AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
27.493

Toning runt om

Sida 2 av 2
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Hur kan du tro att vägvärket skriver ut ett intyg om nått utan att ha ett följe papper på vad det gäller??? inte skriver vägverket ut körkort utan foto på eller???

Utan den solfilmen jag har så finns det med ett intyg på vad det är för film och på båda framrutorna står det ett nr på filmen som stämmer överens med vad som står på intydet och på pappret om vad det är för film.

Ett a4 papper med div tex på, och mig veterligen så gäller det sist jag besiktade då de klagade på rutorna men visade pappret och stations chefen kikade på det och sa ok inga problem som om de var van vid att se sådana.
Men jag är inte den personen som står och ser på de vissa besiktnings män tror sig veta allt, då undersöker jag saken på egna fötter och då kommer man oftast fram till andra saker än vad de gör. tex på bilprovningen så hadde di inga regler för hur framrutorna skulle se ut utan de gjorde bara som de gjort i alla tider villket äe fel ska de besikta en bil ska de fan veta vad de gör och föllja de regler som finns.
Man kan ju undra vem som besiktare deras bilar?? en av killarna som jobbar där har kolsvart solfilm på alla rutor förutom vindrutan och denna har suttit på i flera år och bilen går igenom varje år utan problem, kan de då komma sig att de är lite slappt i reglerna om man jobbar där?? kan tro det.

Joakim Eriksson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
När har man inte följt de regler som finns menar du?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
tex då de som jobbar där kan få sin bil godkänd med kolsvarta rutor, det är nog inte att följa reglerna.
Ids nu inte diskutera detta med då jag vet vad jag har, skrev bara för att anndra inte skulle råka ut för samma som jag.

Joakim Eriksson
Jag ska snart köra och besiktiga min bil utan främmre sidorutor.
Detta är ok enligt lagen!!
Eller så får de mäta sig fram till hur mycket mina rutor är tonade.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag kan upprepa igen då, det finns inget som säger att man måste använda mätutrustning för att konstatera den exakta ljusgenomsläppligheten. Det är en ren bedömning av besiktningsteknikern i de fall mätutrustningen inte finns tillgänglig.

Saxat ur Bilprovningens handbok:

"I programmet har inte kontrollmetoder angivits annat än i undantagsfall. Hur en viss kontroll ska utföras (okulärbesiktning, uppmätning etc.) är lämnat till förrättningsmannens yrkeskunskap att avgöra."

Jeppe

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Så du tror att de kan se exakt hur mycket ljus en film släpper igenom bara genom att se på den?? Besiktar jag bilen och får den underkänd ska de fan bevisas att det är ett rätt beslut som tagits, och på vilka grunder, godar aldrig att de kikar igenom rutan och sen vet de hur mycket ljus den släpper igenom lika lite som att jag skulle godta att de gör ett bromsprov utan mätutrustning, finns ju ingen kotte som kan avgöra hur mycket en ljusigenomsläppet är på en film bara genom att se på den.

På förra bilen var rutorna tonade lite från fabriken och på en gång på besiktningen sa han att han inte kunde godkänna bilen med tonade rutor, han vevade inte ens ner och såg om det satt film eller inte villket det inte gjorde, efter att ha vevat ner rutan och konstaterat för han att det var gjort på fabriken av bilen så blev han lite smårolig och sa att det var första bilen han sett där det var gjort så, men knappast nästan alla bilar har ju rutorna lite tonade från fabriken, vara bara en dålig ursäkt för han dåliga kunnande tycker jag.

Joakim Eriksson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du får ta upp det där med Vägverket om du inte är nöjd, men jag tror inte reglerna ändras för din skull...
I stort sett alla anmärkningar (bortsett från bromsvärden och avgasvärden) grundar sig på besiktningsteknikerns erfarenhet och kunnande omsatt i en ren bedömning. Hur kan man anmärka på svagt ljus? (det finns utrustning för att mäta ljusstyrka, men det används inte inom Bilprovningen), hur kan man anmärka på glapp i leder i framvagnen? (det finns utrustning för att mäta upp glapp/spel, men det används inte inom Bilprovningen) hur kan man anmärka på rostskadade bromsrör? (det finns utrustning för att röntga bromsrör och konstatera godstjocklek, men det används inte inom Bilprovningen) mm. mm. Listan kan bli hur lång som helst.

