|
|
|
|---|---|
|
Idag på lunchen upptäckte jag en stor blöt oljepöl under bilen, säkert en liter eller så som runnit ut... Efter en snabb titt under huven verkar det som om läckaget finns nånstans på motorns vänstra sida, under insugsrören, lite svårt är det att komma åt att titta där, men olja har iaf drällt ner på startmotorn och däromkring... Någon som har några tips om vad som kan ha gått snett och vad jag skall börja med att kolla på? Bilen är en 525 -90, men nu blir det väl bussen hem i kväll... | |
| Det finns inga oljeledningar där.Har inte du din oljetryckskontakt där?Fast en hel liter?Låter väldigt konstigt.Hmm!!?? | |
|
Är du säker på att det är motorolja? Kan vara servoolja från styrservot! Mvh |
|
| Bra fråga!!! | |
| Kanske kan vara servoolja... har inte hunnit kolla än annat än en snabbis på lunchen (och nu är det ju mörkt ute, suck..). Som sagt, hela startmotorn nedsölad med olja som runnit ner på den ovanifrån och en rejäl pöl under bilen, det är vad jag vet... | |
storken25 |
Jag tror jag vet vad det är! Hade samma sak på min och vart helt knäckt. Det visade sig att det var oljetryckskontakten som hade pajat, och det resulterde till att det tryckte olja i kablaget hela vägen upp till under insuget!!!?? Byte oljetryckts givare och läckaget försvann. Lycka till!! |
| Kollade lite idag, nästan ingen olja alls kvar i motorn... Tömde i lite ny olja, starade och kunde konstatera att olja droppade från kablaget ner på startmotorn... Sålunda hoppas jag att storken25:s teori om oljetrycksgivaren stämmer. | |
| Tjena, Kan du tvätta rent i motorn? Då kan du spåra källan till läckaget. Jag ett liknande problem på min 535 och då var det oljetrycksgivaren. | |
| För att göra det lätt för mig... Har någon lust att tala om var oljetrycksgivaren sitter på en 525 m20? | |
|
Plockar upp tråden igen... har samma fenomen på min oxå... blir inga stora pölar... men ordentligt klenigt under bilen... var sitter givaren... svårt att byta?? mvh Robert |
|
|
om det är m20 motorn som avses så sitter givaren snett nere till vänster om oljefiltret, om man står på grenrörssidan och tittar på oljefiltret...skall bara va att gänga ut och byta, vet inte om där sitter någon packning oljetrycksgivarens kabel går även någonstans runt oljefiltret, enkelt att följa MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.