|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag undrar om någon vet om man kan uppgradera sin "lilla" AC till det större ACC - klimat-automatik-systemet??? (i en BMW E34) Skulle vara roligt om det gick i alla fall... Det borde väll bara vara att byta själva klimatpanelen ovanför växelspaken?? för i den så sitter ju alla reglagen och tempgivare för cupen etc. eller har jag fel??? Vore kul att få veta om det går. MVH Richard.L | |
|
Jag tror det sitter givare placerade lite var stans i hela kupén på ACC.n, och därmed tror jag oxå att det kommer att bli väldigt dyrt innan man får det att lira bra ihop. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Hej. Jo, det kanske är sant... men det vore ändå roligt om man kunde få den att fungera... är kanske värt ett försök?? MVH Richard.L |
|
|
Hmmm...intressant ombyggnad. Du gillar liksom jag uppgraderingar *ROL* Sunt förnuft borde säga att det mesta redan borde finnas i en bil med AC och det enda som ACC'n tillför är en microprocessor som häller reda på själva regleringen. Fast det kan ju t o m vara så att all datakraft/elektronik/styrning redan finns i något av se system som redan existerar så att det enda som ACC panelen tillför är en exaktare reglering och bättre översikt. På min så har ju temprattarna redan gradering så en viss regleringsautomatik måste ju redan finnas... För den som har rivit modeller som har haft AC och ACC: verkar kontaktdon och annat likadant, dvs bara Plug & Play? I så fall så är det definitivt värt ett försök tycker jag... |
|
|
Hej. Jag ska nog försöka att köpa en ACC kontroll-panel, om eller när jag gör det så kan jag ju fotografera och lägga ut det så att alla andra kan se... Det verkar inte vara så många som vill bygga om sina E34:or (förutom motorbyggen), men vissa är galna och skruvar sönder sina bilar bara för att det är roligt (ta mig t.ex). Men många vill kanske ha sin bil i orginal skick. Vad vet jag. Jag tycker i alla fall att det verkar fullt genomförbart att helt enkelt bara byta klimatpanelen till den större. fast, man kan ju ha fel. Därför vore det ju bra om någon annan redan hade gjort detta experiment och kunde berätta hur det gick. MVH Richard.L |
|
|
Jag skulle tro att du förutom ACC-panelen måste byta ledningsnät och montera en del motordrivna spjäll i värmepaketet, samt några givare. Visst går det, men det är nog tveksamt om det är värt pengarna (och jobbet). Micke |
|
| Om det enda som skiljer är panelen i instrumenteringen så borde samtliga med AC ha haft ACC istället, Billigare för BMW att bara köra ACC än att ta fram formverktyg för båda panelerna. | |
|
Hej, Okey, det kanske är en massa saker som skiljer AC:n från ACC:n... men... om man skulle kunna byta bara fronten och få automatik på temeraturen i bilen så skulle ändå det vara ganska kul... eller? MVH Richard.L |
|
|
Varför motordrivna spjäll? Vad är det som reglerar automatiken på "snik-AC'n" då? Ta VW t ex dom har valt att inte ha någon AC, bara ACC på vissa modeller (Passat t ex). Rent tillverkningsmässigt så handlar det om fickpengar i skillnader när systemen konstrueras, men man har mage att ta 4-5000,- extra vid bilköp :-( Jag skulle sätta en slant på att det bara är att byta själva panelen - förutsatt att kontakter m m är lika. Möjligen sätta in något relä extra (= trycka in i sockel) Tror knappast att biltillverkanrna ids bygga olika kabelstammar, det blir dyrt och omständligt. Men jag kan ha fel, det hände faktiskt en gång 1986 ;-) |
|
|
Motordrivna spjäll för att ACC´n ska kunna reglera dem elektriskt. På bilar med AC görs ju detta manuellt, med spakarna till vä. om temperaturen. Snik-AC´n har väl ingen automatik, förutom tryckregleringen. Biltillverkarna bygger ledniningsnäten individuellt för varje bil, vilket brukar resultera i 20-30 olika nät per bilmodell. Jag jobbar inom bilindustrin, så det vet jag med säkerhet. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.