Har du något konkret exempel där det bedömts fel angående tonade rutor? Det enda exempel du presterat hittills är det med din egen bil där det vid mätningen stod klart att besiktningsteknikern haft rätt trots allt.

Kan kanske tillägga att bromsprov utan någon som helst mätutrustning görs ofta, t.ex. på de flesta fyrhjulsdrivna fordon.

Jeppe

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Du kan ju inte jämför tex ett rostat bromsrör mot en solfilm; ett rör som rostat från utsidans syns, men hur mycket ljus en film släpper igenom syns inte.

Så bromsprov utan mätutrustning på som du säger tex fyrhjulsdrivnabilar görs, hur kan han då som besiktnings man känna hur bromsvärkan är?? och hur mycker som skilljer alla hjul åt? Den personen måste vara ett underbarn.

Bara du ringer vägvärket och kollar, ingen som sagt att du måste klaga på bilprovningens beslut hoss dem utan bästa stället är vägverket då de kan godkänna bilen efter en koll hoss dem, ve många som gör detta då de tycker att besiktningen gjort ett fel, men inte alla som får rätt, har två st släktingar som jobbar just med detta.

Främre sidorutor ska ha ett ljusigenomsläpp på minst 70% och främre rutan på minst 75%, jag skulle villja se den personen som kan avgöra det bara genom att se på den.

Klart det finns utr att mäta olika saker men ett glapp i en led känner man och det ser man.

Och skulle nu inte villja påstå att alla besiktnings män vet vad de pysslar med, grannen besiktade en bil som han haft avställd i en massa år pga av div fel, åkta på bilprovningen och nu gick den igenom utan problem trotts råst hål i bak balks fästen, trasig styrdamask och saknade 2 hjulbultar på samma hjul.
Hur kan då detta komma sig???
Hjulbultarna kan jag gå med på om besiktings mannen missade dem men rosten (stort hål) och en damask som det bara är trasor av?? och alla dessa fel fanns innan han stälde av bilen.
Tycker att fler skulle vara lite uppmärksam på vad de gör på bilprovningen för de är människor och de gör fel som alla andra ibland stora iblan små.

Ta tex bmw i här där jag bor, de bytta alla bromsar på en av deras bil+skivor detta pga av anmärkning på bilprovningen, väl på bilprovningen så kikar besiktnings mannen in i hjulet och säger de är inte bytt några bromsar på denna bil, killen som besiktade den tjatade och sa att de var gjort det på alla sidorna men nej.
Tillbaka på bmw de ringer vägverket som kommer dit för en koll och de ser ju att alla bromsar är bytta och att bilen skulle gått igenom sp e godkänner bilen, detta tas upp med chefen på bilprovningen i här och han kan inte tro att de gjort fel då de alltid kollar detta, vet nu inte vad som skedde efter det men han som gjorde denna bedömning jobbar numera inte kvar som beiktnings man, detta tyder ju på att det finns endel saker som görs fel, och om de då skulle varit en 80årig man/kvinna så hade de ju kanske godtagit deras svar och lämnat in bilen för rep igen och då en merkostnad för dem, nu var det ju tur i detta fallet att det var bmw och som tog tag i detta på en gång.

Joakim Eriksson
Enda gången det är tillåtet med tonade sidorutor fram eller vindruta är när det är fabrikstonat. Det finns ingen solfilm som är tillräckligt ljus för att uppfylla kraven.
Jag hade en jobbarkompis som körde med en rätt kul grej när han besiktade sin S2-a med tonade främre sidorutor. Dom var dock tonade med den mörkaste filmen. Han körde ned rutorna helt & tog ur säkringen till elhissarna. När besiktningsmannen försökte hissa upp rutorna & märkte att det inte gick, så frågade han självklart varför det inte funkade. Då svarade jobbarkompisen att han hade plockat bort dom främre sidorutorna. Då sa besiktningsmannen att så kan man ju inte göra. Varpå jobbarkompisen sa att jodå, det kan man visst. Det står ingenstans att man måste ha främre sidorutor. Han fick igenom bilen. Sen hur det egentligen ligger till Det hade han nog ingen aning om.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Inget illa menat, men det märks att du inte riktigt vet vad du pratar om. Jämför man svårigheten i att bedöma ljusgenomsläppet på en ruta med att bedöma exempelvis de tre grejerna jag nämnde är rutan en baggis.
Tack för komplimangen (underbarn då), men det ingår liksom i mitt jobb. Jag blir grymt imponerad av att se Tiger Woods spela golf, men det är samma sak där, det är hans jobb. Bara för att jag inte klarar att spela golf som honom påstår jag inte att det inte går.
Jag påstår inte att Bilprovningens mät och bedömningsmetoder är perfekta, men dom är vad dom är, och dom funkar förvånansvärt bra. När man tittat på rutorna på omkring 50000 bilar och har mätvärden från ett hundratal att jämföra med är det inte orimligt att man kan avgöra ljusgenomsläppet på en ruta. Naturligtvis inte exakt på procenten, men nära nog för att bedöma om den är godkänd eller inte.

