AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
300

Byta kammen på min 528?

tu
2
ture_1
Bmw 528 -85
Hallå!
Plockade av ventilkåpan på min 528 av 85 års modell för att vipparmarna på ettans cylinder var knäckta. Såg då även att kammen var väldigt sliten.
Behöver jag lyfta hela toppen för att byta detta eller kan man på något sätt göra det utan att lyfta den??
Hade blivit väldigt tacksam för ett svar för det är rätt tråkigt när detta händer ju.
Mvh Anton.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Toppen måste lyftas...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Utan tvekan ja!

Per L
tu
2
ture_1
Bmw 528 -85
Ok jaja men då får jag väl ta och göra det då. Men behövs det även om man bara ska byta en vipparm??
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du måste dra ur vipparmsaxeln (-axlarna) framåt (för cyl 1-3) och den/dom är 30-32 cm långa! Säkerligen har du en plåt eller något som sitter ivägen!
Teoretiskt kan du säkert göra hål i den plåten och få ut vipparmsaxeln den vägen!

På min 3.0S ser det ut som om det kanske skulle gå om man dels tar bort motorkuddarna och lägger motorn direkt på framvagnsbalken och dels sänker framvagnsbalken så långt det går utan att dom fyra bultarna som sitter skruvade i rambalkarna släpper sina gängor! Troligen måste du demontera rattaxeln först för styrsnäckan kommer att följa med ner.

Axlarna för cyl 4-6 måste dras ut bakåt och där sitter gott om grejor samt att det är trångt! Omöjligt skulle jag vilja säga!

För att ta bort kammen måste alla fyra vipparmsaxlarna bort och det torde således vara omöjligt utan att ta bort toppen!

Per L

be
250
benny
535im-86
Hej! Jag har för mej att du måste ta bort topplocksbultarna för att kunna få ut vipp-arms axlarna och då har du lossat toppen = Ny topp packning

Mvh.benny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.