AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
727

Vad är felet med centrallåset?

rogan
Äger en 318i -91. Har för ett par år sedan låtit installera ett larm, som har funkat mycket bra.
Larmet (med fjärr) styr centrallåset, men centrallåset styr inte larmet. Efter en liten strömtorsk för ett par dagar sedan så låses endast hö framdörr. Av tidigare gissningar och erfarenheter så är cantrallåset uppdelat i två kretsar. En med hö framdörr och en för resten av låsen.
Numera så kan jag inte låsa annat än hö framdörr med larmet. Om jag låser med nyckel i förardörren så händer ingenting. Inte ens hö framdörr låses.

Hoppas jag varit nog otydlig för att någon mer kunnig har en bra lösning.

Vad göra?

/318 - snygg med långsam...
markus00
Jag tror att någon säkring har gått.
Eller möjligtvis att ett relä är kasst men det är ju inte lika troligt.

//Markus

-----
Min bil: Länk
rogan
Men var sitter säkringarna för låset då?
Har inte lyckats hitta någon speciella säkringar för just c-låset i säkringsdosan?
rogan
Har läst allt som har med c-lås att göra på forumet. De flesta verkar peka mot brytaren i dörren som känner av om dörren är stängd eller inte. Men samtidigt borde det vara en säkring också. Alltså en kombination av de två vanligaste felen.

Har letat efter säkringarna för c-låset men när man inte läst tyska sedan grundskolan så är det inte lätt. Kan inte hitta några i säkringsdosan under huven. Någon som vet?

PS. Det börjar bli lite stressigt nu. Märkte idag att när c-låset la av så var tanklocket låst :) DS.
Zo
68
Zodiac
Bmw E36 sedan -91
Centrallåset är inte uppdelat i två kretsar som du säger. Om man låtit efterinstallera larm så har man oftast inakiverat centrallåset som sitter i bilen. Detta sköts med själva larmet. Man klipper altså trådarna till centrallåset och drar dom till larmet.
Min gissning är att ngt har hänt med dessa två sladdar. Dom sitter bakom högtalaren på förarsidan. En vit och en blå. Annars tippar jag på att det är glapp ngn annanstans.

Zodi@C
rogan
Hepp!

Ena problemet är löst. Nu funkar c-låset igen. Åtminstone så pass att jag kunde tanka innan Saddam börjar bränna oljekällor i vanlig ordning.
Kvar är dock problemet att den låser upp en gång för att sedan acceptera den andra låsningen.

Ja, felet var precis lika pinsamt som ni kan gissa :)
rogan
Igen

Du hade rätt angående kretsarna och jag böjer mig för din visdom.
Tyvärr så hade pinsamt nog marcus00 rätt i sin första gissning :)
Pe
86
Peter_S61
325IA 91:a
318I 84:a
det problemet du har nu det har en polare till mig han måste låsa först 1 gång och då låser det upp igen nästa gång han låser så får det vara låst

han är ägare till en 318is 92-a cupé

BMW ROCKAR FETT
rogan
Tjena Peter!

Om din polare kommer fram till någon bra lösning så hör av dig. Det som verkar troligast efter att ha snurrat runt lite i forumet verkar vara antingen glapp i brytaren i dörren som talar om att dörren är stängd men troligare en dålig motor i förardörren. Om förardörren låser upp igen så borde det medföra att alla andra låses upp också. Och förardörren är ju den dörr som får ta mest stryk vid stängningar av dörren m.m.
Pe
86
Peter_S61
325IA 91:a
318I 84:a
Hallå där rogan

Okey ska luska lite så får vi se vad det kan vara för fel!!

BMW ROCKAR FETT
Bj
19
Bjuris
BMW 320i Coupé -92, special
Jag har i princip samma problem med min! Låser jag med fjärrlarmet, som inte är original, så larmas bilen + dörrarna låses först sen kan någon dörr eller bagage låsas upp igen. Jag måste då låsa med nyckeln en eller två gånger för att alla noder ska vara låsta...

Kan det vara samma fel?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.