AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
980

Vattenpump eller AC?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har en E34 med M50B25, när jag skulle pumpa däcken så la jag märke till att det gnissla om motorn...

Det lät nästan som det brukar göra när lagret i vattenpumpen är slut, men det konstiga var att ljudet försvann och kom tillbaka... med undf 15 - 20 sekunders intervaller...

Jag lyckades lokalisera ljudet till den främre delen av motorn... så jag blev nästan säker på att det var v-pumpen... men det roliga var att det inte droppar från V-pumpen...

Lite senare testade jag att stänga av AC:n... och ljudet försvann....satte på AC:n så ljudet kom tillbaka.... ljudet verkar bara finnas under tomgångs körning och om AC-knappen är intryckt...

Jag känner inte igen ljudet sedan tidigare men det kan bero på att det var lite varmare i Malmö idag än vad det har varit tidigare. För om jag har förståt det hela rätt så går inte AC:n igång och kyler om det är för kallt... tempen idag låg mellan 5 och 8 grader plus...

Bilen åkte av vägen i December i år och slog i en snövall med hela fören. Fram-kofångare sprack och vänster sida skadades lite lindrigt, dvs där vänster-dimljus brukar sitta är numera ett hål. Jag har lagt märke till att den ena delen av en kylare (till AC kanske???) har ett fäste strax bakom där dimljuset på vä sida brukade sitta.. denna fäste ser någorlunda intakt ut, den är lite in tryckt men kylaren ser inte skadad ut. Kan detta bara källan till problemet?

Jag har ingen ide om vad det kan vara så alla tips är utav intresse...

Tack på förhand...

Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Kolla spännaren till remmen. Jag hade detta problem, for till bmw och förberedde mig på en prischock men kostade endast 211:-

BMWCS Nr: 4798
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det vore ju underbart om man kunde avhjälpa det hela så billigt.
AC remmen? var sitter den och hur spänner man den?

Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Ac kompressorn sitter vid spolarvätskebehållaren, spännaren är den svarta rulle som sitter brevid

Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Kompressorn sitter inte vid behållaren utan på samma sida.. fel av mig

Sp
1
Spike5
525IA-93
Jag tror att problemet kan vara lite annorlunda än vad du fått svar om nämligen magnetventilen på kompressorn. Detta fel går i såfall inte att avhjälpa så lätt utan det blir byte av hela kompressorn. Å andra sidan är det så vitt jag vet ingen som behövt göra det (flertalet exempel från SAAB o BMW) utan det enda som händer är att föraren irriterar sig på ljudet i flera år.
Det ljud du isåfall borde höra är ett skallrande ljud som är som värst någonstans mellan 1500 och 3500 varv.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Byta kompressor låter dyrt och bilen är så pass bra isolerad så att jag inte hör ljudet när jag sitter i och kör.

Frågan är då, kan detta skada andra system om jag inte åtgärdar problemet?

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Gnisslar det bara när du har ac:n på kopplad så ska du börja fundera på en bytes kompressor..det sitter ett hederligt kullager bakom remskivan ..man kan byta det men det är svårt att ställa in toleranserna sen på magnetskivan..så det är alternativet med en byteskompressor som gäller..det pajade på en av mina bilar..det lät som en stenkross till slut..samt att det började brinna..skitkul..och det lät inte som Spike säger sig veta..jag fick stanna på motorvägen och skära av remmen..även fast kompressorn var avslagen...har hänt mig 2 ggr..en gång på en lastbil där dom glömt att hälla olja i kompressorn..det ska nämligen vara det ...ska tillägga att det blir större belastning på remskivan vid tillslag..avstängd rullar den bara med..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ok var och kikade...
nu har jag lyckats lokalisera det hela...

remmen är ganska slapp...när jag försökte svaja på den med handen så var det svaj på 1.5 till 2 cm.... tror inte att den ska vara så slapp...

när ac är av så snurrar bara en skiva (som ska driva kompressorn om den är på), när jag trycker in ac knappen så går kompressorn igång och det är då ljudet uppstår. man ser tydligt att kompressorn snurrar med... men det verkar som om den skivan som bara snurrar när kompressorn går igång är lite skev, eller så är det bara så det såg ut uppe i från.

Detta känns inte bra... jag kanske borde köra in den till verkstad och visa upp den.

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Titta i telkatalogen efter en AC verkstad bilelfirmor sysslar ofta med ac åk inte till BMW det är dyrare...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för all hjälp...

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På min e39:a hörs ett skramlande ljud när AC:n är på och om jag drar runt kompressorn för hand (med motorn avslagen givetvis) går den ganska trögt runt, i jämnförelse med en nyare e39:a. Jag tror att det är lagret som är slut, och det skall gå att byta bara lagret. En AC-firma tar annars 4000:- för en utbyteskompressor. Man måste dock fylla på nytt kylmedel efteråt. Jag skall låta tömma min för att sedan fylla på igen efter lagerbyte.

BMW CS #05206
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jodå krister det går att byta..det finns en komplett sats med remhjul och alltihop men den är så dyr så det är inte lönt..du kan heller inte vara säker på att det är lagret..jag böt på en kompressor det som var svårt det var att ställa in måtten på magnetskivan den ska chimsas. för den är inte bara att smälla dit inte..långt därifrån..hursom helst så fick jag i varjefall ta en bytesenhet..då jag aldrig fick till det för det visade sig att den mådde inget bra innuti heller..
Axel
Man kan visst byta magnetkoppling utan att byta kompessor,men på vissa bilar måste man montera ner kompessorn när man byter pga utrymmesskäl och då ökar kostnaden pga av fyllning och så vidare.E36 behöver man inte montera ner allt iallafall.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om magnetkopplingen skramlar onormalt vid inkoppling så går den att chimsa om i vissa fall om man gör det i tid enligt min verkstadskontakt. Kanske inte gällar alla kompressorer med det finns ju ett fåtal.

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.