att du får tillbaks pärlan. |
|
|
Asken: Nog är det en mycket anmärkningsvärt historia som måste granskas närmare! Jag påstår dock att det luktar ett insider jobb utan snack. Man skäl inte en BMW så fräckt i en villa område utan nycklar och med risken att bilen är dessutom larmat. Alltså: man kan utgå ifrån att någon visste att bilen saknade larm, vetskapen om det plus att tjuven till 99% hade nycklar till bilen gör att man vågar som på en sådan grej! Annars så var det en självmordskandidat och man riskerar inte att åka fast för 150.000kr. Hade det varit en bil värr en halv miljon så är det en annan sak. Länk MVH/Andrè |
|
|
Hej trisst att höra! Vet exakt hur det är: Vi hade själv en BMW 530I (E34) som vart stulen och användes till ett butiksrån där det stals kläder för 200.000 DKK. Sedan körde rånarna ifrån Polisen i våran 530i! Efter några dagar hittades bilen på en åker. Fy fan! Angående insider på BMW. Min farbror ägde en gång i tiden en BMW M5 E34 som vart stulen pga av ett insider jobb på BMW. Hans M5 total förstördes i en biljakt. Att man inte kan få ha sina saker i fred! Lider med dig, vet exakt hur det känns! mvh Simon som håller ett öga öppet efter din bil! |
|
|
Hej, helt sjukt att nån stjäl bil på det sättet och på det stället som det faktiskt har gjorts. Eftersom jag jobbar där jag gör, med det jag gör så kommer jag att göra mitt bästa för att den inte åker till Polen, via Karlskrona. Hur många färjor till Polen/Baltikum har man inom 2h från din bostad? Kapellskär skall visst vara en höjdare..eller inte. Har du några speciella kännetecken på bilen? Mer än att den är välutrustad... Tar det 2min o byta reg.plåten? nej... Mvh Patrik - nyfiken och irriterad på sånt drägg som inte kan skilja på ditt och mitt _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.