|
|
|
|---|---|
|
När bilen ståt några timmar och jag startar motorn, ryker det mycket blårök och luktar bränd olja. Oljekonsumtionen är mycket hög och bilen går dåligt på tomgång (tändstiftena blir gentäppta). Helt tydligt läker någon packning in olja i cylindern, är det ett stort arbete att fixa? Några bra föreslag vad jag kan göra?! Peter | |
|
Byt vevhusventilations ventilerna till att börja med 2st på varje sida längst bak på varje insug grenrör |
|
|
WAN: Kan det verkligen göra skillnad att byta dem? Hur långt ska man köra innan man får se någon skillnad? //Schnitzer |
|
|
värt ett försök på minn gjorde det litegrann |
|
|
Det var en kille som sa till mig att man kan hälla i delsyntet alt. mineralolja i V12:an när den tar olja. Jag vet inget om oljor, det är bara vad jag har hört. Det var en 750 som tog över fabrikens rekommendationer, då hällde de i mineralolja 15W-40 och sedan efter 2 oljebyten tog den inte något nästan. Men frågan är om det är bra att köra med mineralolja i V12:an? Är mineralolja verkligen bra för den motorn och vad kan hända? Som sagt jag vet ingenting om oljor så det vore kul att veta. Vad finns det mer som man kan göra åt hög oljeförbrukning utan att plocka ner motorn då? //Schnitzer |
|
|
Jag hade inte velat veva igång en V12 med 15/40 olja i om det inte var 30 grader varmt ute hela tiden. Jag kör med 5-40 helsyntet i min bil, och jag skulle aldrig vilja ha något annat i motorn än helsyntet. Min bil har som sagt i en tidigare tråd dragit 0.8 liter/500 mil, och jag ser inte oljeförbrukningen som något problem. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Tack, skall pröva med att byta vevhusventilations ventilerna först. Peter |
|
|
Skulle vara bra att veta, har en kompis som har en som tar för mycket olja. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.