AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
574

Importera en Alpina B10, vad säger sbp?

Tjenare alla fantaster. Satt o kollade på mobile.de, sökte för ovanlighetens? skull på Alpina B10. Och visst blev man k*t då man såg alla dessa B10:r med och utan turbo.
Men vilken modell ska jag satsa på till och börja med
E34 B10 3.5 liter och 254 hästar
E34 B10 Biturbo på 3.5 liter och 360 hästar
eller
någon av alpinas e39:or (bmws karossbet.)
Kan det bli problem med reg.besiktning och sånt på sbp, vad säger dom? Törs man chansa o köpa grisen i säcken eller krävs det att man far ner till tyskland och kollar innan ban bestämmer sig. Visst finns det möjligheter att köra Alpinan på en sk. DIS-anläggning för att kolla upp mätarställning och div. annat på "drop-in" eller är det tidsbeställning som gäller?
Vad bör man kolla efter för defekter osv. vet att det gäller en ulv i fårkläder. om det är något xtra än rost osv...
"Längtar tills den står där, en Alpina B10, på uppfarten, nytvättad, vaxad och blänker ikapp med grannens V***o"

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
och ja, jag har använt das suchenfunktion utan att få svar på tal. Standardutrustningen glömde jag fråga om, vad är den?

//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Att ta in Alpinor är inga problem eftersom dom är typgodkända och avgascertifierade genom BMW

"One for economy and One for the fun of it"
Ok, schysst.
Men hur är det med DIS mm. då?
det är väl säkrare och fara ner till tyskland och inspektera än och köpa över telefon.
vilken modell av dom nämda bör jag satsa på av dessa?
E34 B10 3.5 liter och 254 hästar
E34 B10 Biturbo på 3.5 liter och 360 hästar
eller
någon av alpinas e39:or
Vilken modell får man mest för pengarna för?

Grymt svår fråga.

Hur skall du använda bilen?

Ju mer du har för avsikt att köra, desto mer talar för "standard" B10 utan dubbelturbo. Det är en bra "brukssportbil". Dubbelturbon är ju klart mer extrem och förtjänar att behandlas lite mer exklusivt. Själv kör jag min B10 aktivt på somrarna och ställer av den hela vintern för att garageförvaras. En dubbelturbo kanske hade behandlats ännu mer exklusivt?

Vad avser utrustning bör du förvänta dig:

- Helskinn (på en sådan bil iaf) =)
- ACC
- Stora färddatorn
- Farthållare
- Minst Recaros elstolar (var originalmonterade)
- Givetvis Alpinas 20-ekrade originalfälgar

mm.

Lycka till!

Tänk på att Alpina har en egen variant av katalysator som i princip är outslitlig - men den kräver hög temperatur innan den fungerar bra. Så innan besiktning i Sverige är ett tips att du låter den sträcka ut ordentligt och ganska länge innan du genomför avgasprovet.
Hade tänkt mig att ha B10:an en som "bruksbil" året runt (om det är möjligt) men ni halshugger väl mig för det va? Har sinne för bilvård mm. så den biten ska inte vara något problem (bryter nästan ihop om jag hittar en liten repa på en 12 år gammal bil, men det är sånt som man får lära sig att acceptera). Har hittat B10:or utan skinninredning i tyskland (ganska snygga dom också), även den enkla AC:n, kan man pruta ner på det måntro?.
men men, importen blir av först när jag fått fast arbete, sålt min 316 och knegat ihop en vacker slant, dvs. till höst :(, längtar tills dess

Nån fler som har bra/dåliga erfarenheter om alpina b10?

B-10 tycker jag är en aldeles lagom familjesportbil , även om drömm bilen är en Aplina B-7 turbo S E-12

Den är hyffsat snål när man är snäll , trots att den är kvickare än e 535i.

Så köp en !

Billy B-10
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.