AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.167

Problem: Ryckig automatlåda

Visa användare
55
Zapper
528iAX Touring -12
Hej!

Har en direktimport 525iA Touring -93 25000mil med S-bok till 21000 mil.

Har fått besked från min skutt-verkstad att automatlådan rycker,
d.v.s. man lägger i D får vänta någon sekund sedan hugger den till och börjar sedan dra.
Har själv inte tänkt så mycket på det, men mecken påpekade att det kan vara dålig eller för lite olja i lådan.
Denna modell saknar dock sticka, så jag kan inte kolla nivån.

Har inte meckat våra BMWs så mycket, utan lämnat 523:an till BMW för service då jag vill ha full S-bok.
(Dessutom p.g.a. sjukdom) :(

525:an är äldre, så den lämnar jag till skutt-verkstan.
Men han har inte så stor erfarenhet av BMW p.g.a. det finns väldigt få BMW i vår stad, men de ökar ständigt i antal.
Vi har ingen BMW ÅF eller verstad tyvärr, vilket gör att det är endast ungdomar som skaffar sig 3-serie bilar.
5-serie finns ett antal äldre, 7-serie några enstaka ex. bara.

Vad göra?
Är det panik?
Risk för låd-ras?
Har aldrig sett en låda läcka olja, så jag blev lite förvånad när han sa att det kunde vara låg oljenivå och dessutom allvarligt.
Var fyller man olja?
Ska jag fylla på eller byta helt?
Hur många liter vid byte?
Finns nivåplugg?
Vilken olja ska jag köpa? Köper gärna det bästa, ingen OK-olja.
Skutten snackade om motor-temp på 40 grader och lite stänk ur något hål i lådan. ???
Ska jag lämna till skutten eller bör jag vända mig till BMW?

Även om bilen är gammal, så vill jag ha den i skapligt skick och framförallt pålitlig.
Men just nu vet jag inte om jag ska ge mig på detta själv eller om jag ska lämna in bilen och till vem.

Det vart mycket det här, men man tappar en himla massa kunskap när man är tvungen att lämna bort bilen på service.

Hoppas någon orkar svar på alla mina frågor. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Använd funktionen "sökinlägg" tex så får du svar på det mesta vad gäller olja till lådan och skötsel.Ett olje byte kan vara medicinen i ditt fall. P Larsson Motorteknik?? Huddinge är duktig på oljebyten för BMW automater.
sök inlägg automatlådor. automatlådeolja mmmm

///MVH Hasso
Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det skall inte vara något problem för din mek att byta olja. Köp filter och packningar från BMW, 200-300 kr. Ca 3 liter Dexron II olja behövs.

1. Töm ur oljan, skruven sitter på tråget längst fram (M10)

2. Skruva ner tråget och gör rent magnet etc. och byt filter och skruva tillbaka med nya packningar.

3. Påfyllningskruven sitter längst bak på tråget (stor, M30). Fyll på ATF olja med en temp på 30-55 grader tills det rinner över när bilen står på ett plant underlag. Skruva tillbaka pluggen för hand.

4. Starta bilen och sätt på AC om du har annars lyset. Bromsa och gå igenom alla växlarna med en kort paus (någon sekund) på varje. Ställ den i P sedan och låt motorn gå. Skruva ut påfyllningspluggen och kolla nivån. Rinner det ut är nivå rätt annars fyll på tills det rinner över. Klart! Skruva tillbaka pluggen med 15 Nm.

Skruvmoment; tråg 6 Nm, filtret 5 Nm, pluggarna 15 Nm.
Kane är mannen som har koll på detta!
För att kolla oljevolymen så är det bara att slå in chassienummret här...
Länk

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
55
Zapper
528iAX Touring -12
Tackar, tackar pojkar!

Reggade mig idag så jag kan inte alla rutiner och funktioner på Forumet.
Men jag lär väl mig. :)

Tack igen.
Pojkar... Hasso, sug åt dig..:-)))))

_____
Micke
Länk
Länk
Visa användare
55
Zapper
528iAX Touring -12
Nu har vi äntligen bytt vxl-lådsolja, tyvärr utan något förändrat resultat. :(

Hon slirar och rycker fortfarande. ???

Men vi tog lite bilder under arbetet, så för den som är intresserad finns de att se här (hoppas jag) några dagar framöver.

Länk
diamantsvart_bmw
byte på min för en mån sen och det blev en klar förbättring, men det gick i 7 liter olja im min låda

Länk

Ny servad + ny olja i växellådan.
Visa användare
55
Zapper
528iAX Touring -12
Någon som kan säga om oljan var VÄLDIGT skitig med hjälp av bilderna?

Se länk i post ovan.

Den var mörklila när man hällde den gamla oljan på fingrarna och i spillhinken såg den nästan svart ut.

Kolla spånen på magneterna, är det ovanligt mycket eller?

Blir det bättre av att man kör den ett tag och låter den nya oljan och filtret rensa lådan från föroreningar?

Vår låda ville ha nästan 3 liter Dextron III olja, sen rann det över i nivåpluggen.
Visa användare
55
Zapper
528iAX Touring -12
Kan idag 3/7 meddela att en viss förbättring skett av automatlådan efter drygt 40 mils tvångskörning med och utan nödprogrammet inkopplat.

Hoppas det är till det bättre så vi slipper renovering, men när lådan går bra är det nog dags för ett nytt filter och oljebyte.
För säkerhets skull. :)

Kollade med BMW Danderyd, det finns inga bytesintervaller för vxl-lådsoljan.
Visa användare
55
Zapper
528iAX Touring -12
Kan den 11/7 meddela att vi 53 mil efter vxl-lådsoljebytet, fyllt på 2,5dl SLICK50 Gearbox Treatment (315kr).
Verkar göra susen!!!

Idag den 16/7, ytterligare 23 mil senare verkar det ha lossnat i lådan, hon går nästan som vanligt, mindre slir och mindre ryck.
Nu ser allt ut att gå åt rätt håll.

Totalt har vi kört 76 mil sedan oljebytet, så några mil till får vi nog räkna med innan hon går rart igen och det är dags för ett nytt oljebyte.

:) :) :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.