Och det där med att rabbla upp fel som begåtts på Bilprovningen funkar kanske som avledande manöver, men det påverkar inte alls diskussionen. Massor med misstag har redan begåtts, och massor med misstag återstår att begås. Oavsett detta finns det ett besiktningsprogram fastställt av vägverket, och i detta ingår till väldigt stor del att besiktningsteknikern gör personliga bedömningar. If you like it or not!

Jeppe

Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
Danne27: På min BMW har jag också tuning på främre rutorna. Mr. Cap har tunnat dom, jag ska besikta bilen snart och då sa kompisen som jobbar på Mr. Cap just det att jag ska antingen ta bort rutorna eller hissa ner dom o ta bort knaparna så kan dom inget göra .......Det är just så jag tänker göra. Det är faktiskt många som har lyckats med det.

...::Kristijan::...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Vi kan ju konstatera att mörka framrutor inte är förenligt med lagen hur fett det än är - med lite tur går de igenom bes eller klarar länsmans inspektioner - men det är ändå inte tillåtet.
Har själv vid de flesta bes.tillfällen demonterat filmen.
Att klaga på besiktningsteknikerna är ju inte lönt de gör ju faktiskt bara sitt jobb och i de flesta fall gör de det jäkligt bra.
Om man har något som är lite "gråzon" på bilen får man acceptera att den kanske inte blir godkänd - det är ju ingen bilutställning där bilens styling eller snygghet bedöms, det är för vår säkerhet på vägen.

...BMWLundqvist....
På bilprovningen i halmstad sa dom att man måste kunna ha ögonkontakt vid övergångsställen osv!!
Med andra ord så får vi inte ha solglasögon på oss när vi kör bil.
hmm.......
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Och jag som trodde att rutorna var till för att se genom.....
Så fel man kan ha.
Vilket är bäst, Se bra ut eller se bra UT?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Hubbe325: ja nu fick du rikigt till de lär jag säga =)

Men jag lär ju säga att min kompis på sin Cosworth har alla rutor tonat 25% och den går igenom ... Fast då är de ju mrcap som har tonat åt han oxå så de syns inte att de ens är tonat ...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Är det en snygg ljus toning som är proffsigt gjurd BRUKAR det ju gå

...BMWLundqvist....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ralle: Det där är Vägverkets motivering till varför tonade rutor skall underkännas. Att jämföra med solglasögon är lite fel tycker ja, det går trots solglasögonen ganska bra att bedöma om personen ser dig eller inte, dessutom är dom väldigt lätta att "demontera"...
Observera också att det inte är tillåtet att använda solglasögon vid bilkörning om det påverkar säkerheten negativt, solglasögon vid annat än dagsljus är alltså inte tillåtet vid bilkörning...

Jeppe

Jesperado: Var det mig du syftade på när du sa, "Det märks att du inte riktigt vet vad du pratar om."? I sådanafall undrar jag vad du menar med det?
Tilläggas kan att jag jobbar som glasmästare, där en av mina arbetsuppgifter är att montera solfilm.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, det var inte riktat till dig, utan till "joakim e" och hans inlägg precis ovanför ditt. Ditt inlägg kom medan jag höll på med mitt svar till honom, därför kom ditt "i kläm"...

Jeppe

Jesperado:
Ok. Det är lungt. Blev lite fundersam bara.
M.V.H.
Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.